48 38 14 88 post@dingruppen.no

Hvorfor er storytelling viktig?

Alle mennesker elsker historier. Helt fra historiene som ble fortalt rundt de første bålene, til dagens digitale historier, har de båret samfunnet videre.

Storytelling har vært viktig siden tidenes morgen, og det fortsetter å være det. Den menneskelige tiltrekningen til historier kan også benyttes innen markedsføring.

I 2021 er unektelig storytelling ventet å bli en av de viktigste strategiene. Men hva er egentlig storytelling, og hvordan bruker du dette i akkurat din bedrift?

Motta gratis 500 ord!

Hva er storytelling?

Storytelling er det vi kaller historiefortelling på norsk. Det norske begrepet brukes rimelig bredt, der eventyr og andre verk kan regnes som historiefortelling. 

Det engelske ordet storytelling er derimot mer tydelig forbundet med å fortelle historier med det formål å markedsføre. Dette kan være historier om bedriften, ansatte eller kunder.

Denne typen markedsføring er populær, da den oppleves som personlig og ekte. Ideen er ikke her å selge direkte, men heller å bygge forhold mellom kundene og bedriften. 

Storytelling på sosiale medier

Storytelling på sosiale medier er den mest populære formen for personlig markedsføring i 2021. I disse kanalene kan bedrifter dele historier med en forventning om engasjement. 

I de sosiale mediene leter ikke folk etter annonser (selv om disse kan virke). Folk er her avslappet og vil ikke bli presset til kjøp. Innhold slik som storytelling passer da bra. 

Et eksempel på storytelling på sosiale medier, er dokumarketing. Dokumenter ditt selskaps historie i en videoserie for eksempel, og se interessen fra målgruppen øke betraktelig.

Få hjelp med storytelling

Vi hjelper deg med din storytelling

Trenger du hjelp til storytelling? Det er på ingen måte enkelt, så dette forstår vi at mange sliter med. Kanskje står du allerede fast på hva det er du skal fortelle en historie om?

Vårt team har skrevet flere gode historier for bedrifter. Vi kjenner til de punktene du bør fokusere på, og hvordan du lykkes med å tjene mest mulig på storytelling i det lange løp.

Ta kontakt med oss i dag for en hyggelig samtale!

Motta gratis 500 ord!