48 38 14 88 post@dingruppen.no
Inngående markedsføring handler om at kundene tar den første kontakten med deg.

Inngående markedsføring

Inngående markedsføring kalles også for «inbound marketing», og er en markedsføringsmetode som blir stadig mer populær.

Ved hjelp av inbound marketing kan bedriften din tiltrekke potensielle kunder og engasjere dem, før de eventuelt konverteres.

Vi skal her se nærmere på hva inngående markedsføring er, og hvordan dette kan hjelpe deg med å tiltrekke kunder.

Motta gratis 500 ord!

Hva er inngående markedsføring?

Inngående markedsføring er en markedsføringsmetode som handler om å gi interessant og relevant innhold til målgruppen. Innholdet inneholder vanligvis informasjon forbrukerne er på jakt etter når de er i en kjøpssituasjon.

Verdifullt og engasjerende tekst- eller videoinnhold sørger for at du som markedsfører ikke kaster bort verdifull tid og krefter på annonser som kanskje ikke treffer målgruppen.

Samtidig sørger inngående markedsføring for at du kan bygge gode relasjoner med kunden. Innhold for inngående markedsføring er altså ikke typisk reklame eller annonser, men noe kunden faktisk ønsker å engasjere seg i.

Inngående markedsføring er ofte en kombinasjon av markedsføring på sosiale medier som Facebook, søkemotoroptimalisering (SEO), content marketing og lignende metoder.

Målet er å engasjere målgruppen og konvertere dem videre til kunder.

Innhold, slik som videoer, kan brukes til inngående markedsføring.

Inngående vs. utgående markedsføring

Hva er forskjellen på inngående og utgående markedsføring? Inngående markedsføring lar deg tiltrekke potensielle kunder som aktivt søker etter informasjon som kan oppfylle bestemte behov.

Utgående markedsføring kan betegnes som markedsføring der bedriften betaler for reklame eller kringkasting. Dette kan for eksempel være annonser eller annen trykt reklame.

Mens inngående markedsføring tiltrekker kunder, handler altså utgående markedsføring om å aktivt oppsøke eller jakte kunder.

Ulempen med utgående markedsføring er at mange forbrukere ignorerer reklame. Mange har for eksempel AdBlock, eller spoler over reklame på TV. Forbrukere har større tillit til verdifullt innhold enn typisk reklame.

Til syvende og sist handler tekstforfatting kun om penn og papir som lager magi sammen.

Inbound marketing – fordeler

Inngående markedsføring er en svært effektiv måte å nå ut til målgruppen sin på. Innhold som engasjerer og interesserer målgruppen vil dessuten ha stor mulighet for å bli delt videre på sosiale medier.

I tillegg til deling på sosiale medier, vil innholdet ofte kunne føre til at e-postlisten blir utvidet. Dette sørger for at du som bedrift kan få verdifulle emner høyere opp i markedsføringstrakten.

Gode analyser er viktig for å oppnå konvertering innen digital markedsføring.

Fremgangsmetode for inbound marketing

Hvordan sette i gang med inngående markedsføring? Først og fremst er det viktig å ha kunnskap om målgruppen din. Dette gjør det mulig å skape innhold som kan markedsføre et produkt eller en tjeneste du selger.

Innholdet kan for eksempel presenteres i form av bloggposter, e-bøker, webinarer eller innlegg på sosiale medier som LinkedIn eller Facebook. Du kan gjerne ha SEO-innhold på egen målside, og slik tiltrekke potensielle kunder direkte til nettsiden din.

Det er viktig at innholdet er troverdig, interessant og lærerikt. Du kan gjerne friste forbrukeren med mer tilsvarende innhold på e-post. Da vil du samtidig få en ny potensiell kunde på e-postlisten din, noe som er veldig positivt.

Innholdet er den viktigste delen av markedsføringen.

Trenger du innhold til inbound marketing?

Inngående markedsføring er genialt. Ved å sette kunden i førersetet og la dem avgjøre om de vil samhandle med ditt varemerke, åpnes det for langsiktig engasjement og gode forretningsrelasjoner.

Enten du trenger bloggposter, innlegg til sosiale medier, en e-bok eller lignende, kan Din Tekstforfatter hjelpe deg.

Vi sørger for å lage SEO-innhold som engasjerer målgruppen din maksimalt. Kontakt oss i dag, og motta 500 ord gratis – som en liten smakebit!

Motta gratis 500 ord!