48 38 14 88 post@dingruppen.no

Hvordan optimalisere nettsiden din i 2022?

Uansett hvilken bedrift du driver eller hva lidenskapen din er, er det å være synlig på nett alfa og omega. Og ingenting slår det å ha en dedikert nettside hvor du kan legge inn alt av relevant innhold og informasjon. Et problem er dog at mange lager en enkel nettside og sier seg fornøyd med den i årevis fremover uten å gjøre noen endringer. Dersom du ønsker at nettsiden din skal holde seg oppdatert, relevant og synlig, er det viktig å optimalisere den. Tenk blant annet gjennom følgende punkt og se hvordan små eller store steg kan gjøre undere for nettstedet ditt:

Ikke bare mobilvennlig, men mobil først

Det at en nettside må være mobilvennlig er ikke noen nyhet i 2022. Men det kan i dag være lurt å endre mentaliteten fra at siden skal kunne fungere på mobile enheter, til at den er utviklet for mobile enheter. Med en såkalt «mobil først»-strategi, blir en nettside optimalisert først og fremst for mobile brukere, men vil også fungere på andre enheter. Blant annet vil i dag mange casino sider på nett gå for denne strategien istedenfor å utvikle en egen app for mobil. Dette er rett og slett en måte å følge med på tiden og innse at et flertall av brukere surfer via mobil, og de burde derfor få den beste opplevelsen mulig.

Innhold av høy kvalitet

Det viktigste på nettsiden din er selvfølgelig innholdet som finnes der. Dersom en bruker besøker nettsiden din på utkikk etter noe, er det viktig at de finner akkurat det de søker. Informasjonen du oppgir burde være tydelig, relevant og enkel å forstå. Det er her viktig å se gjennom alt av innhold: Tekst, bilder, videoer etc. Er alt fortsatt oppdatert, eller kan det erstattes med nye nyere, mer relevant eller rett og slett bedre?

Når vi snakker om medieinnhold av høy kvalitet, er det også viktig å nevne plass. For selv om det er viktig å ha bilder med høy oppløsning, er det viktig at det ikke er snakk om så store filer at de faktisk har en negativ virkning på siden din. Store mediefiler kan nemlig gjøre at nettsiden din blir tregere å laste, noe som igjen kan resultere i at brukere ikke ser alt med en gang og klikker vekk nettsiden din. Det er derfor viktig å finne en balanse mellom og optimalisere kvalitet og hastighet om hverandre.

Synlighet på flere plattformer

Til slutt er det viktig å forstå det at i 2022 er ikke kun en nettside nok lenger. Tidligere var nettsider det foretrukne mediet for mange og kun spesielt interesserte eller relevante bedrifter trengte å bevege seg inn i sosiale medier. Men i dagens raske og interaktive teknologiske verden, er det mange brukere som foretrekker andre plattformer over de tradisjonelle nettsidene.

Det kan derfor være lurt å tenke over andre plattformer som kan brukes i kombinasjon med nettsiden. Blant annet kan det være verdt å sjekke ut Facebook, Instagram, TikTok, Twitter etc. Det er likevel ikke sånn at det er nødvendig å bruke alle plattformene, da det kan bli overveldende og resultere i at alt blir gjort litt halvveis. Finn derfor én eller to plattformer som passer for nettsidens målgruppe og bruk disse plattformene for mer raskt og sosialt innhold som kan peke til nettsiden for mer informasjon.