48 38 14 88 post@dingruppen.no
En god historieforteller kan finne på ganske sprø ting.

Historieforteller

En historieforteller hjelper deg med å formidle historier. Dette er noe du kan ha bruk for enten du skal lage en reklamekampanje eller har behov for en tale.

Det å formidle en god historie ofte lettere sagt enn gjort, og da kan det være kjekt å få litt hjelp.

Noen har en medfødt evne til å trollbinde mennesker rundt seg med gode historier. En historieforteller sørger for at budskapet ditt formidles på en tydelig og strukturert måte.

Med en god spenningskurve vil dessuten mottakerne bli slukt inn i historien din!

Motta gratis 500 ord!

Hvordan fortelle en god historie?

For at en historie skal bli best mulig, er det viktig å ha en god idé som historien skal baseres på. Kanskje du har en idé, men er usikker på hvordan du skal bygge videre på den? En historieforteller kan hjelpe deg med nettopp dette.

Storytelling handler om å fange lytteren eller leserens oppmerksomhet – og deretter holde på den til historiens slutt. For å få dette til, er det blant annet viktig å ta hensyn til historiens spenningskurve.

En god historie kan med fordel inneholde uventede vendinger, noe som sørger for at historien ikke blir forutsigbar eller kjedelig. Det er også lurt å spille på det menneskelige ved historien, enten det er kjærlighet, sorg, gjensynsglede eller noe annet.

 

Spenningskurve

En historieforteller vil ofte legge vekt på at historien skal ha en god spenningskurve. I begynnelsen av historien blir som regel karakterene presentert, samt en eventuell konflikt.

Etter hvert som historien utvikler seg, vil konflikten bygges opp. Konflikten trenger ikke nødvendigvis være en konflikt i ordets rette forstand. Det kan godt være snakk om en hindring som hovedkarakteren ønsker å overkomme.

Konflikten bygges opp mens historien fortsetter, før den til slutt når et klimaks. Dette er ofte den mest spennende delen av historien. Deretter presenteres løsningen, og historien rundes av.

Kreativ historiefortelling er perfekt for barna.

Du kan formidle historier med markedsføring

En historieforteller er ikke bare ekspert på å fortelle god natt-historier eller spennende historier rundt et knitrende bål.

Vedkommende kan også hjelpe deg med markedsføring! Storytelling er nemlig vanlig å benytte seg av i reklamer og kampanjer.

Dersom du klarer å påvirke mottakerens følelser med reklamebudskapet ditt, vil vedkommende kunne assosiere disse følelsene med produktet ditt.

Det å påvirke målgruppen din emosjonelt, er et smart trekk innen markedsføring.

Når mottakeren blir emosjonelt involvert, øker nemlig sjansen for at vedkommende ønsker å kjøpe produktet ditt.

 

Et eksempel

Skal du kanskje selge miljøvennlige produkter som ikke skader regnskogen? En historieforteller kan formidle budskapet ditt på en smart måte.

Ved å belyse ulempene «vanlige» produkter kan ha på regnskogen, vil dette kunne vekke sinne hos mottakeren.

Ditt produkt blir så presentert som «løsningen» på dette problemet (konflikten). Mottakerne vil da få positive assosiasjoner til produktet ditt, noe som øker sjansen for at de vil kjøpe det.

Å skrive en god historie kan kreve en hel del arbeid.

Få hjelp av en historieforteller!

Ønsker du å lage en god historie som fenger mottakeren på et emosjonelt plan? Dette kan være utfordrende å mestre.

Du bør blant annet ha en god idé som danner grunnlag for historien. I tillegg bør du kunne anvende den klassiske spenningskurven.

En historieforteller kan skrive historien for deg, enten det er til bruk i markedsføring eller noe annet. Dette sikrer at mottakerne dine blir trollbundet fra første stund!

Din Tekstforfatter har storytellere som gjør jobben for deg. Kontakt oss i dag for å komme i kontakt med en historieforteller. Samtidig kan du motta 500 ord gratis!

Motta gratis 500 ord!