48 38 14 88 post@dingruppen.no
Du blir best synlig på nettet gjennom Google.

Google annonse

Google annonse som markedsføringsmetode er nyttig for alle bedrifter som vil bli sett.

Med en annonse i søkemotoren Google kan du effektivt nå ut til målgruppen din når de søker etter produkter eller tjenester bedriften din tilbyr.

Med en velskrevet annonse som inneholder relevante søkeord, øker sjansen for at bedriften når sine oppgitte mål.

I denne guiden skal vi forklare hva en Google annonse er, hvordan de lages og i tillegg dele noen nyttige tips.

Les videre dersom du ønsker at din annonse i Google skal bli en suksess som høster synlige resultater for bedriften!

Hva er en Google annonse?

En Google annonse er en type annonse som vises i nettleseren til Google, og den dukker opp i søkeresultatene til forbrukerne når de søker på relevante søkeord.

Du betaler Google for å vise annonsen din i en viss tidsperiode. Jo mer du betaler, jo mer synlig vil annonsen bli.

En Google annonse lages gjennom Google AdWords, også kjent som «Google Ads».

En Google annonse vekker oppmerksomhet.

Hvordan lage en Google annonse?

Du trenger ikke noen spesielle forkunnskaper for å kunne lage en Google annonse, men det er naturligvis en fordel å vite hvordan en annonse skrives.

Dette kan du heldigvis få hjelp til fra et tekstbyrå med markedsføringstjenester. Vi skal nå forklare hvordan du kan lage en Google annonse – ett steg av gangen:

 

Trinn 1: Målsetning

Så snart du har logget deg inn på Google AdWords, kan du sette i gang med å lage din Google annonse.

Det første du gjør er å oppgi din (eller bedriftens) målsetning. Dette kan for eksempel være å tiltrekke flere kunder til et fysisk utsalgssted, få flere kunder til å ringe bedriftens telefonnummer, eller flere besøkende til bedriftens hjemmeside.

Google AdWords tilpasser din Google annonse slik at den hjelper deg å nå gitte målsetninger. Ønsker du for eksempel at flere skal ringe til bedriften, vil Google sørge for at telefonnummeret ditt er tydelig merket i annonsen.

 

Trinn 2: Hvor skal annonsen vises?

Neste trinn handler om å velge hvor annonsen skal publiseres. Du kan for eksempel velge om bedriftens annonse skal vises kun via mobil eller kun via PC, eventuelt begge deler.

Oppgi også om annonsen skal vises i et spesifikt geografisk område, noe som er nyttig om du for eksempel har fysiske utsalgssteder enkelte steder – enten lokalt eller internasjonalt.

 

Trinn 3: Lag selve annonseteksten

Det tredje trinnet i prosessen er å lage din Google annonse. For mest mulig effektiv annonsering kan det være lurt å benytte seg av profesjonell skrivehjelp, for eksempel via et tekstbyrå.

Pass på at din annonse inneholder gode og relevante søkeord. Skal du for eksempel selge interiør, kan søkeord som «skinnsofa», «vase» og «stuebord» være aktuelt.

Poenget med søkeord er at forbrukeren vil se din annonse dersom han eller hun anvender et av søkeordene i Google sin søkemotor.

Du bør passe på at søkeord blir implementert på en fornuftig og mest mulig naturlig måte, slik at teksten fremstår som naturlig. Et tekstbyrå kan hjelpe deg med gode søkeord.

 

Trinn 4:  Bestem deg for budsjett

Etter at du har annonsen og søkeordene klare, gjelder det å oppgi hvor stort budsjett du har. Det er naturligvis slik at jo mer du investerer, jo mer synlig vil annonsen din kunne bli.

Google Ads gir deg heldigvis god kontroll på annonsekostnadene, og lar deg enkelt pause din Google annonse hvis det skulle være behov for det.

 

Trinn  5: Publikasjon

Din Google annonse er nå klar til å publiseres. Google vil gi deg alle verktøy du trenger for å analysere hvor effektiv annonsen er.

Du får også mulighet til å endre på annonsene underveis, slik at du enkelt kan finne ut hva som fungerer best for akkurat din bedrift.

Google AdWords sørger for at dine annonser blir mest mulig effektive over tid.

En tekstforfatter tenker nøye gjennom annonsetekst.

Avanserte annonseringsstrategier

Det er opp til deg selv hvorvidt du ønsker å gjøre din Google annonse enkel eller mer komplisert.

Google AdWords gir deg tips om avanserte strategier for Google-annonser. Du kan for eksempel ta i bruk bannerannonser der du fanger forbrukernes oppmerksomhet ved hjelp av bilder.

Du kan også ta i bruk video i annonsen din, dersom du ønsker det. I tillegg har Google Ad gode verktøy som hjelper deg med å finne de beste søkeordene til din Google annonse.

Ved hjelp av søkeordplanleggeren kan du finne relevante og populære søkeord som kan gi deg flere klikk på siden. Mulighetene er mange med Google Ads’ avanserte strategier!

Statistikk og analyser er viktig for annonsering.

Fordeler med annonser i Google

En av fordelene ved å ha en Google annonse, er at du bare trenger å betale for annonsen din i de tilfellene der noen klikker på den.

Dette kalles gjerne CPC («cost per click») eller PPC («pay per click») på fagspråket. Dette er en mer rettferdig måte å prise på, og du slipper å betale for annonsering til personer som er på utkikk etter helt andre ting.

En annen fordel med din Google annonse, er at du kan nå ut til svært mange mennesker – både i Norge og resten av verden.

Hvert sekund foretas rundt 63 000 søk i Google på verdensbasis, noe som sier litt om populariteten til denne søkemotoren.

Når noen er på jakt etter produkter og tjenester (slik som de du selger) er sjansen stor for at de sjekker Google.

Google Ads lar deg annonsere over hele nettet.

Få en ferdigskrevet Google annonse!

Det å lage en god Google annonse krever planlegging og kan være tidkrevende.

Som bedriftseier har du nok allerede hendene fulle med andre viktige arbeidsoppgaver – så hvorfor ikke la noen andre ta seg av annonseskriving for deg?

Din Tekstforfatter skriver annonser som engasjerer og fenger ditt publikum, uansett hvem din målgruppe er!

Vi sørger for at din Google annonse inneholder alle nødvendige søkeord, slik at flest mulig vil se annonsen din ved søk i Google.

Dette kan bidra til økt salg for din bedrift, eventuelt flere oppringninger eller besøk i den lokale butikken.

Fortell oss hva ditt mål med annonsen er, og vi vil tilpasse den deretter. Kontakt oss i dag for ytterligere informasjon om annonser!