Hva er SEO?
Hva er SEO, og hvordan anvendes det i praksis? Dette er et spørsmål mange bedriftseiere stiller. Dersom du tar hensyn til SEO når du lager innhold til nettsiden din, vil dette bidra til at bedriftens nettside blir mer synlig i søkemotorer som Google.
SEO-innhold er med andre ord avgjørende for at forbrukerne skal kunne finne deg på nett og kjøpe produktene dine.
Metodene som anvendes for å gjøre en tekst SEO-vennlig er heldigvis ikke så avanserte som du kanskje skulle tro.
I denne guiden får du svar på det store spørsmålet; «Hva er SEO?». I tillegg skal vi forklare deg hvordan nettsiden din kan bli mer synlig – steg for steg.
Innholdsfortegnelse
Motta gratis 500 ord!
Vi forklarer: Hva er SEO?
SEO er en forkortelse for «search engine optimization», eller «søkemotoroptimalisering» som det kalles på norsk.
Konseptet handler med andre ord om å optimalisere innholdet du publiserer på nettsiden din for søkemotorer som Google.
Søkemotorene sorterer nemlig nettsidene som vises i trefflisten basert på en rekke faktorer.
Google ønsker å vise forbrukerne mest mulig relevante treff. Derfor vil nettsider med unikt innhold og relevante søkeord havne øverst i trefflisten når noen foretar et søk.
Noen bedrifter velger å betale Google for å vise nettsiden sin øverst i trefflisten, men det er fullt mulig å bli synlig på en organisk måte.
Så, hva er SEO? Jo, det handler om å gjøre nettsiden din optimalisert for søkemotorer på en organisk måte.
Ved å finne relevante søkeord som inkluderes i teksten, og vie oppmerksomhet til tekstens oppbygning og innhold, er du allerede langt på vei.
I tillegg finnes det diverse andre faktorer som kan påvirke SEO – som responsivt design og SSL.
Hvorfor søkemotoroptimalisering anvendes
I vår moderne tidsalder foregår en svært stor andel av informasjonsinnhentingen via søkemotorer på nett – faktisk så mye som 90 %.
Mange av oss benytter derfor Google på daglig basis, også når vi skal handle på nett eller finne diverse tjenester.
Det er imidlertid slik at de fleste av oss forholder seg til de øverste treffene i søkeresultatene i Google.
Etter år med nettsøk har de fleste opparbeidet en underbevisst (eller bevisst) oppfatning om at de øverste resultatene er de mest relevante.
Mange av oss har i tillegg større tillitt til de første treffene som dukker opp, da disse ofte kommer fra de mest kjente aktørene.
Søker du for eksempel på «fly» i Google, vil de øverste treffene være fra aktører de fleste har hørt om tidligere – som Norwegian og Avinor.
Hva er SEO sin rolle i denne sammenheng? Hvis bedriften din anvender søkemotoroptimalisering på nettsiden, vil nettsiden havne lenger opp i søkemotorens treffliste.
Forbrukerne vil da oppfatte nettsiden din som relevant, populær og sikker, noe som øker sjansene for at de velger din side fremfor konkurrentenes.
Metoder for søkemotoroptimalisering av nettside
Det finnes mange tiltak som kan gjøre din nettside mer SEO-vennlig. Mange av disse tiltakene handler om å være bevisst på hva slags innhold som publiseres på nettsiden.
Her gjelder det blant annet å være obs på bruken av titler, overskrifter, underoverskrifter og undertitler. Og hva er SEO uten unikt innhold eller relevante søkeord?
Søkeord
Den kanskje viktigste jobben innen SEO er å finne relevante søkeord. Hva er SEO vennlige søkeord?
Jo, søkeord som forbrukerne anvender i søkemotoren når de skal søke etter tjenestene eller produktene du tilbyr.
Dersom du har en nettside som selger sko, bør du derfor inkludere søkeord som «sneakers», «beste joggesko», «sandaler» og lignende.
Dette er søkeord forbrukerne gjerne anvender når de skal finne nettsider som selger sko.
Det er ikke alltid like enkelt å «gjette» seg fram til gode søkeord. Derfor anbefaler vi å ta i bruke verktøy som hjelper deg å finne relevante og populære søkeord.
Google Analytics, Keyword Planner og Google Search Console er populære verktøy til dette formålet.
Metabeskrivelser og titler
Når du skal benytte søkemotoroptimalisering i praksis, er det blant annet lurt å ha metabeskrivelser og titler.
Dette er teksten som vises i søkeresultatene til Google, og det er derfor avgjørende at forbrukerens oppmerksomhet fanges.
Med en god tittel og metabeskrivelse vil forbrukeren sannsynligvis klikke seg videre inn på nettsiden din.
Nettsidens tittel er på rundt 70 karakterer (maksimalt), og er overskriften for nettsiden din i Googles treffliste.
Metabeskrivelsen er teksten som presenteres under tittelen, og gir gjerne en mer utfyllende beskrivelse av hva forbrukeren kan finne på siden din.
Metabeskrivelsen er på rundt 150 karakterer maksimalt. Husk å inkludere søkeord i titler og beskrivelser!
Overskrifter
Innholdet du publiserer på nettsiden din kan med fordel ha én H1-overskrift. Denne bør gi leseren en idé om hva siden din omhandler.
Foruten hovedoverskriften, bør nettsiden ha H2-underoverskrifter, og eventuelt H3-undertitler.
Dette vil ikke bare gjøre siden din mer oversiktlig og lettlest, men er også nødvendig for søkemotoroptimalisering.
Hva er SEO vennlige overskrifter, undertitler og underoverskrifter? Ved å inkludere søkeord i opptil 75 % av overskriftene vil siden din bli søkemotoroptimalisert.
Pass uansett på at søkeord flettes inn i overskriftene på en mest mulig naturlig måte.
Unikt og fengende tekstinnhold
Det er også viktig å fokusere på selve tekstinnholdet, altså avsnittene under dine H1, H2 og H3.
Dersom du tenker «hva er SEO vennlige tekster?», er svaret enkelt: Teksten bør være unik (altså ikke kopi fra andre kilder på nett) og inneholde verdifull informasjon for leseren.
Et SEO-tips er å ha relativt korte setninger, og passe på at teksten ikke inneholder skrivefeil.
Andre SEO-tips
Hva er SEO metoder som ikke handler om selve innholdet på siden din? Her kan vi for eksempel anbefale at du har en nettside med responsivt design.
Dette betyr at nettsiden din vil tilpasses skjermstørrelsen og -formatet på ulike enheter – som mobiltelefon, nettbrett og desktop.
Ha også SSL-sertifisering på siden din, og helst et landsspesifikt toppnivådomene (.no).
Vi lager SEO-innhold
Du har her fått en grunnleggende innføring i «hva er SEO», men det kan likevel være utfordrende og tidkrevende å gjøre jobben på egen hånd.
Din Tekstforfatter skriver SEO-innhold til nettsiden din, enten du har en nettbutikk, blogg eller en informativ nettside.
Kontakt oss i dag hvis du ønsker å bli mer synlig i søkemotorer som Google!