Hva er ROI?
ROI, «Return on Investment» er en utregning som forteller deg hvor mye utbytte du får igjen for investeringer.
Begrepet ROI henger tett sammen med markedsføring, og kan for eksempel gi innsikt i hvor mye verdi du får igjen for et markedstiltak.
Godt innhold og innholdsmarkedsføring, har vist seg å være nøkkelen til høyere avkastning for mange bedrifter.
Jo bedre innhold du presenterer, desto mer overbevist blir kunden om at du er det beste valget av tilbyder.
Men hva er egentlig godt innhold? Det handler nemlig ikke bare om en feilfri tekst med mye informasjon.
Vi skal se nærmere på hvordan innholdsmarkedsføring kan gi høyere avkastning, og hvordan dette innholdet må produseres.
Motta gratis 500 ord!
ROI definisjon
ROI er et uttrykk som ofte brukes i sammenheng med markedsføring. Ordet, som ofte blir kalt avkastning på norsk, er en forkortelse av «Return on Investment», og gir en god innsikt i hvor mye verdi du får igjen for pengene brukt på markedsføring.
Lykkes du med markedsføringen og får mer salg, vil dette ha et positivt utslag på bedriftens ROI. En høy avkastning betyr enkelt at bedriften får tilstrekkelig utbytte av tiltakene sine.
Tekst har de siste årene blitt en suksessoppskrift for høyere avkastning knyttet til markedsføring. For at tekstinnholdet skal ha effekt, må det også være overbevisende, selgende, engasjerende og treffe målgruppen.
Selgende tekster må ha en god språklig flyt, være lettlest og bli skrevet på en måte som målgruppen kan relatere til. Teksten skal overbevise med riktige virkemidler, og da er det nyttig å få hjelp av en tekstforfatter.
ROI utregning
For å regne ut ROI, må du bruke en satt formel: ROI = (Fortjeneste av investering – kostnader av investering) / kostnad for investering.
For å gjøre formelen mer forståelig, kan vi ta for oss et eksempel. Bruker du 100 kroner på en annonse som fører til et salg på 200 kroner, sitter du igjen med ROI på 1.
Avkastningen din er altså nettoinntekt delt på kostnader for investering. Dette er viktig å ta med i beregningen for neste års markedsbudsjett, for å vise lønnsomhet og måle verdier.
Hvorfor bruke ROI?
I markedsføring brukes ROI for å kartlegge hvilke markedstiltak som fungerer, og hvilke former for annonsering som fører til salg og flere leads.
Bedrifter ser til ROI for å ta smartere markedsbeslutninger i fremtiden. Innholdsmarkedsføring er kostnadseffektivt samtidig som det gir bedriften mye verdi tilbake gjennom salg og lojale kundeforhold.
Godt tekstbasert innhold som er rettet mot målgruppen, kan overbevise dem om at du er markeds-eksperten innen ditt felt. Det bygger også langsiktige kundeforhold, styrker merkevaren og øker digital synlighet.
En høy ROI vil altså si at bedriften får inn mer penger gjennom for eksempel markedsføring, enn hva de selv legger inn i markedsbudsjettet. Nettopp derfor blir innholdsmarkedsføring brukt, da det gir mye verdi uten å koste skjorta.
Vi gir deg de første 500 ordene gratis
Bedrifter er avhengig av godt innhold for en høyere avkastning. Så hvorfor er det fortsatt mange bedrifter som ikke satser på denne strategien? Jo det tar tid, krever riktig kompetanse og de rette ressursene.
Vi i Din Gruppen kan hjelpe deg med å produsere tekstbasert innhold som tilfører verdi og skaper vekst. Vi vet hvordan innhold må formes for å skape effekt hos ulike målgrupper.
Det er en kunst å skrive tekster som formidler et budskap på en relevant og engasjerende måte. Vi har finpusset denne kunsten og vet hva som må til for å skape en høy ROI.
Akkurat nå gir vi deg de første 500 ordene gratis, slik at du selv kan se hvilken verdi vi kan skape for din bedrift. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat.