Google bedrift
Med en konto i Google Min Bedrift (GMB) får du mange muligheter. Google er verdens største søkemotor, og benyttes hver dag av millioner av mennesker som er på jakt etter varer og tjenester. Det er derfor gunstig for enhver bedrift å være synlig i Google.
Vi skal her se nærmere på hvilke muligheter Google for bedrift kan gi virksomheten din. Vi skal også se på hvilke verktøy Google har for bedrifter – inkludert Google Analytics.
Eller kanskje du ønsker å havne høyere i søkeresultatene med annonser i Google Ads?
Enten du driver en liten, mellomstor eller stor bedrift, kan du skaffe mange kunder gjennom Google!
Innholdsfortegnelse
Motta gratis 500 ord!
Dette er Google Min Bedrift
Google Min Bedrift eller Google My Business lar bedriften din komme i kontakt med potensielle kunder i Google.
Det er gratis å opprette konto, og du kan blant annet få mulighet til å synliggjøre bedriften i Google Maps.
Med en konto i Google Min Bedrift kan du også nå ut til potensielle kunder i Googles søkemotor.
Det vil dessuten være lettere for kunder å finne praktisk informasjon om bedriften din, for eksempel om åpningstider og midlertidige nedstengninger.
Kunder kan også legge igjen anmeldelser av bedriften når du har en Google Min Bedrift-konto.
Dersom du har mange fornøyde kunder vil ballen fort begynne å rulle. Med fem stjerner vil for eksempel enda flere kunder velge å handle hos deg!
Få en Google bedriftskonto / My Business konto
Det er enkelt å skaffe seg en brukerkonto for Google Min Bedrift. Derfor er dette en brukervennlig tjeneste som kan benyttes av alle bedrifter, og du trenger ikke IT-hjelp.
Følg disse stegene for å lage en Google bedriftskonto:
- Logg deg inn på Google-kontoen du ønsker å knytte til bedriften din (lag eventuelt en Google-konto dersom du ikke har dette allerede).
- Gå til nettsiden google.com/business/
- Velg «Administrer nå»
- Legg inn bedriftens navn
- Legg inn bedriftens adresse
- Velg hvilken kategori bedriften tilhører. Dette gir Google informasjon om hvilke kunder bedriften skal synliggjøres for.
- Legg inn bedriftens telefonnummer og eventuell hjemmeside
- Verifiser bedriftskontoen din (dette kan også gjøres senere)
Google Ads | Bli synlig i Google
Google sine tjenester for bedrift er mye mer enn bare GMB. Ved hjelp av Google Ads kan du sørge for at bedriften din blir funnet i Googles søkeresultater.
Her får du mulighet til å skaffe mange nye kunder til bedriften, mot at du betaler Google et visst beløp.
Ved hjelp av Google Ads kan du ikke bare gjøre bedriften med synlig i Google Søk, men også i Google Maps. Fordelen med denne annonsetjenesten er at du kun betaler for resultatene.
Det betyr for eksempel at du betaler dersom noen klikker seg inn på siden din via annonsen, eller dersom noen ringer bedriften via annonsen.
Du kan lage annonser basert på ulike målsetninger. Disse målsetningene kan for eksempel være som følger:
- At det kommer flere besøkende til bedriftens nettside
- At flere ringer til bedriften
- At flere besøker butikken din fysisk
Annonsens utforming vil være avhengig av bedriftens mål. Er for eksempel målet at flere skal kontakte bedriften, vil annonsen vises med bedriftens telefonnummer.
Det vil til og med være en egen knapp brukeren kan klikke på for å ringe.
Velg budsjett
Har du en Google bedriftsannonse vil dens synlighet komme an på ditt oppgitte budsjett. Du angir selv grensen for dette budsjettet, slik at du har full kontroll på kostnadene.
Dersom bedriften har behov for å spare inn penger en periode, kan du dessuten pause annonseringen.
Velg målgruppe
Google Ads for bedrift kan enkelt rettes mot målgruppen din. Du kan derfor nå ut til relevante kunder på en enkel måte.
Det eneste du trenger å gjøre, er å oppgi hvilke interesser kundene dine har, hvor de holder til – og lignende.
Målrettet annonsering er veldig effektivt, sammenlignet med en situasjon der annonsene vises til hvem som helst.
Du kan også velge om annonsen skal vises lokalt eller globalt! Har du en fysisk bedrift, vil kanskje en annonse som bare vises lokalt være mest aktuelt.
Skriv din Google bedriftsannonse
Med tre korte setninger skal du overbevise kunden om å besøke akkurat din nettside, eller å ta kontakt med akkurat din bedrift. Det er mulig å lage bannerannonser dersom du ønsker å vekke litt ekstra oppmerksomhet.
Din Google annonse for bedrift kan inneholde bilder og tekst, eller kun en effektiv og overbevisende annonsetekst. Det er mulig å velge mellom flere ulike formater for annonsen,
Dersom du er usikker på hvordan en annonse bør skrives, anbefaler vi å få hjelp til dette av et tekstbyrå.
Bli synlig i Google uten betalt annonse | SEO
Dersom du ikke ønsker å betale Google for å synliggjøre bedriftens nettside, kan du gjøre dette på en organisk måte også.
Vi snakker da om søkemotoroptimalisering (SEO), noe som handler om å gjøre nettsiden såpass attraktiv for Google at søkemotoren prioriterer den.
For at Google skal prioritere din bedrift sin nettside fremfor andre, er det flere kriterier som kan bidra til dette.
SEO kan for eksempel oppnås ved å ha unikt tekstinnhold på nettsiden sin. Her er en oversikt over populære og effektive SEO-tiltak:
- Unikt tekstinnhold
- Tekstinnhold som inneholder relevante søkeord
- Strukturert tekst med bruk av overskrifter (H1, H2, H3 osv.)
- Tittel og metabeskrivelse med søkeord
- Sikker nettside med SSL-sertifikat
Fordelen ved å benytte seg av SEO fremfor Google Ads, er at du da kan rangere høyere i Google uten å betale søkemotoren for dette.
Det er derfor smart å investere litt tid i SEO. Betaler du noen andre for å skrive tekstene for deg, er dette også en god og langsiktig investering.
Googles søkeordverktøy for bedrift
Relevante søkeord er viktig å ta hensyn til når du skal synliggjøre siden din i Google.
Søkeord er ord og begreper potensielle kunder søker etter i Google når de leter etter produkter du selger. Hvordan kan du finne relevante søkeord?
Googles søkeordplanlegger hjelper deg å finne de riktige søkeordene. Har du for eksempel en klesbutikk som selger barneklær, kan søkeord som «parkdress» eller «barnesko» være relevante.
Hvordan lage SEO-tekster?
Det å lage søkemotoroptimaliserte tekster er relativt tidkrevende, da dette er en kontinuerlig jobb.
Mange bedrifter velger å få hjelp til å lage SEO-innhold av et tekstbyrå. Dette kan være alt fra bloggposter og annonser, til bedriftens forside på hjemmesiden.
Ellers kan du forsøke å lage SEO-tekster på egen hånd. Men siden dette er en veldig tidkrevende oppgave, er nok dette mest aktuelt dersom du har en egen markedsavdeling som kan gjøre jobben.
Innhold med fokus på SEO er noe stadig flere bedrifter investerer store summer i, da det er en relativt enkel måte å bli mer synlig på.
Med litt skrivehjelp fra profesjonelle er du sikker på at du får de resultatene du er ute etter.
Husk at et tekstbyrå dessuten kan hjelpe deg å oversette tekster på nettsiden til andre språk (med fokus på SEO).
Dette gjør at bedriften kan bli mer synlig blant målgrupper i andre land også. Perfekt om du satser på et internasjonalt marked!
Google Analytics – mål ROI på markedsføringstiltak
Google har verktøy for din bedrift som lar deg måle effektiviteten av annonser og lignende.
Med Google Analytics kan du analysere hva slags Return on Investment (ROI) du får ved å markedsføre produkter og tjenester.
Du kan også sjekke hvorvidt det er flere besøkende til nettsiden din etter at spesifikke markedsføringstiltak har blitt utført. Google Analytics er brukervennlig og byr på mange statistiske funksjoner.
Grunnen til at din bedrift bør bruke Google Analytics, er at du enkelt kan avgjøre om det er nødvendig med endringer i markedsføringsstrategien.
Dersom en reklamekampanje viser seg å ikke ha ønsket effekt, tyder dette på at taktikken bør endres.
En av de største fordelene ved Google Analytics for bedrift, er at tjenesten er gratis. Benytt statistikken du innhenter til å oppnå bedre driftsresultater. Både små og store bedrifter kan dra nytte av dette smarte verktøyet.
Oppsummert: Google hjelper din bedrift
Enten du vil benytte deg av Google Min Bedrift, Google Ads, Google Analytics eller Googles søkeordverktøy, vil bedriften din kunne tjene på det.
Google har verktøyene du trenger for å overvåke effektiviteten av markedsføring, og gir deg samtidig verktøyene du trenger for å markedsføre.
Med Google Ads kan du gjøre bedriften med synlig i søkemotoren, noe som kan skaffe bedriften mange nye kunder.
Husk at du også kan ta i bruk SEO for å synliggjøre bedriften på en organisk måte i Google.
Enten du går for Google Ads, SEO eller en kombinasjon av de to, er det viktig at innholdet du deler er av høy kvalitet. Dette kan du med fordel få hjelp til dersom du er usikker.
Få skrivehjelp!
Din Tekstforfatter tilbyr skrivetjenester til bedrifter, enten det er til en Google-annonse, sosiale medier eller bedriftens nettside. Vi lager blant annet SEO-tekster som sørger for at din bedrift blir mer synlig i Google Søk.
Vi setter alltid tekstens kvalitet i høysetet, og sørger for at den tilpasses målgruppen din i alle ledd. Dette øker sjansen for at du når frem med budskapet ditt, enten det er i Google eller andre steder.
Kontakt oss i dag dersom du ønsker mer informasjon om hvordan vi kan hjelpe deg. Samtidig kan du motta en prøvetekst på 500 ord!