48 38 14 88 post@dingruppen.no
E-post konvertering

Hvordan skrive en e-post som konverterer?

Er du usikker på hvordan du kan skrive en e-post som konverterer? E-postmarkedsføring er fortsatt en viktig del av markedsføringsstrategien til mange bedrifter. Finn ut hvordan du lykkes!

Innen markedsføring er konvertering et viktig begrep. Konvertering handler om at mottakeren av markedsføringsbudskapet utfører en ønsket handling. Denne handlingen kan for eksempel være å klikke på en CTA (Call to Action), fylle ut et skjema, åpne en e-post eller å kjøpe et produkt.

Formålet med en e-post kan være å skape engasjement blant tidligere kunder, skaffe nye kunder eller lignende. Det er viktig at e-posten din tjener dette formålet best mulig.

Motta gratis 500 ord!

E-post er fortsatt viktig for kundekommunikasjon

Det finnes mange former for digital markedsføring, og e-post kan for mange virke som en noe «utdatert» markedsføringsteknikk.

E-postmarkedsføring er imidlertid like relevant som noen gang, og er en viktig del av bedriftens markedsføringsstrategi.

Ønsk nye kunder velkommen

Ved hjelp av e-poster kan du effektivt konvertere nye kunder. Dersom noen har registrert e-postadressen sin på nettsiden, kan du starte med å sende ut en velkomstmelding. Da føler den potensielle kunden seg sett.

Dette kan også gi kunden en liten introduksjon til bedriften din, noe som kan være gunstig for videre markedsføring.

Innholdsmarkedsføring på e-post

Videre kan du gjerne fôre kunden med innholdsmarkedsføring. Dette er engasjerende og interessant innhold som ikke oppleves som typisk reklame.

Ved hjelp av content marketing kan kunden oppnå økt tillitt til merkevaren din, og bedriften blir en kilde til kunnskap og interessant informasjon. Dette i seg selv øker sjansen for at potensielle kunder konverterer til betalende kunder på sikt.

Etter å ha sendt ut kanskje tre e-poster med innholdsmarkedsføring, kan du sende ut en kampanje som er skreddersydd for den potensielle kunden. Dette kan for eksempel baseres på vedkommende sin aktivitet på nettsiden din (hvilke varer har han/hun vist interesse for?).

For å lykkes med innholdsmarkedsføring bør du ha god kunnskap om målgruppen din. Lag innhold som engasjerer målgruppen, enten det er sminketips, jakttips, reiseguider eller noe annet. 

Annen kommunikasjon på e-post

E-post er også et viktig redskap for kommunikasjon og kundeservice. Det å kunne hjelpe kunder på e-post styrker merkevaren din, da de fleste kunder verdsetter god support.

Du kan også bruke e-post til å sende ut ordrebekreftelser og lignende til kunden. Dette er også viktig informasjon for kunden, da de fleste ønsker en skriftlig bekreftelse på at varer eller tjenester er bestilt.

Nyhetsbrev

Tilbud, nyhetsbrev og mye mer

Det er spesielt viktig å tenke på at du skriver e-post som konverterer når du sender ut tilbud, nyhetsbrev eller reklame. Her er noen viktige elementer du bør tenke på når du utformer e-posten din: 

  • E-posten bør være strukturert og oversiktlig (korte avsnitt, overskrifter…)
  • Snakk på et språk målgruppen forstår
  • Ha en tydelig CTA (for eksempel «Klikk her for å hente din gratisprøve!»)
  • Begrens deg til én CTA per e-post
  • Ha gjennomtenkt tekst i emnefeltet

Dersom du har disse elementene i bakhodet, øker sjansen for at du greier å skrive en e-post som konverterer. Mange glemmer å inkludere en CTA i det hele tatt, noe som kan føre til lavere konverteringsrate. 

Hvordan svare på mail fra kunder?

Dersom du mottar en e-post fra en kunde, bør du benytte sjansen til å vise kunden at din bedrift er verdt å handle hos.

Mottar du en klage kan du forsøke å blidgjøre kunden med en rabattkode, avslag på kjøpet eller lignende.

Generelt sett bør du ha en hyggelig og profesjonell tone når du besvarer e-post fra kunder. Det er ingenting i veien for å være litt ekstra hyggelig.

Inkluder gjerne et smilefjes eller et ønske om en god dag. God kundeservice er også viktig for bedriftens konverteringsrate!

Vi hjelper deg med å skrive gode e-poster

Hvordan skrive e-post som konverterer? Enten du ønsker at mottakeren av e-posten skal laste ned et dokument eller utføre et kjøp, kan velformulert tekst være nøkkelen.

Ved hjelp av innholdsmarkedsføring, gode CTA-er eller et interessevekkende emnefelt, kan du øke sjansen for at mottakeren konverterer.

Er du usikker på hvordan du kan skrive en e-post som konverterer? Din Tekstforfatter hjelper deg! Vi har lang erfaring med e-postmarkedsføring, og kan lage e-poster som er tilpasset målgruppen din.

Kontakt oss i dag for en gratis prøvetekst på 500 ord!

Motta gratis 500 ord!