Facebook annonsering
Facebook annonsering er midt i blinken for alle organisasjoner og bedrifter som vil nå ut med et budskap til målgruppen sin.
Globalt er det over 1,5 milliarder brukere på Facebook, mens det i Norge er godt over 3,5 millioner brukere.
Dette er nærmere 70 % av Norges befolkning, noe som taler for at Facebook annonsering effektivt lar deg nå ut til målgruppen.
Det å starte med Facebook annonsering kan kanskje virke komplisert eller skummelt.
Sannheten er at annonsering gjennom denne plattformen er både brukervennlig og lite tidkrevende.
I denne guiden kan du lese mer om hva Facebook annonsering egentlig er, og i tillegg få en oversikt over hvordan du setter i gang!
Innholdsfortegnelse
Motta gratis 500 ord!
Hva er Facebook annonsering?
Mange norske bedrifter har opprettet en egen side på sosiale medier som Facebook.
Dagens forbrukere forventer nærmest å finne bedrifter på Facebook, da dette gir dem mulighet til å ta kontakt, finne informasjon og gi tilbakemeldinger.
Bare det å ha en bedriftsside på Facebook er en form for markedsføring, og du har mulighet til å dele informasjon om varer.
Dersom du ønsker å nå ut med informasjon om tjenester og varer til flere enn dem som allerede følger deg på Facebook, er Facebook annonsering et supert verktøy.
Annonsering av varer og tjenester på Facebook lar deg spre markedsføringsinnhold på en effektiv og presis måte.
Effektiv fordi «alle» er på Facebook, og presis fordi du kan nå selv smale målgrupper.
Facebook annonsering er altså annonsering som vises for brukere som er innom Facebook.
Annonsene kan imidlertid også vises for brukere på bildedelingstjenesten Instagram og chat-tjenesten Messenger – som begge eies av Facebook.
Facebook for Business er Facebooks bedriftstjeneste, og tillater deg å gjennomføre Facebook annonsering på enkelt vis.
Opprett en Business Manager-konto, og få tilgang til enkel administrasjon av bedriftskontoen din.
Slik kan du administrere og analysere Facebook annonsering helt problemfritt.
Derfor er Facebook annonsering effektivt
Det finnes en rekke grunner til å benytte seg av Facebook annonsering. De største fordelene er utvilsomt god tilgjengelighet, mulighet for å treffe en tilspisset målgruppe med annonseringen, så vel som brukervennlige løsninger for deg som bedriftseier.
Tilgjengelighet
I og med at så mange nordmenn er innom Facebook daglig, er dette en vel så effektiv måte å markedsføre på som gjennom for eksempel en nettavis.
For at en annonse skal være effektiv er det nødvendig å annonsere via kanaler der målgruppen ferdes, og Facebook er utvilsomt en slik kanal. Både unge og eldre nordmenn fra alle samfunnslag er hyppig innom Facebook.
Facebook er dessuten tilgjengelig på «alle» enheter. Forbrukere og bedrifter kan derfor stikke innom dette sosiale mediet enten det er via desktop, laptop, nettbrett, mobiltelefon eller lignende.
Facebook er også tilgjengelig på alle de vanligste operativsystemene, så det har ingenting å si om en benytter iOS, Android, Linux eller Windows.
Nå ut til ditt publikum
En annen ubestridt fordel ved å benytte seg av Facebook annonsering, er at du får tilgang til verktøy som gjør det enkelt å treffe spesifikke målgrupper.
Det har ingenting å si om målgruppen din er bred eller smal – Facebook hjelper deg å nå ut til «hvem som helst».
Facebook har mye informasjon om brukerne sine, enten det er snakk om sivilstatus, alder, kjønn, interesser eller lokalitet.
Det er med andre ord mulig å treffe en veldig smal målgruppe med Facebook annonsering.
Brukervennlige løsninger
Det trenger heldigvis ikke å være altfor komplisert å publisere annonser i sosiale medier. Facebook annonsering er faktisk veldig enkelt, takket være Facebooks oversiktlige og brukervennlige løsninger.
Du får forklart prosessen bak Facebook annonsering steg for steg, slik at det er nesten umulig å trå feil. Den største fallgruven her er nok dårlig innhold.
Hvordan lage annonsen?
Det er lett å sette i gang. Når du skal lage en annonse på Facebook vil du dessuten ha mulighet til å publisere annonsen på plattformer som Messenger og Instagram i samme sleng.
Slå flere fluer i én smekk, slik at din markedsføring blir mest mulig effektiv! Vi skal nå geleide deg gjennom hele prosessen, steg for steg:
- Angi mål med annonsen (skal den selge, oppfordre til en handling eller skape bevissthet?)
- Oppgi hvem som er ditt publikum (treff målgruppen din på en presis måte ved å presisere geografisk beliggenhet, interesser, kjønn, sivilstatus, alder osv.)
- Presiser hvor annonsen skal vises (Instagram, Facebook og/eller Messenger)
- Velg ditt budsjett (angi et kortsiktig eller langsiktig budsjett, og få full kontroll på utgiftene du bruker på Facebook annonsering)
- Velg et format (Facebook tilbyr minst seks ulike formater for annonsen din – velg annonse med video, bilde eller slideshow – alt etter hva du foretrekker)
- Send inn bestillingen din
- Utfør analyse for å finne ut nøyaktig hvor effektiv din Facebook annonsering er
Viktigheten av godt innhold i annonsen
Når du skal drive med Facebook annonsering er det helt nødvendig å presentere engasjerende og profesjonelt innhold.
En annonse som ser uprofesjonell ut – for eksempel fordi den inneholder skrivefeil, feile opplysninger eller grammatiske feil – kan fort skremme bort potensielle kunder fra bedriften din.
Dersom du er usikker på hvordan du skal lage annonser, anbefaler vi deg å heller få hjelp til denne biten, for eksempel fra et tekstbyrå.
Du er da sikker på at annonsen din følger alle lover og regler, samt at selve innholdet er interessant og engasjerende for målgruppen. Du kan også føle deg sikker på at selve tekstkvaliteten er god – og fri for skrivefeil.
Vi lager annonsen for deg
Dersom du føler at du trenger hjelp til å lage den perfekte annonse til Facebook annonsering, kan Din Tekstforfatter bistå deg.
Vi har lang erfaring med å lage markedsføringsinnhold, og er opptatt av å skrive tekst av høy kvalitet.
I tillegg passer vi på at innholdet er skreddersydd for akkurat din målgruppe – uansett hvor stor eller liten den er.
Vi tilbyr oss å lage en gratis prøvetekst for deg, slik at du får en smakebit på hvordan en annonse kan se ut.
Ta kontakt med oss i dag og få mer informasjon om hvordan vi kan skrive innhold til din Facebook annonsering!