Google annonsering
Google annonsering er et nyttig verktøy for bedrifter som ønsker å synliggjøre nettsiden, varer og tjenester i søkemotoren Google.
Daglig gjennomføres det rundt 3,5 milliarder søk i Google, noe som gjør annonsering på denne plattformen svært effektivt. Her kan du nå ut til målgruppen din med noen få tastetrykk!
Googles annonsetjeneste hjelper bedriften din å oppnå viktige mål – som flere besøkende til nettsiden eller økt salg. Sørg for at din bedrifts nettside blir synlig med velskrevne annonser og relevante søkeord!
Vi skal nå se nærmere på hva Google annonsering er, hva det koster, samt hvordan du kan sette i gang.
Innholdsfortegnelse
Hva er Google annonsering?
Google annonsering utføres ved hjelp av Google AdWords (ofte forkortet til «Google Ads»), og lar deg publisere betalte annonser i søkemotoren Google.
Betalte annonser kjennetegnes ved at de er merket med «Ad» eller «Annonse» i trefflisten, og de er som regel plassert øverst på denne listen. Under betalte annonser finner du organiske søketreff.
Hva koster Google annonsering?
Prisene på Google annonsering avhenger av en rekke faktorer. Når du oppretter annonsen må du velge søkeord, og annonsen din vil dukke opp når forbrukerne søker på de spesifikke ordene i Google.
Du betaler da per klikk, og bestemmer selv hvor høy denne summen skal være. Jo mer du betaler per klikk, dess høyere opp i søketreffet havner annonsen din.
Prisene på ulike søkeord varierer fra bransje til bransje. Noen søkeord koster 200 kroner per klikk, mens andre ikke koster mer enn noen øre.
Søkeordet kan bli dyrt dersom mange konkurrerende bedrifter benytter seg av det, så prisen du betaler avhenger i stor grad av hvor mettet markedet er.
Google annonsering vil uansett ikke koste mer enn hva du tillater at det skal koste. Når du oppretter annonsen setter du opp et månedlig budsjett, og prisen vil ikke overstige dette beløpet.
Hvordan lage annonse i Google?
Vi skal nå forklare deg hvordan du oppretter en annonse i Google – steg for steg. Prosessen er nokså rett-fram og enkel, og kan dermed benyttes selv av uerfarne annonsører.
Du finner også informasjon om hvordan dette gjøres i Googles annonsetjeneste. Fremgangsmåten beskrevet nedenfor forutsetter at du har logget deg inn i Google AdWords.
Steg 1: Hva er målet ditt?
Det første du må gjøre er å oppgi målet med din Google-annonsering. Google AdWords sørger for å skreddersy din annonse, slik at den tilpasses målet du ønsker å oppnå.
Tenk derfor nøye gjennom dine målsettinger før annonsen lages. Målet ditt kan for eksempel være;
- Flere kunder til en fysisk butikk
- Flere anrop til virksomhetens telefonnummer
- Flere klikk på nettsiden
Steg 2: Hvor skal annonsen vises?
Det neste du må avgjøre, er hvor din Google-annonsering skal vises. Skal den vises globalt (sørg i så fall for engelskspråklig annonse!), eller ønsker du at annonsen skal rettes mot mennesker som bor i nærheten?
Google AdWords sørger for at annonsen når din målgruppe – uansett hvor de er. Har du en lokal butikk er det for eksempel greit å satse lokalt.
Steg 3: Skriv annonsen
Skriving av selve annonsen er kanskje det viktigste punktet. Din Google-annonsering blir mye mer effektiv dersom den fremstår som interessant for målgruppen.
Sørg derfor for å skrive en entusiastisk annonse som inneholder nyttig informasjon om varene eller tjenestene du selger. Husk at du kun har tre korte setninger, så vær nøye med valg av ord.
Vi anbefaler å få hjelp til å skrive annonsen fra et profesjonelt tekstbyrå. Da er du sikker på at viktige søkeord inkluderes på en god måte, og at budskapet når fram til mottakeren.
Et tekstbyrå sørger dessuten for at teksten ikke inneholder flaue skrivefeil eller grammatiske feil. PS! Google Ads lar deg også lage bannerannonser der du kan legge til et bilde!
Steg 4: Sett en budsjettgrense
Oppgi hvor mye penger du ønsker å bruke på Google annonsering. Du vil som nevnt ikke måtte betale mer enn den øvre grensen du oppgir.
Det er til og med mulig å pause annonsen dersom du har behov for det. Google Ads viser den antatte resultater basert på budsjettet du oppgir. Enkel budsjettering gjør at hvem som helst kan benytte seg av Google Ads.
Steg 5: Publiser annonsen
Så snart du publiserer annonsen, er det bare å vente og se om den har ønsket funksjon. Hvor suksessfull annonsen blir er blant annet avhengig av markedet, samt hvilke søkeord du benytter.
Husk at du kun betaler for faktiske resultater – det vil si når noen ringer bedriften ved å klikke på annonsen, eller når noen besøker nettsiden din via annonsen.
Annonsen forbedres over tid
Google AdWords sørger for at din bedrifts annonser forbedres over tid, noe som gjøres ved hjelp av smart teknologi.
Dette gjør det mulig å oppnå bedre driftsresultater etter hvert som en ser hva som virker og eventuelt ikke fungerer fullt så bra. Google gir deg statistikk, rapporter og nyttige tips, slik at du enkelt kan se hvor god effekt din Google-annonsering har.
Få hjelp med din Google-annonse!
Er du klar for å opprette din første Google annonsering? Da er det avgjørende at du har en god annonsetekst.
En annonse skal pirre mottakerens nysgjerrighet, og sørge for at vedkommende ønsker å klikke seg inn på nettsiden din.
Det er også viktig at annonsen er relevant for varene og tjenestene du tilbyr, ellers risikerer du at resultatene uteblir.
Din Tekstforfatter skriver annonser for deg, slik at din Google-annonsering blir mest mulig vellykket.
Vi tilpasser annonsen slik at den engasjerer akkurat din målgruppe, og passer på at nødvendige søkeord flettes inn på en naturlig måte.
I tillegg til dette er vi selvfølgelig opptatt av å lage annonsetekster med høy språklig kvalitet – fri for skrivefeil og grammatiske feil.
Akkurat å kan vi skrive en gratis prøvetekst på 500 ord, slik at du får anledning til å teste ut tjenestene våre. Våre tekstforfattere har lang erfaring, og vet hvordan en god markedsføringstekst skal se ut.
Vi benytter effektive virkemidler i annonsen din, og passer på at den er skreddersydd for målgruppen din. Få hjelp med Google annonsering, i dag!