Min historie som ung gründer – Del 5
Ingen mann kan drive en bedrift helt alene inn i evigheten. Det er hverken mulig eller praktisk å gjøre dette. Derfor er tanken om å ansette noen selvfølgelig alltid til stede. Noen velger å ansette mennesker med en gang, mens jeg var en av de som valgte å vente til vi kunne være helt sikre.
Jeg hadde ingen tvil om at vi kunne ansette en person med sikkerhet, og at vår omsetning nå i hver måned fremover ville passere 100,000 kr. Det betød ganske enkelt at om jeg ansatte en person, så ville dette koste i underkant av 50,000 kr totalt per måned, noe som gjorde at det var nok igjen for en ok minimumslønn til meg selv.
Da var det jo bare å begynne letejakten!
Hvor finner du egentlig din første ansatt?
På dette tidspunktet hadde jeg aldri mottatt en søknad før. Det var ganske enkelt få som visste om Din Tekstforfatter, og jeg hadde ingen anelse om hvordan jeg skulle øke interessen. Å poste en jobbannonse var helt uaktuelt, da dette ganske enkelt kostet skjorta!
Da ble det naturlige alternativet å bruke nettverket mitt, både på LinkedIn og Facebook. Samtlige venner og familie ble bedt om å spre jobbeskrivelsen. I løpet av kort tid hadde jeg gått gjennom 3 forskjellige kandidater over intervju. Disse var som tripp, trapp, og tresko (bruker jeg denne metaforen riktig nå??)
Med dette mener jeg at de var av 3 veldig forskjellige kvaliteter. Til slutt endte jeg opp med personen i midten, da jeg ikke var villig til å ta en for stor risiko. Dessverre var det et veldig dårlig valg. Jeg hadde valgt medium kvalitet, ganske enkelt fordi jeg ville sikre egen inntekt.
De første ansatte var store lærepenger!
Et tips er å snakke med kona om finansene, og si at de neste 6 månedene skal du tjene litt mindre, fordi du skal ansette en person som tilfører mye verdi! Den første ansatte viste seg å være et godt stykke unna kvaliteten han hadde vist i tester, samt at han var en ufattelig treg skribent.
Jeg ønsket derimot å trene opp skribenten, og ga han flere sjanser. Siden vi lå ganske langt bak i henhold til å oppfylle ordre, og vi hadde lovnader om stor vekst, så tok jeg det store steget og ansatte enda en skribent. I løpet av 2 uker hadde vi ansatt 2 personer! Det ble mildt sagt kortvarig.
Etter bare 4 timer på jobben sluttet den andre skribenten da jeg hadde fersket henne i å ta lange pauser. Siden vi bruker DropBox, så får jeg automatiske oppdateringer på endringer. Jeg hadde etter bare et par ansettelser fått innsikt i hvordan det er når de ansatte går på dagen og ødelegger alle dine planer.
Del 6 kommer 7. februar
Min første ansatte var fortsatt i sving, men alt gikk ikke akkurat etter planen. Klager fra kunder på lavere kvalitet i tekstene, samt et nedadgående tempo ble en vanskelig karamell å svelge. Når den ansatte ikke tilfører noen form for verdi, og kun koster deg penger, så må du konstant revurdere om det er forbedring i sikte.
Før jeg fikk avgjort om dette var tilfelle, så kom den beskjeden jeg bare ikke kunne takle. Midt i en hektisk periode der familien ønsket meg med på tur, så skjedde det som ikke skulle skje. Les del 6 av «Min historie som ung gründer» fredag 7. februar!