Hvordan markedsføre?
Hvordan markedsføre produkter og tjenester på en best mulig måte? For de fleste av dagens bedrifter er markedsføring helt nødvendig for at varene som selges skal nå ut til forbrukerne.
Markedsføring er et vidt fagfelt, og det kan derfor være utfordrende å få oversikt over markedsføringsmetodene.
Vi skal nå se på hvordan markedsføring utføres i praksis!
Motta gratis 500 ord!
Hva er egentlig markedsføring?
Markedsføring handler enkelt forklart om kunsten å selge en bedrifts varer, idéer eller tjenester til forbrukerne.
Dette gjøres ved hjelp av en rekke aktiviteter, som for eksempel reklame, PR og merkevarebygging.
Også andre aktiviteter – som logistikk og prissetting – er relevant for markedsføring.
Slik markedsføres varer og tjenester
Nå vet du hva markedsføring er, men hvordan markedsføre i praksis? Reklame og god PR er de vanligste og mest aktuelle metodene for de fleste bedrifter.
Reklame kan for eksempel være annonser, nyhetsbrev eller reklamesnutter i videoformat. Her gjelder det å være obs på at innholdet er selgende og lokkende, noe et tekstbyrå kan hjelpe deg med.
God PR kan også være en relevant markedsføringsteknikk. Så hvordan markedsføre gjennom PR? Du kan for eksempel skrive en pressemelding.
Dette er også noe et tekstbyrå kan hjelpe deg med. En spennende pressemelding blir gjerne fanget opp av aviser eller nyhetsprogrammer.
- Reklame
- PR
Slik påvirker du mottakeren
Det finnes en rekke modeller for markedsføring, men AIDA-markedsføring er kanskje den mest kjente, og handler om hvordan du effektivt kan påvirke mottakeren.
Ved å følge denne modellen kan du enkelt oppnå suksess når du skal markedsføre produkter og tjenester.
Modellen for AIDA-markedsføring belyser fire viktige punkter som bør følges når du skal markedsføre merkevaren din.
AIDA er en forkortelse for «attention», «interest», «desire» og «action». Poenget her er altså at du først skal fange forbrukerens oppmerksomhet.
Deretter kan du vekke interesse og et ønske om å kjøpe varen eller tjenesten hos forbrukeren. Det ultimate målet i AIDA-markedsføring er at interesse og ønske skal føre til at forbrukeren ønsker å gjennomføre en handling.
Denne handlingen kan for eksempel være å kjøpe merkevaren din!
Fang forbrukernes oppmerksomhet
Når du skal fange forbrukernes oppmerksomhet, gjelder det å være unik og interessant. Hvordan markedsføre på en interessant måte?
Du kan for eksempel benytte deg av innhold med stoppeffekt. Dette kan for eksempel oppnås ved å sjokkere, provosere eller få kjendiser til å fronte produktene og tjenestene dine. Du kan også spille på humor eller kontraster.
Skap interesse
Det neste steget i AIDA-markedsføring er å skape interesse. For å gjøre mottakeren genuint interessert i varene eller tjenestene du skal selge, gjelder det å fremheve hva slags fordeler vedkommende kan få ved å kjøpe produktet.
Belys hvordan produktet eller tjenesten kan løse forbrukerens utfordringer i det daglige.
Gjør at forbrukeren ønsker å kjøpe produktet
Mennesker har ofte et ønske om å oppnå økt sosial eller faglig status. Dette kan for eksempel handle om å ha en fin bil, vakker hud, lange øyenvipper eller å kunne servere smakfull mat til gjestene sine.
Sørg for å forklare forbrukeren nøyaktig hva vedkommende kan se fram til ved å eie produktet eller kjøpe tjenesten.
Hvordan markedsfører du deg i 2020?
Din Tekstforfatter skriver alt fra reklametekster og nyhetsbrev til pressemeldinger.
Vi hjelper deg med troverdig og selgende innhold som appellerer til målgruppen din.
Det er slik vi mener markedsføringen bør utføres i 2020. Godt innhold kommer alltid langt!
Kontakt oss i dag for mer informasjon om hvordan du kan markedsføre dine produkter og tjenester!
Fyller du ut skjemaet nedenfor, mottar du de første 500 ordene helt gratis hos oss!