Min historie som ung gründer – Del 3
Våren er noe av det beste som finnes i Norge. I Green Bay tøyser vi ofte med at det ikke finnes noen vår, og at det går rett fra vinter til sommer. Det er fordi det gjerne kommer en siste snøstorm i både april og mai, før varmen for alvor setter inn i juni, juli, og august.
For meg handlet våren mest av alt om at vi skulle stabilisere oss. De gode kundene vi hadde skulle bli fornøyd, og vi skulle vokse gjennom referanser. Referansene uteble i april, og selv om vi omsatte for 50,000 kr ganske nøyaktig, så hadde vi kun 1 ny kunde denne måneden – og det var faktisk en konkurrent som bare trengte litt bistand for noen hundrelapper!
Kom mai du skjønne milde
Vi kjenner alle til denne strofen. Mai er en av de beste månedene. 17. mai, sol, og et løfte om sommer er ofte synonymt med denne måneden. Endelig vokser blomstene! Frøene vi sådde om vinteren var i ferd med å blomstre. Det vil si på en helt annen måte enn vi tenkte.
All planleggingen var egentlig forgjeves. Som nevnt visste vi ingenting om bransjen, og vi ante ikke hvem kundene våre skulle bli fremover og hvor vi fant dem. Det var før vi støtte på Webforumet! Denne siden ga oss hele 5 nye kunder i mai 2019, og plutselig var omsetningen på 75,000 kr.
Vi hadde vært der oppe tilbake i mars 2019 (73,000 kr), men denne gang var tallet faktisk bærekraftig og ikke bare grunnet 1 enkelt ordre. Plutselig hadde vi mange ordre, og jeg skrev nesten alene de 150,000 ordene som ble bestilt i denne måneden. Vinterdvalen der jeg skrev om alt mulig for en slikk og ingenting hadde gitt meg innsikt i mange emner. Jeg var klar for store oppdrag!
Kunden vår driver med affiliate marketing
Etter at mai var over, så forsto jeg endelig hvem kundene våre skulle bli. Vi ønsket å sikte oss inn på firmaer/personer som drev med affiliate marketing. Hvorfor akkurat affiliate marketing? Jo, fordi denne gruppen mennesker vet at gode tekster er blant de faktorene som er viktigst for å rangere høyt i søkemotoren.
Dermed betaler de godt for seriøse tekster. Rangerer de høyt med sitt kvalitetsinnhold, så tiltrekker de seg mange besøkende fra organisk søk. Er tekstene attpåtil gode på å konvertere, så får disse firmaene/individene en affiliate provisjon for å anbefale produkter/tjenester. Vi hjalp mange innen affiliate med å selge innenfor en rekke nisjer.
Min breddekunnskap og evne til å skrive om nesten alt mulig hjalp godt på i denne perioden, og vi fikk mye god selvtillit når det løsnet for alvor. Tankene om å passere 100,000 kr i omsetning når vi var halvveis i 2019 slo meg. Kunne dette være mulig så tidlig?
Del 4 kommer 3. februar
I del 4 diskuterer jeg hvordan jeg kom frem til en strategi for vekst. Arbeidsmengdene begynte å hope seg opp til et nivå der jeg sterkt vurderte å ansette en person, men samtidig ante det meg at en liten dupp i juli skulle dukke opp. Les del 4 av «Min historie som ung gründer» mandag 3. februar!