48 38 14 88 post@dingruppen.no

Hvordan skrive en topp anmeldelse som konverterer

Å skrive en effektiv anmeldelse er en kunstform som krever innsikt, objektivitet og en evne til å engasjere leseren.  Videre, om du tenker copywriting er det også viktig å kunne konvertere. Som vi vet, dette gjøres best ved å skape en tekst som er både overbevisende og nyttig for leser, noe som ikke er nytt for anmeldelser.

Vi vil her bruke casinobransjen og anmeldelser av casino som et eksempel, det er mange online casino der ute med et ivrig marked fylt opp med anmeldelser og copy – så her er det god grobunn for en forfatter.

Forstå din målgruppe og ditt mål

Det første steget i å skrive en god anmeldelse er akkurat det samme som i alle gode tekster, nemlig å forstå hvem det er du skriver for. For dette må du da identifisere demografien og forstå deres interesser og behov. Du skal spørre deg selv spørsmål som: Er leserne mine nybegynnere eller erfarne gamblere? Ønsker de en teknisk innsikt eller en overordnet vurdering av spillopplevelsen? Svarene vil guide tone, innhold, og detaljnivå i anmeldelsen.

Deretter skal du tenke gjennom din målsetning med teksten. Er dette en anmeldelse som skal objektivt vurdere et nettcasino? Eller har du en målsetning om å bruke formatet “omtale” for å skape copy for et nettcasino? Dette vil påvirke din vurdering og tone, derav det i sistnevnte klart vil være mer positivt.

Strukturering av din anmeldelse

Er det viktig å ha en god struktur på din anmeldelse som guider leseren. Start med en introduksjon som presenterer både nettcasinoet og hva leseren får ut av å lese akkurat din omtale. Gå deretter til hoveddelen.

Hoveddel bør på sin side dekke aspekter som:

  • Spillutvalg: Hvilke spill tilbys, og hvordan er kvaliteten på disse?
  • Kundeservice: Hvordan kan man komme i kontakt med casinoet ved behov?
  • Bonuser og kampanjer: Hvilke tilbud finnes for å tiltrekke og beholde spillere?
  • Brukeropplevelse: Hvordan er designet på brukergrensesnittet? Er det enkelt å navigere?
  • Sikkerhet og lovlighet: Er casinoet lisensiert? Hvordan står det til med kryptering?

Deretter ender du med en god oppsummering. Der du gir en kort gjennomgang og ved behov en “Call to Action” for å melde seg inn på nettcasinoet (kilde: https://www.techopedia.com/no/gambling/online-casino).

Viktige komponenter i en anmeldelse

Detaljer er nøkkelen til en nyttig anmeldelse. Husk på at å skape tekst som er nyttig er viktig når det kommer til å skape tekster som konverterer. Vi bruker her casinoanmeldelser som et godt eksempel, og for en omtale av online casino er det flere faktorer som spinner inn. Dette inkluderer:

  • Detaljerte beskrivelser: Forklar tydelig hver funksjon eller tjeneste tilbudt av casinoet. For eksempel, detaljer i form av ulike spill på tilbud og deres kvalitet. Dette kan bli omfangsrikt, så her bør du som et tips velge ut det aller viktigste og bruke dette som eksempler på casinoet som helhet. For eksempel nevne utvalget av spill, deretter noen spesifikke titler og deres styrker og svakheter.
  • Balanserte fordeler og ulemper: Vær objektiv og balanser positiv og negativ kritikk basert på dine observasjoner og erfaringer. Selv om du skulle være i prosessen med å skrive en tekst som skal lede folk til casinoet er det godt å være ærlig, det er alltid noen negative punkter og det er bare pluss å inkludere dette. Vel og merke med en positiv tone. Da det skaper troverdighet og gir leseren et realistisk inntrykk.
  • Personlige erfaringer: Del dine egne erfaringer med casinoet. Dette legger til troverdighet til deg som skribent og lar leser relatere til deg personlig.
  • Sammenligninger: Sammenlign gjerne casinoet med andre i bransjen for å gi leserne et referansepunkt. Dette kan også gi gode muligheter for å lede leser til andre anmeldelser du skulle ha skrevet.

Bruk av overbevisende språk og rett stil

I en anmeldelse er det viktig å finne balansen mellom å informere og overbevise. Ditt språkvalg bør reflektere dette. Bruk aktive verb og engasjerende språk for å holde leseren interessert, men hold tonen profesjonell og unngå overdreven hype.

Merk også sjangeren og bransjen du skriver innen. Har du for eksempel merket at vi her skriver casino med c? På godt norsk er det kasino med k, men det er blitt en ren standard for nettcasinobransjen å bruke c – derfor gjør vi det her, og du bør også ta dette i betraktning når du skriver. Det samme gjelder anglisismer som store bokstaver m.m. Se på hvordan andre har løst det og ditt språk blir ikke bare overbevisende, teksten din føyer seg også godt inn i hva leser forventer og kjenner til.

Innlemme en beste praksis for SEO

For å sikre at din anmeldelse når ut til et bredere publikum, må du integrere strategier for søkemotoroptimalisering (SEO). Dette er et “must have” som en ikke kommer rundt i dagens nettlandskap. Husk på:

  • Nøkkelord: Finn de riktige ordene og benytt de mest relevante nøkkelord gjennom teksten for å forbedre synligheten i søkemotorer. Sørg derimot for at du ikke overdriver. Tiden med å skrive “katter like katte mat fra katte vennlige katte mat produsenter” (nøkkelord katt) er borte.
  • Overskrifter: Bruk klare og informative overskrifter som inneholder nøkkelord. Dette gir leser en bedre opplevelse og moderne søkemotorer ser etter dette.
  • Meta-beskrivelser og alt-tekster: Optimaliser også bak kulissene med meta-beskrivelser og alt-tekster for bilder.
  • Vis faglig kunnskap: Et siste og svært viktig element er å vise både leser og søkemotor at du er en ekspert på feltet. Søkemotorer ser etter indikatorer på dette i teksten, så bruk gjerne ord som viser dette. F.eks. “Som en ekspert på casinoer”.

Prøv å forbedre din anmeldelse med multimedia

Multimedia elementer som bilder, videoer, og infografikker kan gjøre din anmeldelse mer tiltalende og informativ. For et casino, vurder å inkludere skjermbilder av spillene, brukergrensesnittet, og kanskje en video gjennomgang. Dersom du virkelig vil gjøre det spennende, så legg til demoversjoner av spilleautomater på casinoet.

Men, ikke ta det for langt. Ofte er en kort videosnutt, og informative bilder som passer inn mer enn godt nok. Dette er både godt for lesere som får stykket opp lengre tekster og vet hva du snakker om, samt virker godt inn på søkemotor som liker å se bruk av multimedia nettopp på grunn av dette punktet.

Å engasjere lesere med tilbakemeldinger og andres innsikt

Interaksjon med leserne gjennom kommentarfeltet kan gi verdifull innsikt og hjelpe til å bygge et fellesskap dersom du ønsker å bygge opp mer rundt din anmeldelse. Svar på kommentarer og diskuter lesernes erfaringer og meninger.

Ved siden av dette er bruken av spilleranmeldelser og tilbakemeldinger i din omtale som helhet et godt valg. Gi gjerne en egen overskrift og seksjon til å gå gjennom hva spillere på nettcasinoet mener om dette, og legg særlig fokus på gevinstsjanser, brukervennlighet, kundestøtte, og transaksjoner av penger.

Noen siste etiske overveielser om det å skrive anmeldelser

Mange guider og anmeldelser på nett er skapt for å fungere som en form for copywriting, der en ønsker å lede lesere til å klikke på varen eller tjenesten – i vårt eksempel å melde seg inn på et nettcasino.

Det er absolutt ikke noe galt i dette, men du skal aldri lyve. All informasjonen du presenterer skal alltid være troverdig, og så lenge du ikke unngår å snakke om graverende feil kan du med godt sinn og ro i sjelen skrive denne formen for anmeldelser. Presenter med rett tone, gi leser faktisk informasjon og en så objektiv som mulig veiledning til hvorfor han eller hun skal melde seg inn, og du vil ikke gå feil. Som alltid innenfor skribent faget er ærlighet det viktigste verktøyet for å skape en relasjon til leser som så gir denne et utbytte av å lese akkurat din tekst.