48 38 14 88 post@dingruppen.no
Norge er et flott sted å gjøre forretninger.

Forretningsplan Innovasjon Norge

Forretningsplan Innovasjon Norge har lenge vært et nyttig verktøy for norske gründere. Dersom du skal starte en egen bedrift, har du behov for et dokument som gir en grundig beskrivelse av din forretningsidé.

Mange er imidlertid usikre på hvordan en forretningsplan eller -modell skal lages. Før var forretningsplan Innovasjon Norge sitt krav til gründere. I dag er dette i stor grad erstattet av forretningsmodellen.

En forretningsmodell kan være et nyttig verktøy for deg selv – først og fremst, men den vil også kunne komme til nytte hvis du skal presentere forretningsidéen din overfor investorer og potensielle samarbeidspartnere.

Uansett om du skal lage en forretningsmodell eller forretningsplan (vi skal straks forklare forskjellen på de to!), gjelder det å vite hvilken informasjon som må tas med.

Dette kan være utfordrende hvis du ikke har erfaring med å starte opp eget selskap fra før. Vi skal her gi deg noen gode tips til hvordan din forretningsplan eller -modell kan lages!

Forretningsplan Innovasjon Norge er et verktøy som slår det totale kaoset mange møter!

Forskjell på forretningsplan og forretningsmodell?

Den tidligere forretningsplan Innovasjon Norge oppfordret gründere til å lage skulle være en presentasjon av sistnevntes planlagte bedrift.

Forretningsplanen skulle gi en beskrivelse av forretningsidéen i detalj, og kunne gjerne være to permer tjukk. En omfattende jobb med andre ord – før det i det hele tatt var sikkert at forretningsidéen var liv laga. 

Når forretningsidéen omsider var ferdigstilt og fremstod som solid, var det tid for at gründeren skulle investere og etablere bedriften.

Ikke sjelden viste det seg at forretningsplanen ikke holdt mål. Produktet ble kanskje ikke som planlagt, kundene eksisterte ikke, og idéen traff rett og slett ikke markedet.

I dag oppfordrer heller Innovasjon Norge deg til å lage en forretningsmodell. Istedenfor å lage en tidkrevende forretningsplan Innovasjon Norge skal vurdere, presenterer gründere nå en forretningsmodell.

Dette handler i stor grad om å teste idéen på markedet før du investerer mye penger i bedriften.

En forretningsplan laget hos Innovasjon Norge gir deg mye god rådgivning.

Tenk på dette når du lager forretningsmodellen

Den tidligere forretningsplan Innovasjon Norge krevde, er altså i stor grad erstattet av en forretningsmodell. Forretningsmodellen er til for å kunne justeres underveis, slik at du kan endre på forretningsidéene dine mens du prøver og feiler.

Innovasjon Norge oppfordrer gründere til å tenke innovativt – selv om du har funnet en forretningsmodell du har troen på.

En forretningsmodell skal beskrive bedriftens funksjoner og handlinger, og hvordan disse resulterer i verdier for potensielle kunder, så vel som kostnader for bedriften.

Forretningsmodellen skal blant annet gi svar på følgende spørsmål:

 

  • Hvem er bedriftens kunder (målgruppe)?
  • Hvilke produkter/tjenester skal selskapet levere?
  • Hvordan skal bedriften selge (og ta betalt for) sitt verditilbud?
  • Hvordan skal bedriften tjene penger på forretningsidéen?
  • Hvordan skal verditilbudet leveres?
Det beste er noen ganger å bare sette seg ned med penn og papir.

Vi hjelper deg å lage en forretningsmodell!

Forretningsplan Innovasjon Norge var mer omfattende enn forretningsmodellen, men det kan likevel være utfordrende å sette i gang.

Vi i Din Tekstforfatter hjelper deg gjerne å skrive en forretningsmodell som inkluderer kundesegment, verditilbud, kunderelasjoner, nøkkelressurser, distribusjonskanaler, partnere, inntektsmodeller og alt imellom.

En forretningsplan inneholder tradisjonelt sett en forretningsmodell, og de to går derfor hånd i hånd. Om du har behov for en forretningsplan kan vi selvfølgelig hjelpe deg med dette også.

Vi kan i tillegg korrekturlese en forretningsplan eller -modell du allerede har laget selv, noe som sikrer høy kvalitet og et plettfritt språk. Kontakt oss i dag for å motta de første 500 ordene helt gratis!

Motta gratis 500 ord!