fbpx
E-post og nyhetsbrev brukes hyppig i direkte markedsføring.

Hvordan skrive e-post? 11 gode tips

E-postmarkedsføring lever fortsatt i beste velgående. Konkurransen her er derimot høy, og det gjelder å skrive gode tekster. Hvordan kan du skrive en e-post med god effekt?

Alle både skriver og mottar e-poster. For sistnevnte, er det mest sannsynlig slik at du får flere titalls om dagen. Mange sitter med en innboks på flere tusen uleste e-poster!

Blant disse er majoriteten markedsføring. Hvorfor er så mange uåpnet? Jo, det kommer en hel del spam inn i din innboks så klart. Påtrengende, uinteressante, og uviktige e-poster ligger her.

Dersom du skal påbegynne e-postmarkedsføring, må du bare finne deg i at mange personer ikke en gang kommer til å åpne e-posten du sender. Hvordan skriver du derimot slik at så mange som mulig gjør det?

I denne artikkelen skal vi gi deg enkle og gode tips til hvordan du som bedrift skriver e-poster som øker sjansen for åpning, gjennomlesing, og ikke minst konvertering!

E-post skrivemåte

Det viktigste du skal merke deg, er at e-post skrivemåte skiller seg ut fra andre tekster. Lengde, fokus, språkbruk, og mye mer skal takles annerledes. Du kan ikke følge spillereglene for andre teksttyper.

Vanligst er det at e-poster er korte, mer formelle, og naturligvis rett til poenget – det er mindre plass til oppbygging. Nettopp derfor er det å skrive en e-post så ufattelig utfordrende til tider.

Det kan faktisk ta lengre tid å skrive en e-post på 100 ord enn det vil ta å skrive et blogginnlegg på 500 ord! Grunnlaget er at ordene i e-posten må være en hel del mer velvalgte enn blogginnlegget.

Nyhetsbrev er en effektiv måte å nå dine kunder på.

Fremgangsmetode fra A-Å

For at du skal skrive en god e-post, er det viktig at du følger alle stegene. Vi har nedenfor gått gjennom alle de beste tipsene, fra emnelinje til CTA. Ikke gå glipp av ett eneste punkt!

Mange skriver nemlig en god emnelinje og får høy åpningsprosent. Men dersom du ikke konverterer lesere, er det tallet tross alt helt verdiløst for kampanjen din.

Det samme gjelder dersom kundene leser hele e-posten, men ikke finner en tydelig CTA. Hva skal de egentlig kjøpe/gjøre? Følg derfor alle rådene nedenfor tett, slik at du lykkes fra A-Å!

 

1. Emnelinje er din førsteprioritet

Dersom ingen åpner e-posten, så blir det heller ingen interesse for produktet/tjenesten, og heller ingen konvertering. Du er helt nødt til å bruke god tid på å formulere emnelinjen.

Ditt spørsmål bør være: «Hvordan kan jeg best mulig friste kunden til å åpne e-posten?» Med utgangspunktet at du treffer målgruppen, bør du tenke over deres problemstillinger.

Selger du legemidler mot leddsmerter? Fokuser på smertene i emnelinjen! Det å spille på emosjoner er alltid lurt. Får du plass, kan du også inkludere informasjon om resultatene produktet har hatt.

Tall er også veldig gode på å konvertere, da de hopper ut av skjermen og overbeviser folk. Forsøk å kondensere emnelinjen med 3-4 salgspunkter som utgjør en kort setning/utsagn.

 

2. Bruk navn og hils på kunden

Det å bruke navnet til kunden vil alltid være viktig, når de endelig har åpnet e-posten. De fleste innser nok at din programvare har satt inn navnet, men det er fortsatt bedre enn en nøytral e-post.

Tips: De aller fleste inkluderer navnet til kunden i starten. Hvorfor ikke snike det inn underveis i e-posten også? Dette får navnebruken til å virke mindre automatisk, og det kan konvertere godt!

Selv om introen skal være kort, er det viktig at du heller ikke går rett på sak. Bruk en setning eller to på å forklare kunden hvorfor de kontaktes og hva du har å tilby gjennom denne e-posten.

 

3. Skriv fokuserte e-poster

Nå som du endelig har fått kunden til å åpne e-posten, samt fatte interesse ved at deres navn er brukt, kommer en annen viktig oppgave. Du er helt nødt til å skrive fokuserte e-poster!

Mange bedrifter faller i den fellen at de ønsker å presentere hele nettbutikken for eksempel i en og samme e-post. Fokuser på ett produkt mot leddsmerter – ikke hele legemiddelutvalget.

Ved å skrive fokuserte e-poster, henger kunden med i svingene, og innholdet treffer bedre. Vårt tips er derfor å velge ett produkt, eventuelt en kategori, som du gjennom e-posten fokuserer på.

Prospektering handler om å treffe de rette kundene.

4. Ikke sløs med ordene

Altfor mange e-poster bruker lang tid på å komme til poenget. Ordene kastes rundt som i en bloggartikkel, der flere hundre ord kan skrives før det faktiske «kjøttet» i teksten kommer.

Når du endelig har fått en person til å åpne din e-post, så holder det simpelthen ikke å sløse med ord slik. Resultatet blir mest sannsynlig at kunden din mister interessen og lukker e-posten.

Realiteten er at de fleste av oss alltid kunne skrevet det samme poenget med færre ord. Dette gjelder naturligvis også denne bloggposten i seg selv!

 

5. Formatet ditt er viktig

Formatet i e-posten er veldig viktig. Hvor lange er avsnittene dine? Bruker du punktlister? Brytes teksten opp riktig, slik at den blir mer lesbar? Dette er alle viktige spørsmål å stille seg selv.

Punktlister er kanskje ett av de beste grepene du kan gjøre for dine e-poster. Disse gir nemlig leseren en mye enklere oppgave. Uthev gjerne også viktige poeng i fet og kursiv skrift.

 

6. Skriv langt nok

Det kan virke som en dobbelstandard å si «skriv langt nok», med tanke på at punkt nummer 4 snakket om å ikke sløse med ordene. Disse er derimot ikke motsigende på noen måte.

Der du ikke skal sløse med ordene dine, skal du heller ikke skrive for kort. E-posten må ha tilstrekkelig informasjon til at kunden skal utføre de handlingene du ønsker at de skal utføre.

En veldig kort e-post kan dessuten oppfattes som uinspirert. Ta en titt på de e-postene du vanligvis mottar. Hva er snittlengden her? Tenk også over hva en naturlig lengde for akkurat din tjeneste eller ditt produkt er.

Det er mye du skal tenker over når du skal skrive e-post.

7. Juster språkbruken etter målgruppen

I enhver markedsføringstekst, er det viktig at en justerer språkbruken etter målgruppen. Litt satt på spissen: Det nytter ikke å bruke «hippe» ord med de eldre (vet de hva «hippe» betyr engang?)

Dersom du svarer på en e-post fra en kunde, bør du se på hvordan de skriver. Er det fullt med smiletegn? Skriver de veldig kort? Kanskje har de brukt spesielle ord til å beskrive dine produkter?

Dersom du justerer språkbruken din etter målgruppen, vil de føle seg mer bekvemme. Bruk deres ord og formuleringer, uansett om du sender ut en fersk e-post eller svarer på deres henvendelser!

 

8. Bygg opp til CTA

CTA (Call to Action) vil være den viktigste delen av e-posten. Men før du kommer dit, må det være en oppbygging i e-posten. Du må sørge for at når CTA kommer, så kan ikke kunden din si nei!

Presenter fordeler ved produktet i punktlister, inkluder bilder, lenk til videoer, og gi kunden alt de måtte ønske. Spør deg selv: «Hva skal til for at denne kunden konverterer?»

 

9. CTA er nøkkelen til konvertering

Enten du ønsker en ny leser til nyhetsbrevet eller en kunde, er CTA nøkkelen til å konvertere lesere. Denne setningen eller utsagnet skal helst treffe kunden basert på teksten som kom før.

Om du har skrevet om leddsmerter hos eldre, kan du friste leserne med lindring av disse smertene. Merk derimot at det er fort gjort å trå feil med din CTA.

Har du sett oppfordringer slik som «klikk her» eller «les mer»? Disse bærer veldig liten effekt sammenlignet med hva de kunne ha gjort. Les vårt e-post eksempel nedenfor, og se mye bedre alternativer!

Skal du sitte igjen med penger, er konvertering veldig viktig.

10. Potensiell avslutning

CTA kan være avslutning på din e-post. Allikevel kan det være nyttig å slenge på en ekstra setning eller to. Selger du til en kunde du kjenner godt, kan du referere til noe dere tidligere har snakket om.

Spesielt innen B2B, der kundene blir venner å regne, skal du helst gjøre dette. Snakket dere tidligere om at kunden skal til Spania på ferie? Nevn dette kort i slutten av e-posten.

En ønskehilsning for kunden vil ikke bare være hyggelig, men det vil også gi han eller hun følelsen av at du husker dem. Alle mennesker elsker å føle seg verdsatte, så legg inn denne ekstra innsatsen!

 

11. En god signatur er gull verdt

Enhver e-postklient i dag lar deg opprette en signatur. Denne vil deretter legges til enhver e-post du sender ut. Programvare for masseutsendelse av e-post lar deg også gjøre dette.

En typisk signatur bør blant annet inneholde følgende elementer:

  • Bedriftens navn og logo
  • Ditt fulle navn
  • Telefonnummer og e-post
  • Lenke til nettside og SoMe
  • Slagord og/eller CTA

Hver gang kunden kommuniserer med deg over e-post, blir de her eksponert for logo, bedriftens navn, og ditt navn. Dette er mye mer personlig enn bare å se «post@firma.no».

Dessuten er signaturen en enkel måte for kunden å kontakte deg på gjennom telefon, samt nå nettsiden din. Jo enklere du gjør det for kunden, jo bedre er det!

Bruk god tid på å skrive, gjerne med en notatblokk ved siden av PC-en.

Unngå forhastede e-poster

Enten det er snakk om B2C eller B2B, er det fort gjort å komme i klammerier. Mange ender da opp med å sende flere forhastede e-poster frem og tilbake – ofte e-poster de angrer seg på.

Realiteten er at disse sjeldent er veldig fruktbare, og om enn noe ødelegger de ditt rykte som bedrift. Vårt beste råd er å sove på det, og å prøve å fortsatt sende en formell og profesjonell e-post.

Dette er selvfølgelig enklere sagt enn gjort, men gi det en innsats. E-poster av denne naturen kan dessuten være veldig tidkrevende, og ikke minst setter de ditt fokus ut av spill. Kutt det ut!

 

Korrekturles alltid før du klikker send!

Les både gjennom om du ønsker å si det du har skrevet (jamfør punktet ovenfor), samt korrekturles teksten. Ingenting er kjedeligere enn å sende e-post til 4,000 personer og oppdage skrivefeil rett etterpå.

Undertegnede har flere ganger sendt ut e-post med feil navn, feil produkt/tjeneste, og skrivefeil. Nå er det ikke slik at alle de salgene gikk i vasken, men sjansen var definitivt der.

Det koster deg ofte ikke mer enn ett minutt å korrekturlese en e-post. Sørg for å skanne over, så slipper du kjedelige feil i e-postene dine!

Språkvask av tekst innebærer ofte å bokstavelig talt vaske bort (med viskelær) mye tekst!

E-post eksempel

Nedenfor har vi konstruert en e-post for legemiddelet «Lindre» som hjelper mot leddsmerter. Produktet er funnet på av oss, men e-posten er en fin mal som du kan følge.

Anne har tidligere meldt seg på et nyhetsbrev i nettbutikken, og vi forsøker i e-posten nedenfor å få henne til å utføre et kjøp av produktet:

Emnelinje: Produktet som sørger for opptil 90 % lindring av leddsmerter

Hei Anne,

Takk igjen for at du meldte deg på vårt nyhetsbrev! Du vil fremover motta spennende oppdateringer, kampanjetilbud, og andre eksklusive goder. Vi er her for å hjelpe alle nordmenn med å lindre leddsmerter.

Visste du at over halvparten av nordmenn sliter med dette problemet? Rundt 10 % har akutte smerter, som ofte er et resultat av ubehandlede leddsmerter.

Jeg opplevde selv store smerter i mine ledd, og det var grunnlaget for at jeg lanserte produktet Lindre. Etter kun 3 år i bransjen, har vi fått 150,000 kunder, noe som vitner om behovet for lindring av leddsmerter.

Lindre er et produkt som sørger for at 90 % av smertene dine elimineres. Du kan dermed delta i hverdagslige aktiviteter, uten at alt føles som en krig med kroppen.

Er du interessert i å prøve produktet? Reduser dine leddsmerter med opptil 90 %!

Merk: Her er setningen «Reduser dine leddsmerter med opptil 90 %», og en hyperlenke vil festes til denne. Det er et mye bedre alternativ enn «klikk her» eller «les mer» for eksempel!

Nyhetsbrev er i grunn bare en moderne form for reklamepost.

Formell e-post engelsk

Skal du skrive en formell e-post på engelsk? Her gjelder akkurat de samme reglene som vi har gått gjennom ovenfor, men det er ett ekstra punkt som du bør tenke over.

Mange nordmenn hevder at de snakker flytende engelsk. Veldig sjeldent stemmer dette, selv om flere av oss er flinke. Realiteten er at engelsk er et vanskelig språk å bryne seg på.

Trenger du hjelp til å skrive eller korrekturlese formell e-post på engelsk? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg gjennom vår amerikanske tekstforfatter!

Vi hjelper deg med å skrive dine e-poster.

Motta hjelp til dine e-poster!

Dersom du skal sende en kort e-post til en kollega, er det ikke så farlig om du snubler litt. Men dersom du skal sende ut et nyhetsbrev for eksempel til 4,000 personer, er det viktig å holde tunga rett i munnen.

Vi vet at det kan virke som en fryktinngytende oppgave å presse inn rundt 100 hyperrelevante ord i en e-post. På bakgrunn av vår erfaring, synes vi derimot nå at dette er enkelt.

Skulle du trenge hjelp til å skrive en e-post, bistår vi deg gjerne. Vi elsker utfordringer, og ingen er for store for oss. Kontakt oss i dag for å motta hjelp til å skrive e-post!

Motta gratis 500 ord!