Hva betyr CPM?
Innen markedsføring er CPM en populær prismodell for annonsevisninger. Finn ut hva Cost Per Mille eller «pris per tusen visninger» innebærer, og hva som er forskjellen på dette og CPC!
Hva betyr CPM? Dette er det mange bedriftseiere som lurer på. Når du først begynner å orientere deg på annonsemarkedet blir du møtt av uttrykk som CPM og CPC. Dette kan være forvirrende.
Vi skal her gi deg en enkel forklaring på hva CPM betyr, hvordan det beregnes og hvorfor du bør bruke det.
Motta gratis 500 ord!
CPM definisjon
CPM står for «Cost Per Mille», og betyr «pris per tusen visninger» på norsk. Vi kan definere CPM-annonser som annonser der prisen beregnes basert på hver tusende visning. Annonsen kan være en bilde- eller tekstannonse, og er plasseringsmålrettet.
Annonsører som benytter seg av CPM-annonser setter en ønsket pris per tusende annonsevisning. De vil kunne velge en spesifikk annonseplassering der de ønsker å vise annonsen sin, og betaler hver gang annonsen blir vist.
Utgiveren av annonseplassen vil med andre ord få inntekter for hver gang CPM-annonsen vises.
I en annonseauksjon vil ofte CPM-annonser konkurrere mot annonser av typen CPC – eller «Cost Per Click». De annonsene som gir best resultater, vil vises på annonsesiden.
Ønsker du at din CPM-annonse skal vises, er det derfor nødvendig å legge inn et høyere CPM-bud enn hva eksisterende annonser av typen CPC har.
Hva er CPC (Cost Per Click)?
En annen populær prismodell innen annonsering er CPC, der du betaler per klikk på annonsen. Denne prismodellen er blant annet vanlig på Google-annonser (Google Ads), som er de øverste ikke-organiske søkeresultatene i søkemotoren.
Pris per klikk kan avhenge av en rekke faktorer – som hvor ettertraktet det aktuelle søkeordet er, annonsekvalitet og kvalitet på landingssiden annonsen peker til.
CPM utregning
Dersom du tenker «Hva betyr CPM?», er du sikkert også nysgjerrig på hvordan du kan regne ut kostnader for annonser med CPM-format.
Se for deg at du byr på 100 000 visninger til en pris på 80 CPM. Dette vil resultere i en kostnad på 8 000 kroner. CPM-formelen er som følger:
La oss se på et annet eksempel. Totalkostnaden for å ha annonsen er 15 000 kroner. Antall annonseforespørsler er på 2,4 millioner. 15 000 / 2 400 000 er 0,00625 kroner. Du kan nå kalkulere CPM: 0,00625 x 1 000 = 6,25 kroner.
Derfor er CPM viktig
CPM er nyttig når du har behov for å sammenligne effektiviteten av ulike markedsføringsstrategier. Innen performance marketing er analyse og måling av digitale annonser sentralt. Målet er best mulig avkastning på pengene som investeres i markedsføring.
CPM er også nyttig dersom du har behov for oversikt over kostnadene for markedsføringskampanjen din. Prismodellen CPM baseres på antall visninger av annonsen, og prisen oppgis per tusen visninger.
En av fordelene med prismodellen er at du ofte får mulighet til å velge maksimalt antall visninger for én og samme person. Slik unngår du å måtte betale for at en person som ikke lar seg konvertere ser annonsen din.
Motta 500 ord gratis
Hva betyr CPM? CPM eller Cost Per Mille er en prismodell for annonser som baserer seg på pris per tusende visning. Denne prismodellen er oversiktlig, og gjør det enklere for deg å analysere hvor effektiv markedsføringen din er.
Skal du lykkes er det viktig at annonsen holder høy kvalitet. Dersom du er usikker på hvordan du skal lage en fengende og selgende annonse som faktisk konverterer, kan Din Tekstforfatter hjelpe deg.
Kontakt oss i dag og motta en gratis prøvetekst på 500 ord!