48 38 14 88 post@dingruppen.no
Innholdsmarkedsføring B2B

Innholdsmarkedsføring B2B

Innholdsmarkedsføring i B2B-markedet passer som hånd i hanske. For de aller fleste bedrifter, er arbeidet med B2B-markedsføring vanskelig. Godt innhold hjelper langt på veien.

Markedsføring er vanskelig. Det å sette det riktige produktet foran nesa på de riktige kundeemnene med det riktige budskapet, krever sitt. Her må du virkelig være skarp for å lykkes.

Innholdsmarkedsføring har med årene blitt blant de mest populære alternativene. Relevante, informative og engasjerende artikler og andre kommunikasjonsmidler gjør en god jobb mot B2B.

Motta gratis 500 ord!

Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et bredt begrep som omfatter alt av markedsføring basert på innhold. Det vil i grunn i praksis si absolutt all markedsføring, men vi deler det gjerne inn i en egen kategori.

Her finner du for eksempel bloggartikler, video og bilder. Poenget er at dette skal konsumeres som innhold, og ikke som en selgende annonse for eksempel. Slik treffer det kunden bedre.

En guide til hvilke sko du bør velge er mer fristende å lese en annonse om et par sko. På samme måte er en artikkel om hvordan du vasker bomullsklær mer interessant en annonse om salg av babysokker.

Hvorfor fungerer det så bra mot bedrifter?

Når det gjelder innholdsmarkedsføring og B2B, fungerer dette så bra fordi bedrifter gjerne har en lengre prosess med å avgjøre innkjøp. Det er nemlig ikke like mange impulskjøp innenfor B2B-markedet.

Lengre prosesser betyr at mer innhold skal innhentes og konsumeres. Produserer du godt innhold som besvarer bedriftenes spørsmål, er det en stor sjanse for at de velger deg til kjøpet også.

Det er nemlig en stor fordel å være en autoritet på et emne. Om du deler god informasjon, føler leser at de skylder deg noe. Denne «gjelden» vil de ofte gjøre opp ved å bli din kunde og betale deg penger.

b2b-markeder

Slik bruker du innholdsmarkedsføring i B2B-markeder

Innholdsmarkedsføring i B2B-markeder bør begynne med å avdekke hva bedriftene lurer på. Dersom vi tar Din Gruppen som et eksempel, og nærmere bestemt merkevaren Din Tekstforfatter, tenker vi slik:

  • Nøkkelordsanalyse: Hvilke ord bruker målgruppen? Hvilke spørsmål stiller de?
  • Konkurrentanalyse: Hva slags innhold produserer konkurrentene som lykkes med B2B-salg?
  • Trender: Identifiser om målgruppen ønsker video, podcast, tekst eller andre medier.

Vi finner alltid ut hvilket språk kunden bruker først og fremst. Deretter ser vi hvordan konkurrentene takler dette. Til slutt finner vi ut hvordan vi skal spre det innholdet som vi lager.

Vi hjelper deg med innholdsmarkedsføring mot B2B

Trenger du hjelp til innholdsmarkedsføring mot B2B? Din Tekstforfatter har hjulpet norske bedrifter å selge for flerfoldige millioner gjennom våre spissede tekster til blogg, annonser og andre teksttyper.

Ta kontakt i dag dersom du ønsker bistand til innholdsmarkedsføring mot B2B!

Motta gratis 500 ord!