48 38 14 88 post@dingruppen.no
CPA

Hva er CPA?

Hva er CPA? Innen digital markedsføring og performance marketing er CPA eller Cost Per Action svært relevant. Finn ut hva denne prismodellen innen annonsering baseres på!

De fleste bedrifter ønsker best mulig avkastning på hver eneste krone som investeres i markedsføring. For å finne ut hva som lønner seg, er løpende analyse og andre målinger nødvendig. I den forbindelse benyttes ofte prismodeller som CPA for annonser.

Vi skal nå se nærmere på hva CPA er, og hvordan du regner det ut!

Motta gratis 500 ord!

CPA definisjon

Hva er CPA? CPA eller «Cost Per Action» (kostnad per handling) er en prismodell innen digital annonsering der prisen beregnes basert på konkrete handlinger som salg. Aktøren som tilbyr annonseplassen vil ta betalt hver gang det foreligger dokumenterte salg.

Du kan optimalisere for CPA-modellen gjennom Google Ads, programmatiske mediekjøp eller annonser på Facebook eller lignende. Alle former for digital annonsering som gir mulighet for bruk av sporingsscript for ønskede handlinger på nettstedet kan anvende CPA.

CPA er også populært å anvende innen affiliate-markedsføring. Her vil annonsøren betale ut provisjon til hjemmesider, aviser og blogger som promoterer dem via lenker, artikler eller bannerannonser.

Slik regner du ut CPA

Dersom du skal regne ut utgiftene for annonseringen din, må du dele totalkostnadene for annonsekampanjen din med antallet konverteringer.

Har du for eksempel oppnådd 1 000 konverteringer (for eksempel salg) med en reklamekampanje som kostet 2 000 kroner, vil kostnaden for hver konvertering være som følger: 

CPA = Total kostnad / antall konverteringer = 1 000 / 2 000 = 0,50 kroner

CPA

Når er CPA viktig å vite?

Hva er CPA nyttig for? Kostnad per handling er nyttig for annonsører som ønsker kontroll over kostnadene for ulike markedsføringsaktiviteter. Modellen er veldig praktisk, siden du kun betaler når ønskede handlinger utføres. 

Dette kan være nyttig for bedrifter som forsøker å oppnå en høyere Return on Investment (ROI) – altså avkastning på investerte markedsføringskroner.

Ved å spore CPA kan du sikre at du til enhver tid markedsfører produkter og tjenester via de mest gunstige og kostnadseffektive plattformene.

Motta 500 ord gratis

Hva er CPA? Innen digital markedsføring er denne prismodellen for annonsering ofte mer fordelaktig enn CPC (kostnad Per klikk) eller CPM (kostnad per tusen visninger). Dette fordi du kun betaler per ønskede handling som utføres – som for eksempel salg.

Uansett hvilken prismodell du går for i din markedsføringsstrategi, er det avgjørende at du har konverterende og gode annonser. Dersom du er usikker på hvordan du lager selgende annonser tilpasset målgruppen, kan Din Tekstforfatter hjelpe deg!

Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis!

Motta gratis 500 ord!