48 38 14 88 post@dingruppen.no
CPM

Hva er CPM?

Hva er CPM innen markedsføring? Uttrykk som «Cost Per Mille» eller «Cost Per Thousand» benyttes ofte når det er snakk om prismodeller for annonsering. Vi forklarer betydningen!

De fleste bedrifter er opptatt av å ha en mest mulig kostnadseffektiv markedsføringsstrategi. Jo flere konverteringer per markedsføringskrone, jo bedre! I den forbindelse er CPM et smart verktøy.

Vi skal her se nærmere på hva CPM er, hvordan det benyttes og hvordan det kalkuleres.

Motta gratis 500 ord!

CPM definisjon

Hva er CPM eller «Cost Per Mille»? Vi kan definere CPM som kostnadene for hver tusende annonsevisning. CPM er nokså likt CPC (Cost Per Click), men skiller seg ved at kostnadene beregnes for hver tusende visning heller enn per klikk.

Prisen for CPM-annonser vil med andre ord oppgis per tusende visning. Dersom CPM = 100 kroner, betyr det at du betaler 100 kroner for tusen visninger.

Det er blant annet vanlig å benytte prismodellen CPM i forbindelse med retargeting gjennom bannerannonser i ulike medier. Besøker du en nettbutikk og kikker på produkter uten å kjøpe dem, vil du ofte møtes av reklame for det samme produktet i nettavisen du leser etterpå.

Annonsøren kan som regel sette et maksimumstak for antall ganger annonsen skal kunne vises til samme kunde. Slik kan annonsøren unngå å «fyre for kråka», og betale for annonsevisninger uten effekt.

CPM utregning

Hvordan regne ut CPM på en rask og enkel måte? Det finnes en rekke kalkulatorer på nett som kan hjelpe deg med akkurat dette, men det er også ganske enkelt å regne ut CPM selv.

Vi skal her gi deg ulike formler som er relevante i forbindelse med kalkulering av CPM og annonsekostnader: 

CPM

=

Kroner

x

1 000

Estimerte visninger

 

eCPM

=

Kroner

x

1 000

Leverte visninger

 

Kroner

=

CPM x visninger

1 000

 

Merk: eCPM sier deg noe om inntekt per tusen visninger av annonser på nettstedet.

CPM markedsføring

Slik bruker du CPM i markedsføring

CPM kan være et nyttig verktøy innen markedsføring. Dersom du har en kampanje med lav CPM, er dette en tydelig indikator på at du når ut til riktig målgruppe. Når du treffer riktig målgruppe med annonsene dine, trenger du nemlig ikke å bruke like mange kroner på å konvertere dem.

Du kan altså benytte CPM til å effektivisere markedsføringen, og sikre at du viser annonsen til riktig målgruppe i riktige kanaler.

Motta 500 ord gratis

Hva er CPM? Kort fortalt er CPM eller «Cost per Mille» en prismodell innen annonsering som gir deg oversikt over kostnadene per tusen annonsevisning. Dette er gunstig når du skal kontrollere hvor effektiv annonsen din faktisk er.

For at en annonse skal være mest mulig effektiv, må den være tilpasset målgruppen din og være konverterende. Dersom du er usikker på hvordan du kan lage en fengende annonse, kan Din Tekstforfatter hjelpe deg.

Kontakt oss i dag og motta 500 ord gratis!