48 38 14 88 post@dingruppen.no

Min historie som ung gründer – Del 7

146,670 kr. Det var summen vi solgte for i november 2019. Vi nærmet oss altså muligheten for å ha 3 skribenter på fulltid i firmaet. Vår nye skribent var fullt i gang, og nye kunder kom strømmende inn til bedriften. Ikke en eneste svettedråpe var å spore i henhold til markedsføring.

Det som er vakkert når du leverer høy kvalitet er at kundene dine gjør markedsføringen for deg. I november turte jeg ikke å markedsføre selv, da jeg var redd for at vi ikke kom til å kunne møte behovet til alle de nye kundene. Jeg ville vokse rolig, men selv uten markedsføring var dette vanskelig!

Noen ganger må du bare gjøre det du må

Innimellom salg til spennende kunder, så var vi 4 personer som spilte hovedrollene i det eventyret november var. 2 norske fulltidsskribenter, samt 1 engelsk konsulent og 1 norsk frilanser, sto for produksjonen av 215,000 ord. Om du har lest tidligere bloggposter i serien min, så vet du at dette ikke er i nærheten av rekord for antall ord.

Det er fordi vi reforhandlet mange kontrakter til en høyere pris per ord. Alle nysalg ble det også bestemt at skulle selges for en signifikant høyere pris. Mange gamle kunder ble bedt om å betale over 50 % mer per ord. Kanskje noe overraskende ble halvparten med på dette, noe som vitner om hvilken verdi vi hadde tilført.

Den andre halvparten måtte vi si adjø til, men disse ble raskt replassert av nye kunder som ble referert til oss. Altså var november på mange måter en måned for å bytte ut og starte litt på nytt. Dessverre ble noen av byttene ufrivillige, og mye av dette stammet nok en gang fra en skribent som nok ikke leverte optimal kvalitet.

Hvor langt skal utvikling av ansatte egentlig gå?

Når november var omme, så hadde vår nye norske fulltidsskribent jobbet 1 måned. Vet du noe om ansettelser i Norge, så er det at disse er rådyre. Derfor er det viktig at den ansatte tilfører mye verdi, og da spesielt i en ung bedrift. Det ble derimot ikke tilfelle med den skribenten som vi ansatte i starten av november.

Allikevel ønsker jeg at Din Tekstforfatter skal være en bedrift der en kan utvikle seg. Jeg ønsker å gi tekstforfattere muligheten for å bli bedre både innen rettskrivning og kommunikasjon. Sistnevnte er viktigst for meg, og det var her vår skribent sviktet mest. Jeg så for meg at dette området var enklere å lære bort enn grammatikken, som gjerne tok flere år å hamre inn på skolen.

Derfor bestemte jeg meg for å levere grundige tilbakemeldinger gjennom hele november og desember. Disse tok for seg de viktigste punktene i form av hva som gjorde at teksten ikke traff helt blink. Her var det ikke snakk om kommafeil, men hvordan ordlyd for eksempel kommuniserte godt/dårlig til sluttkunden.

Del 8 kommer 11. februar

Jeg var i starten av desember ganske lei av ideen om å ansette og trene opp skribenter. En stor del av meg vurderte en karriere som konsulent, men grunderdrømmen ville ikke slippe. Jeg bet sammen tennene og trente skribenten videre, samtidig som jeg planla strategien for 2020.

En tur til Norge ventet meg i juletider, samtidig som desember ble en relativt rolig måned. 91,000 kr i salg var en bra måned, spesielt med tanke på at alle i bedriften var borte de siste 10 dagene i desember. Hva skulle derimot 2020 bringe? Les del 8 av «Min historie som ung gründer» tirsdag 11. februar!