Innholdsmarkedsføring strategi
Hvordan vet du at innholdet ditt blir sett av den rette målgruppen? Med en god innholdsmarkedsføring strategi, er du mer sikret en vellykket markedsføring som gir ønskede resultater.
Innholdsmarkedsføring handler ikke bare om å publisere innhold. Det er viktig at innholdet blir produsert på en måte som skaper den effekten du vil ha. Hvilke kanaler og plattformer som benyttes har også mye å si.
For å finne ut hvordan innholdet skal produseres, distribueres og lykkes, er det viktig med en nøye innholdsmarkedsføring strategi i forkant. Slik får du de resultatene og responsen du ønsker!
Trenger du hjelp til innhold i dag? Fyll ut skjemaet nedenfor, så mottar du de første 500 ordene helt gratis hos oss!
Motta gratis 500 ord!
Målgruppe strategi
Først og fremst er viktig å danne seg et klart bilde av hvem målgruppen din er. Du kan ha flere målgrupper, men mange velger å først ta hensyn til den primære målgruppen. Dette er kundene som potensielt er villig til å handle fra deg, og har et behov for dine tjenester.
Innholdsmarkedsføring handler om å bygge langsiktige relasjoner. Innholdet skal engasjere og inspirere leseren.
Samtidig skal det være nyttig, verdifullt og relevant. Slik får du tilliten til målgruppen og de vil være mer sannsynlig til å handle fra deg når de er kjøpeklare.
For å kunne lage innhold som treffer målgruppen, er det viktig å vite hvem de er og hva de interesserer seg for.
Hvor krysses deres interesser med dine tjenester? Alder har mye å si på hvordan målgruppen konsumerer innhold.
En innholdsmarkedsføring strategi bør derfor først definere hvem målgruppen er, og deretter kan planleggingen av hvordan de nås begynne.
Treff målgruppen med innholdsmarkedsføring
En innholdsmarkedsføring strategi skal også svare på hvordan du når den definerte målgruppen.
Dette kan handle om hvilke plattformer de benytter seg av. Dersom målgruppen din er ung, vil for eksempel sosiale medier som Instagram være en naturlig kanal.
Dersom du har en eldre målgruppe, kan sosiale medier fortsatt være et godt valg. Her ser vi gjerne at andre plattformer blir brukt som for eksempel Facebook. En firmablogg kan også være et godt valg.
Det viktigste vil være å tenke på hvordan du snakker til målgruppen. Innholdet skal engasjere dem, og derfor må det bli skrevet på en måte som de kan relatere seg til. Her vil det bli definert en tone-of-voice hvor språkbruk og kommunikasjon er viktig.
Når målgruppe og tone-of-voice er definert, vil strategien ta for seg formålet med innholdsmarkedsføringen. Hvilken rolle skal det spille for din målgruppe?
Slik lykkes du med innholdsmarkedsføring
En god strategi tar ikke bare for seg målgruppen, men bør også fokusere på hvilke målsetninger bedriften har. Ved å sette klare og realistiske mål, vil det være enklere å skape resultater med innholdet.
Ved å se på konkurrentene dine, har du også muligheten til å se hvordan din bedrift kan skille seg positivt ut.
For å lykkes med innholdsmarkedsføring må målgruppe, målsetninger og formål planlegges nøye. Dette skjer gjennom en grundig innholdsmarkedsføring strategi.
Innholdsstrategi på web
Dersom du ønsker at innholdsmarkedsføringen din skal bli vellykket, må du ha en god innholdsstrategi.
Denne legger grunnlaget for hvordan innholdsmarkedsføringen skal foregå. En strategi handler om å lage en plan for å skape resultater og legge til rette for at innholds satsingen skal gi ønsket effekt.
Uansett hvilket innhold du planlegger å gi ut, vil en strategi spille en stor faktor for hvordan innholdet blir tatt i mot.
Det kan være vanskelig å lage en god innholdsmarkedsføring strategi alene, men vi i Din Tekstforfatter kan hjelpe deg.
Vi har lang erfaring med innholdsmarkedsføring og kan hjelpe bedriften din med å lage en innholdsmarkedsføring strategi som faktisk fungerer.
Da vil bedriften ha en bedre sjanse til å lykkes med innholdet, og du kan være trygg på at målgruppen blir nådd.
Ta kontakt med oss i dag, og se hvordan vi kan bistå bedriften din med en innholdsmarkedsføring strategi.
Vi bistår deg gjennom hele prosessen og sørger for at alle aspekter blir vektlagt for en suksessfull innholdsmarkedsføring.
Fyller du ut skjemaet nedenfor, mottar du dessuten de første 500 ordene helt gratis hos oss!