Hvordan bli synlig på Google?
Hvordan bli synlig på Google? Dette er et spørsmål mange bedriftseiere stiller seg selv. I dagens teknologiske samfunn er det viktigere enn noen gang å bli sett på nett.
«Alle» bedrifter (inkludert dine konkurrenter) er på nett, og det kan derfor være utfordrende å bli synlig i Googles søkeresultater.
Det finnes flere metoder som bidrar til at nettsiden din havner høyere i treffene på Google, slik at potensielle kunder lettere kan finne deg.
Vi kan for eksempel nevne Google Ads, altså betalt annonseplass i Google. Med en Google-annonse kan du enkelt gjøre nettsiden synlig, men dette koster.
Så, hvordan bli synlig på Google på en organisk måte?
Vi viser deg!
Innholdsfortegnelse
Motta gratis 500 ord!
Hva er søkemotoroptimalisering?
Dersom du ikke ønsker å bruke tusenvis av kroner på Google-annonser, er søkemotoroptimalisering noe du bør se nærmere på.
Søkemotoroptimalisering er også kjent som bare «SEO», og handler om ulike teknikker som anvendes for å gjøre en nettside mer synlig i søkemotorer. Å bli synlig på Google er ikke så komplisert som du kanskje tror.
Hvordan bli synlig på Google med SEO?
Det finnes mange ulike teknikker som brukes av bedrifter som vil rangere høyere i Googles søkemotor.
Noen av disse metodene anvendes utenfor bedriftens nettside, og kan for eksempel være å få andre nettsider til å lenke til siden sin.
Dette kan for eksempel gjøres ved å skrive et gjesteinnlegg på en blogg som skriver om emner relevant for bedriften din.
De fleste teknikkene for å bli synlig på Google utføres imidlertid på selve nettsiden.
Ved å konstruere innholdet du publiserer på en spesifikk måte, vil Google favorisere nettsiden din fremfor mange andre nettsider.
Dette medfører at siden din blir mer synlig i Google, slik at flere potensielle kunder finner veien til dine varer og tjenester.
Søkeord
Noe du bør tenke på når du skal drive med søkemotoroptimalisering, er hvilke søkeord du skal inkludere i teksten.
Søkeord er enkelt forklart nøkkelord som forbrukerne søker på når de leter etter tjenestene og varene du selger.
Ved å inkludere disse relevante ordene i teksten din, vil nettsiden din dukke opp i søkeresultatene når noen søker på ordene.
Se for deg at du har en nettbutikk som selger flyreiser. Hva vil målgruppen din søke på for å finne flyreiser? Ord som «billige flyreiser», «fly Oslo Bergen», «flyreiser Norge» og lignende vil antageligvis søkes mye på.
Ved å flette disse søkeordene inn i teksten din, vil nettsiden din dukke opp i brukerens søkemotortreff på Google.
Metabeskrivelser og titler
Dersom du foretar et søk i Google, vil treffene som listes opp bestå av en tittel (den blå overskriften som lenker til nettsiden) og en metabeskrivelse som utdyper hva en finner på siden.
Hvordan bli synlig på Google ved hjelp av titler og metabeskrivelser? Jo, du bør blant annet sørge for å inkludere relevante søkeord i dem.
Husk at du ikke har all verdens plass å skrive på når du skal lage en tittel. Denne er normalt sett ikke på mer enn 60 tegn, så her gjelder det å velge ord og formuleringer med omhu.
Sørg for å få med essensen i hva nettsiden tilbyr, og pass på å pirre forbrukerens nysgjerrighet. Metabeskrivelsen lar deg skrive rundt 160 tegn, så her kan du utdype litt.
Bildetekst
Bilder sier kanskje mer enn tusen ord, men for Google sier de absolutt ingenting dersom du ikke har en bildetekst. Hvordan bli mer synlig på Google ved hjelp av bildetekst?
En beskrivende bildetekst med søkeord vil bidra til at bildet ditt dukker opp i bildesøk på Google – en populær tjeneste mange benytter seg av.
Velg gode overskrifter
Enten det er snakk om H1, H2 eller H3 – henholdsvis overskrifter, underoverskrifter og undertitler, er det viktig at du velger overskrifter med omhu.
Først og fremst er det viktig at du bruker rikelig med overskrifter. Tekst med få overskrifter blir fort tung å lese og lite oversiktlig. Du bør dessuten inkludere søkeord i noen av dem.
Hvordan bli synlig på Google ved hjelp av overskrifter? Google har en tendens til å prioritere nettsider med tydelig struktur.
Ved å bruke mange overskrifter greier søkemotoren å tolke strukturen på innholdet ditt.
Du bør ikke overstige én H1 per side, men du kan ha flere H2 og H3. Alle bidrar til å gjøre nettsiden mer attraktiv for forbrukerne og Google.
Pass også på at overskriftene faktisk sier noe om hva avsnittet under handler om.
Tekst i avsnitt
Noe av det viktigste du bør tenke på når du skal gjøre nettsiden mer synlig på Google, er at innholdet du presenterer er spennende, engasjerende eller informativt.
Teksten bør deles inn i avsnitt og være under relevante overskrifter, underoverskrifter og undertitler. Et annet søkemotoroptimalisering-tips er å bruke korte setninger
Du kan også inkludere nøkkelord i hovedteksten din. Flett inn søkeord der det er naturlig, men pass samtidig på at du ikke overdriver på dette området.
For å få tekstinnhold som oppfyller alle disse kriteriene, anbefales det å benytte et tekstbyrå.
Hvordan bli synlig på Google med annonser?
Du kan også benytte deg av betalt annonsering i Google. Dette gjør nettsiden din mer synlig på en rask og enkel måte.
Det eneste du trenger å gjøre er å logge deg inn på bedriftens brukerkonto hos Google AdWords, også kjent som Google Ads.
I Google Ads oppgir du målsetning med annonsen (f.eks. økt salg eller flere besøkende til nettsiden).
Velg også hvor din Google-annonse skal vises, enten det er på PC, mobil eller nettbrett.
Du kan også angi i hvilke geografiske områder din Google-annonse skal vises. Neste steg er å lage selve annonsen. Her kan du inkludere søkeord for økt synlighet.
Hvordan bli synlig på Google ved hjelp av Google Ads?
Jo, Google sørger for at din annonse vises øverst i forbrukernes søketreff når de søker på produkter og tjenester du tilbyr.
Bli mer synlig på Google med vår hjelp!
Vi lager SEO-innhold som hjelper bedriften din å bli mer synlig i Google på en organisk måte.
Din Tekstforfatter kan også hjelpe deg med eventuelle Google-annonser du skal publisere via Google Ads.
Kontakt oss i dag for å finne ut mer om hvordan bli synlig på Google!