B2B-influencer
Du ser dem både på TV, i nyheter, aviser og blogger… de er overalt! Vi snakker selvfølgelig om influencerne. En influencer har evnen til å påvirke og inspirere andre mennesker, og er derfor et viktig verktøy innen markedsføring for bedrifter.
Din Tekstforfatter hjelper deg å bli sett, slik at produktene og tjenestene dine får den oppmerksomheten de fortjener. Test oss som B2B-influencer i dag!
Fyll ut skjemaet nedenfor og se om vi kan være en god match som B2B-influencer!
B2B-influencer?
Hva er en influencer?
Ordet «influencer» har sin opprinnelse fra det engelske ordet «influence», som direkte oversatt til norsk betyr «påvirke». Og det er nettopp det en influencer gjør – de påvirker andre mennesker gjennom bloggposter, videoblogger, TV, reklamer og diverse sosiale medier.
En influencer er gjerne en person mange ser opp til, og de har derfor også stor påvirkningskraft. Kanskje spesielt en B2B-influencer som Din Tekstforfatter!
Benytt deg av en B2B-influencer
En B2B-influencer er en bedrift som har mange følgere og et solid nettverk, og derfor har mulighet til å markedsføre produkter og tjenester for andre bedrifter. B2B står for «business to business», noe som betyr at vi som tekstbyrå og B2B-influencer hjelper din bedrift å nå ut til omverdenen gjennom våre kanaler.
En B2B-influencer kan være et nyttig verktøy når du ønsker å promotere en kampanje eller lignende. Din Tekstforfatter kan hjelpe din bedrift å nå ut til flere potensielle kunder, da vi har et omfattende nettverk å vise til. Vi kan for eksempel dele SoMe-poster, bloggposter og lignende, der vi sprer positivitet rundt ditt produkt eller dine tjenester.
Sammenlign gjerne en B2B-influencer med en klassisk rosablogger. På samme måte som en rosablogger kan reklamere for sminkeprodukter fra en sminkeforhandler, kan vi i Din Tekstforfatter legge inn et godt ord for dine tjenester og produkter. Dette er en enkel, men samtidig svært effektiv form for markedsføring.
Influencere innen markedsføring
Influencere får ofte forespørsler fra bedrifter og andre som ønsker å reklamere for produktene sine gjennom førstnevntes kanaler. Dette omtales som influencermarkedsføring, noe som på engelsk er kjent som «influencer marketing». Så, hvordan skiller denne formen for reklame seg fra tradisjonell reklame?
Ved bruk av influencermarkedsføring retter ikke bedriften reklamen sin direkte mot målgruppen, men heller via innflytelsesrike individer. Dette kan i mange tilfeller være enda mer effektivt enn «vanlig» reklame i form av e-poster, annonser og lignende. Influencermarkedsføring lar målgruppen din se produktet eller tjenesten du tilbyr gjennom forbildets øyne.
Forbrukere og bedrifter har ofte mer tiltro til hverandre og sine forbilder, enn hva de har til aktørene som ønsker å reklamere for produktet sitt. Dette gjør influencermarkedsføring til en av de mest effektive formene for markedsføring – spesielt i dagens samfunn, der alle er «på nett». Som B2B-influencer er vi tilgjengelig på mange av de mest populære plattformene.
Bedriften som får produktet sitt sponset har som mål å bedrive merkevarebygging, og på denne måten øke salget. Dette gjøres ved at bestemte tjenester eller produkter knyttes til populære personligheter. Disse influencerne kan ofte bidra til å gi bedriften økt salg, ettersom mange tilhengere vil «kopiere» forbildet sitt.
Det er ofte slik at markedsføring er det viktigste levebrødet til influencere som blogger eller på annen måte er synlige via sosiale medier. Du har kanskje opplevd å besøke en blogg der bloggeren omtaler et produkt – ofte med positivt fortegn? Bloggere får også sponsorinntekter gjennom konkurranser, rabattkoder og kampanjer som leder forbrukerne til sponsorens nettside.
Eksempler på influencermarkedsføring
Markedsføring via influencere kan ofte sees i form av produktplassering i en video eller på bilder. En bedrift som ønsker å promotere sin nye iskaffe kan for eksempel betale en influencer for å holde denne i hånden på bildene vedkommende poster i sosiale medier. Denne formen for markedsføring er spesielt vanlig på bildedelingstjenester som Instagram.
Influencermarkedsføring kan også dukke opp i andre varianter. Noen bedrifter kan for eksempel betale influencere for å skrive eller snakke om produktet de ønsker å fronte. Influenceren vil som regel snakke varmt om produktet og anbefale dette til sine lesere eller lyttere.
Også opplevelsesbaserte produkter som reiser eller spa kan sponses. I slike tilfeller vil gjerne en influencer kunne benytte seg av et spa eller dra på en ferie – helt gratis. Til gjengjeld skal de fortelle leserne sine om ulike fordeler ved den aktuelle opplevelsen.
Markedsføring bedrifter imellom går gjerne ut på å skrive positive bloggposter om samarbeidspartnerens tjenester eller produkter. Markedsføringen kan også skje gjennom videoer, foredrag eller lignende. Det viktige er at bedriftens rykte og navn settes i et godt lys, slik at potensielle kunder blir nysgjerrige.
Fordeler ved å benytte en B2B-influencer
Det finnes flere gode grunner til å samarbeide med en B2B-influencer. Mange vil ha større tiltro til markedsføring og reklame som frontes av andre enn bedriften selv. Alle bedrifter påstår naturligvis at deres tjenester er «best», uansett hvilken bransje det er snakk om. Derfor vil potensielle bedriftskunder og privatkunder vie mer oppmerksomhet til produkter som frontes av andre.
Det at en annen bedrift går god for tjenestene eller produktene dine er nesten som et kvalitetsstempel å regne. Bedriften som fronter noe et annet selskap står bak, risikerer tross alt å sette ryktet sitt på spill dersom den gode omtalen skulle vise seg å være usann. Det er dette som gjør at en B2B-influencer er gull verdt for mange bedrifter.
En annen fordel ved å benytte seg av en B2B-influencer, er at det ikke trenger å koste så mye. Ofte er dette et langt billigere alternativ enn annen markedsføring. Dette kommer imidlertid helt an på hvem du betaler for å fronte produktene eller tjenestene dine – naturligvis.
Husk også på at en B2B-influencer i mange tilfeller ønsker å benytte seg av dine tjenester eller produkter. Dette gir deg en gyllen mulighet til å få god omtale, mot at du tilbyr billigere eller gratis tjenester i gjengjeld. Slik kan begge parter få mye godt ut av samarbeidet, og hva er vel bedre enn det?
Finn en B2B-influencer som passer din bedrift
Hvis du vurderer å inngå et samarbeid med en B2B-influencer, er du kanskje usikker på om du kan velge hvem som helst. Det finnes influencere i de fleste bransjer. Driver du for eksempel et gartneri, kan du gjerne finne en passende influencer blant dem som driver egen blogg om hagestell og planter.
Har du et firma som produserer klær, kan du kanskje finne en populær personlighet på Instagram som ønsker å fronte klesplaggene dine. Det finnes mange bloggere som lever av å fronte nettopp klær og sko, så her finnes det mange muligheter. Det er kanskje ikke like enkelt å finne influencere i alle bransjer, men det finnes blogger om nesten ethvert fagområde og tema.
Det er dessverre ikke slik at en kan velge og vrake blant influencere. En influencer har gjerne brukt mye tid og arbeid på å bygge opp et image eller en merkevare. Derfor er mange forsiktige når de skal velge samarbeidspartnere, og enkelte vil kun samarbeide med de beste og mest kjente merkevarene.
De influencerne som har råd til å være kresne, er gjerne dem som har flest følgere i sosiale medier. Noen har til og med kjendisstatus. Du vil likevel finne svært mange små og mellomstore influencere som kan gi deg rikelig med publisitet og god omtale.
Eksempel på hva en B2B-influencer kan gjøre
Dersom du leverer tjenester eller produkter din B2B-influencer har behov for, er dette et supert utgangspunkt for et B2B-samarbeid. Kanskje du jobber innen videoproduksjon eller fotografi? Hvorfor ikke lage en video for din B2B-influencer, og få verdifull omtale som betaling?
En positiv omtale av dine tjenester vil for eksempel kunne løfte fram gode redigeringsferdigheter, lave priser, profesjonell filmkvalitet og andre relevante fordeler. Når din B2B-influencer deler dette med sine følgere på bloggen eller sosiale medier, vil mange potensielle kunder lære mer om tjenestene dine.
Omtalen bør selvfølgelig få fram hvorfor det er verdt å velge dine tjenester fremfor konkurrentenes. Det kan også være greit å ha med illustrasjoner i form av bilder eller videoer, slik at leserne til influenceren får en smakebit på tjenestene og produktene som tilbys av bedriften din.
Etter å ha lest mye positivt om bedriften din, er sjansen stor for at mange av de potensielle kundene forvandles til faktiske kunder. Med en dyktig B2B-influencer vil bedriften din kunne oppnå økt salg og flere klikk på nettsiden.
På jakt etter en B2B-influencer?
Din Tekstforfatter har lang erfaring innen tekstproduksjon, og mestrer derfor kunsten å skrive en god tekst. For oss er en god tekst en tekst som inspirerer, engasjerer og er interessant. Og det er nettopp slik vi kan bidra til at dine potensielle kunder legger merke til deg. Vi synliggjør fordelene en kan få ved å benytte seg av din bedrifts tjenester eller produkter.
Med nødvendig kompetanse innen tekstskriving, kan du føle deg trygg på at teksten vil vie bedriften din den oppmerksomheten den fortjener. Vi vet nøyaktig hvordan vi skal fange lesernes oppmerksomhet og holde på den – teksten gjennom. Dette sørger for at mange potensielle kunder hos din bedrift vil få bedre kjennskap til produktene og tjenestene dine. Dette gjør det også lettere for dem å avgjøre hvorvidt de ønsker å bli kunde hos deg.
Uansett om din bedrift er liten eller stor, kan vi lage interessante blogg- og SoMe-poster som gjør at produktene dine blir lagt merke til. Som B2B-influencer er vi dessuten alltid på utkikk etter andre B2B-influencere. Dersom din bedrift ønsker et lite samarbeid, er dette fullt mulig å få til. Ta gjerne kontakt med oss, slik at vi kan avtale det rent praktiske litt nærmere!
Slik blir en influencer-omtale best mulig
En omtale av et produkt eller en tjeneste gitt av en influencer er ofte skriftlig – gjerne i form av poster på sosiale medier og blogger. En omtale bør imidlertid utformes med varsomhet, da det er fort gjort å virke i overkant selgende. Blir omtalen av bedriften en samarbeider med for positiv og fylt av rosende superlativer, kan mange lesere og potensielle kunder miste interessen.
Det er også en fordel å inngå B2B-samarbeid med en bedrift eller merkevare en faktisk liker. Dersom bedriften for eksempel er relevant for ens egen bransje, er det større sjanse for at omtalen blir troverdig og engasjerende. Hvis samarbeidet ikke er bygget på gode relasjoner bedriftene imellom, vil dette også kunne skinne gjennom i en eventuell omtale.
En B2B-influencer bør innledningsvis nevne noen av bedriften din sine unike fordeler. Det er også lurt å minne leserne på hvorfor tjenestene eller produktene dine vil være fordelaktige for akkurat dem. Omtalen bør også inneholde noen eksempler på bruksområder produktet har, eller eksempler på hvorfor dine tjenester bør velges fremfor konkurrentenes.
For at en omtale skal være mest mulig effektiv, er det også viktig å inkludere lenker. Din B2B-influencer bør for eksempel linke til produktet eller tjenesten som omtales, slik at leseren kommer direkte til nettbutikken din. Det gjelder å smi mens jernet er varmt, og det er ikke verdt å ta sjansen på at leseren husker å stikke innom nettbutikken din en annen gang.
Har bedriften din behov for en B2B-influencer?
Noen bedriftseiere er kanskje usikre på hva slags markedsføring som er best for akkurat deres tjenester og produkter. Sannheten er at stort sett alle bransjer, produkter og tjenester vil kunne høste mange fordeler ved å benytte en B2B-influencer. Mange er kanskje litt konservative i valg av markedsføringsmetode, og går gjerne for de samme, gamle metodene.
Dersom du føler at markedsføringen av egne produkter via e-post til kunder går litt trått, er det kanskje på tide å prøve noe nytt. Mange bedrifter har opplevd gode resultater ved å benytte seg av en B2B-influencer fremfor de tradisjonelle markedsføringsmetodene. I dag er de fleste på nett daglig, enten det er sosiale medier, blogger eller andre plattformer.
Ønsker du at bedriften din skal nå ut til flest mulig i dagens samfunn, er det derfor viktig å henge med i svingene. Ved å benytte deg av en B2B-influencer som Din Tekstforfatter på jevnlig basis, vil du kunne oppnå mange av bedriftens mål raskere enn ellers. Dette inkluderer økt salg, større popularitet og positiv merkevarebygging.
Enten du har en liten, stor eller mellomstor bedrift, ønsker vi å høre fra deg. Ta kontakt med oss i dag for mer informasjon!