48 38 14 88 post@dingruppen.no
Gode overskrifter tar lang tid å klekke ut.

Gode overskrifter

Gode overskrifter danner grunnlaget for at leseren skal ønske å lese teksten din. Uten en god overskrift, risikerer du at leseren ikke anser teksten din som interessant, og at budskapet ditt aldri når fram.

Det å lage gode overskrifter kan virke som en vanskelig kunst å mestre. For hvordan skal egentlig overskriften utformes? Og hvor lang kan den være?

Det er også viktig å huske på at en tekst ofte har mer enn bare en overskrift. Ofte har den underoverskrifter i tillegg.

Vi skal nå se nærmere på hvordan du kan lage gode overskrifter som gjør at leseren ønsker å lese videre. I tillegg skal vi forklare viktigheten av å inkludere underoverskrifter og undertitler!

Hva er en overskrift?

En overskrift eller tittel er en kort beskrivelse som representerer innholdet i en tekst. Denne teksten kan for eksempel være en bok, artikkel, bloggpost eller lignende.

Vi pleier å skille mellom ulike overskrifter i artikler og andre lignende tekster. Den øverste overskriften kalles gjerne H1, og er den største.

For å gjøre innholdet i resten av teksten strukturert og oversiktlig, er det også vanlig å benytte underoverskrifter (H2).

Det er også mulig å anvende undertitler (H3) under underoverskriftene. Slik får du en tekst som blir mer lettlest. Det blir også enklere for leseren å finne fram til spesifikk informasjon.

Tekster bør struktureres med overskrifter.

Hva kjennetegner gode overskrifter?

Gode overskrifter kjennetegnes av en rekke faktorer. De skal helst ikke være for lange, og de skal være relevante.

I tillegg kan vi avsløre at tall er gunstige å ha med i overskriften, og at leserne hater clickbait. Her er noen av de viktigste tingene å huske på når du skal lage en overskrift:

 

Høy relevans

En god overskrift vil først og fremst være relevant for innholdet som presenteres i selve teksten.

Skal du skrive en bloggpost om sko som passer til sommermånedene, som sandaler, sneakers og lignende?

Da kan for eksempel overskriften være «Sesongens fineste sommersko», heller enn «De beste sandalene». Sistnevnte ville ikke omfattet sneakers.

 

Unngå clickbait

Du er kanskje kjent med «clickbait» i aviser og lignende? Dette er gjerne overskrifter som sjokkerer og lokker leserne, slik at de klikker deg inn på en sak.

Clickbait vil som regel bare irritere leseren. Dette fordi vedkommende føler seg «lurt» til å klikke seg inn på innhold som ofte omhandler noe helt annet en antatt.

 

Kort og godt

Gode overskrifter bør heller ikke være for lange – og helst kortere enn åtte ord. Overskrifter som er kortere enn dette deles 21 % hyppigere på sosiale medier.

Sørg for å skrive en kort og konsis overskrift som er generell nok til at alle avsnittene er relevante for den.

 

Unike overskrifter og bruk av tall

Et annet tips er å lage unike og gode overskrifter som skiller seg ut i mengden. Dette vil også være gunstig med tanke på SEO.

Det er også lurt å inkludere tall. Leserne elsker lister, og artikler av typen «De 10 beste tipsene for…».

 

  • Relevant for innholdet du presenterer
  • Unngå irriterende clickbait
  • Unik
  • Kortere enn åtte ord
  • Inkluder gjerne tall – dette deles hyppigere
La dine kunder finne deg på mobilen.

Trenger du hjelp til å lage gode overskrifter?

Det å lage gode overskrifter kan føles vanskelig. Overskriften skal være både unik, kort, relevant og interessant.

Dersom du trenger skrivehjelp, kan Din Tekstforfatter hjelpe deg. Vi lager også overskrifter som fenger målgruppen.

Kontakt oss i dag for mer informasjon, og motta 500 ord gratis!

Motta gratis 500 ord!