Inbound marketing
Inbound marketing er en markedsføringsmetode som handler om å nå ut til en målgruppe som har et åpenbart behov for varene og tjenestene du tilbyr. Dette kan gjøres ved hjelp av ulike metoder, men felles for dem alle er at kunden er i fokus.
Ved å engasjere potensielle kunder med engasjerende innhold i starten av kjøpsprosessen, blir det enklere å konvertere dem til leads eller kunder senere i prosessen. Vi skal her se nærmere på hva inbound marketing er, og hvordan det anvendes i praksis!
Innholdsfortegnelse
Motta gratis 500 ord!
Hva er inbound marketing?
Inbound marketing kan defineres som markedsføring via søkemotoroptimalisering (SEO), sosiale medier, blogginnlegg, e-bøker og lignende digitale markedsføringsmetoder, der målet er å tiltrekke potensielle kunder gjennom kjøpsprosessens ulike steg.
Markedsføringen rettes mot en målgruppe som har et tydelig behov for varene og tjenestene bedriften tilbyr.
Når noen har behov for et spesifikt produkt, vil de i de fleste tilfeller gjennomføre et søk på nett – for eksempel i Google.
Tankegangen bak inbound marketing er at bedriften ved å oppnå synlighet på sosiale medier og i søkemotoren kan drive trafikk til nettsiden. Deretter er målet å konvertere denne nettsidetrafikken til leads, altså potensielle kunder.
Potensielle kunder vil ha en konkret henvendelse til bedriften din, og fyller kanskje ut et kontaktskjema eller lignende. Bedriftens leads vil deretter konverteres til faktiske kunder. Det er altså kunden selv som etablerer en henvendelse og tar kontakt med deg.
Inbound marketing handler kort fortalt om å nå ut til de riktige kjøperne med det aktuelle innholdet de leter etter, via de digitale plattformene de frekventerer oftest.
- Innholdsmarkedsføring rettet mot personer med behov for varene du tilbyr
- Det er kjøperen selv som initierer kjøpet
Inbound marketing eller outbound marketing?
Inbound marketing kan sees i motsetning til outbound marketing, som er markedsføring av produkter og tjenester rettet mot personer uten et erkjent eller tydelig behov.
Eksempler på slik markedsføring er masseutsendelse av nyhetsbrev og brosjyrer, oppsøkende dørsalg, TV-reklamer, eventer, annonser i aviser og lignende.
Outbound marketing kjennetegnes av at det er selgeren som står for initiativtaking. Det anbefales å alltid forsøke inbound marketing før du eventuelt sper på med diverse outbound-markedsføring.
Smart markedsføring handler nemlig om å nå ut til dem som har behov for varene eller tjenestene du tilbyr akkurat nå.
Personer som har et erkjent behov for det du markedsfører, er tross alt langt enklere å få som kunder enn dem som må overbevises først.
- Outbound marketing kjennetegnes av at selgeren tar initiativ
- Start alltid med inbound marketing, og prøv deretter outbound marketing om førstnevnte ikke går som planlagt
Ulemper ved outbound marketing
Outbound marketing kan i mange tilfeller være en god måte å markedsføre varer og tjenester på, men metoden har også enkelte ulemper.
Slik markedsføring kan blant annet oppfattes som mindre personlig enn inbound marketing, noe som skyldes at den ikke er målrettet i like stor grad.
En annen ulempe ved outbound marketing er at det kan være mer utfordrende å måle effektiviteten og resultatene markedsføringen gir, siden ikke alt nødvendigvis foregår digitalt.
Det at målgruppen ofte er større ved outbound marketing gjør det også vanskeligere å optimalisere innholdet. Ulike personer foretrekker ofte ulike kommunikasjonsformer.
Innholdsmarkedsføring og inbound marketing – det samme?
Mange tror at innholdsmarkedsføring og inbound marketing er to sider av samme sak. De to overlapper hverandre til en viss grad, da begge har innhold som bærebjelke.
Husk imidlertid på at målet med inbound marketing er å guide og hjelpe potensielle kunder med et tydelig behov.
Innholdsmarkedsføring eller content marketing har ofte en bredere innfallsvinkel når det kommer til innhold og målgruppe.
Denne markedsføringsmetoden kan i prinsippet være både inbound og outbound. Det er også slik at innholdsmarkedsføring i mange tilfeller er analogt, og ikke nødvendigvis digitalt.
Inbound marketing er i de aller fleste tilfeller noe som foregår på digitale plattformer, inkludert sosiale medier, blogger, søkemotorer, e-post og diverse nettsider.
Denne markedsføringsmetoden har dessuten en smalere innfallsvinkel og en spesifikk målgruppe med et tydelig behov.
- Innholdsmarkedsføring har ofte en bred målgruppe
- Inbound marketing har et mer tilspisset budskap og en smalere målgruppe
Inbound-markedsføring – steg for steg
Ved bruk av inbound markedsføring vil du forhold deg til digital markedsføring, der kjøpsprosessen danner grunnlaget for hva slags innhold du skal publisere. Kjøpsprosessen kan deles opp i følende steg:
- Tiltrekk fremmede til nettsiden
- Konverter besøkende til leads
- Leads blir om til kunder ved at de kjøper varer eller tjenester
- Begeistrede kunder vil kunne bli til ambassadører for bedriften
Tiltrekk kunder
Ved å publisere interessant og lærerikt tekstinnhold som er verdifullt for potensielle kunder, vil du kunne tiltrekke dem til bedriftens nettside. Dette kan gjøres ved å lage spennende artikler til en nettside, eller publisere et fengende blogginnlegg. Benytt deg gjerne av video og bilder ved siden av tekst.
Konverter til leads
Via landingssider som har fristende og interessante innholdstilbud (f.eks. webinarer, videoer, kostnadsfrie konsultasjoner, e-bøker og lignende), kan du konvertere besøkende kunder til leads ved at de legger igjen kontaktinformasjon som e-post på siden din.
Salg
Neste steg i salgsprosessen er å få et faktisk salg i boks. Her er det viktig med god oppfølging av bedriftens registrerte leads. Prøv å skreddersy innholdet som sendes til dine leads, slik at innholdet treffer best mulig.
Hvis dine leads utviser atferd på nettsiden din som tilsier at de ønsker kontakt, bør bedriftens salgsavdeling inkluderes i prosessen. Ditt salgsteam bør sørge for at eventuelle leads får personlig oppfølgning fram til et salg er gjennomført.
Fornøyde kunder er viktig
Etter at kunden har kjøpt varer eller tjenester du selger, bør du fortsette å engasjere vedkommende med innhold som er i tråd med kundens interesser. Dette kan bidra til at kunden føler seg fornøyd, noe som igjen kan føre til at han eller hun blir en ambassadør for merkevaren din.
At en kunde er ambassadør betyr at vedkommende tipser om varer og tjenester du selger til venner, familie og bekjente. Det kan også hende at de deler innholdet ditt på sosiale medier som Facebook. Da begynner gjerne «ballen å rulle»!
Hva bør inbound marketing formidle?
I de rundt 3,5 milliarder søkene som hver dag utføres i søkemotorer som Google, er folk ofte på jakt etter svar på konkrete spørsmål.
Hvis en person som er på jakt etter varer og tjenester du selger, men ikke finner svar på spørsmålene sine på nettsiden din, kan dette bidra til en negativ kundeopplevelse.
Inbound marketing handler om at bedriften din skal kunne imøtekomme potensielle kjøpere med svar på relevante spørsmål.
Før et kjøp gjennomføres vil en automatisert gang for kommunikasjon kunne forflytte kunden fra ett steg i kjøpsprosessen til det neste. Dette kan for eksempel gjøres med guider, artikler, bloggposter, videoer og lignende.
Ditt innhold bør blant annet besvare kjøperens spørsmål om pris, bruksmåte, alternativer, fordeler, ulemper, eventuelt skjulte kostnader, garantiordninger, frakt og lignende. Godt tekstinnhold rikt på informasjon gjør potensielle kjøpere trygge, og gir dem økt lyst til å handle hos deg.
Innhold fremfor reklame
Inbound marketing er en smart markedsføringsmetode ettersom innholdet ikke blir oppfattet som irriterende reklame.
Noen har et anstrengt forhold til annonser, reklame og oppsøkende salg. Selv om de har et behov for det du selger, er det ikke sikkert reklamen gjør at de velger deg fremfor konkurrentene.
Disse personene kan enklere nås ut til ved hjelp av engasjerende innhold. Inbound marketing skjer på forbrukernes premisser, og du serverer dem innhold de finner interessant og givende.
Dette kan bidra til økt tillitt til din merkevare, og at potensielle kunder blir om til betalende kunder på sikt.
Perfekt for små og mellomstore bedrifter
Inbound marketing er i dag blant de mest brukte markedsføringsmetodene blant små og mellomstore bedrifter på verdensbasis.
Bare gjennom WordPress publiseres det i overkant av 70 millioner artikler månedlig, noe som sier oss at mange bedrifter har fått øynene opp for hvor effektivt inbound marketing kan være.
En av fordelene med inbound marketing er at denne markedsføringsmetoden er relativt kostnadsbesparende.
Fremfor å bruke mye penger på annonser som skal overbevise en større målgruppe, kan du heller nå ut til personer du allerede vet er på jakt etter produktene du selger.
Siden inbound marketing kan gjennomføres ved hjelp av blogging, søkemotoroptimalisering og innlegg i sosiale medier, trenger det ikke koste noe særlig heller.
Dersom du trenger hjelp med å lage kvalitetsinnhold for inbound marketing, kan du kontakte et billig tekstbyrå som skriver tekstene for deg. Sammenlignet med Google-annonser er dette ofte langt billigere.
Få hjelp med inbound-markedsføring!
Vi vet at mange synes det er utfordrende å skrive godt innhold for inbound marketing. Det er mange ting som skal tas hensyn til, og teksten skal være både givende, interessant og lærerik for mottakeren.
I tillegg er det selvfølgelig viktig at tekst for inbound marketing er av god kvalitet – det vil si at den bør ha god flyt, korrekt norsk språk og være uten skrivefeil.
Din Tekstforfatter har lang erfaring som tekstbyrå for markedsføringstekster, og kan hjelpe deg med både outbound og inbound marketing.
Enten du trenger hjelp til å skrive fengende blogginnlegg, lærerike artikler eller morsomme innlegg til sosiale medier, kan vi hjelpe deg. Vi oppfordrer deg til å kontakte oss dersom du ønsker mer informasjon og gode tips!