fbpx
Innholdsmarkedsføring handler om få ideen fra hodet ditt til megafonen!

Innholdsmarkedsføring

I dag er det innholdsmarkedsføring som virkelig konverterer. Og det er det flere gode grunner til. Hvis du vil gi kundene dine lyst til å benytte seg av dine varer og tjenester er det ikke lenger tradisjonell reklame som gjelder.

Innholdsmarkedsføring, også kjent av mange som content marketing, har som mål å tilby noe kundene dine faktisk finner lærerikt, interessant, spennende eller morsomt.

Det skal være noe som påvirker kundene dine til å ville handle med deg på en indirekte måte, ikke en direkte måte slik vi gjerne ser i tradisjonelle former for reklame.

Med de rette verktøyene, gjennomtenkte strategier, uvanlige idéer og flinke folk på laget kan man med innholdsmarkedsføring danne seg en kundebase som er mer trofast.

De benytter seg av deg, dine tjenester, og dine varer i langt større grad enn de kanskje ellers ville gjort. Så hvordan i alle dager skal du gå frem for å oppnå en solid innholdsmarkedsføring? Hvor starter man?

Fyll ut skjemaet nedenfor og motta 500 ord med innholdsmarkedsføring helt gratis!

Motta gratis 500 ord!

Hjelp til innholdsmarkedsføring

I Din Tekstforfatter finner du flinke folk som har erfaring fra media, nyhetsarbeid, avis, radio, video og markedsføringsbyråer.

Vi har jobbet med større saker som har fått fotfeste gjennom nettaviser, blitt snakket om av kjente og kjære norske stemmer, og vi har arbeidet med strategier for innholdskampanjer som virkelig har endt opp med høye konverteringstall.

For Din Tekstforfatter handler god innholdsmarkedsføring rett og slett om godt innhold. Som et rendyrket tekstbyrå kan vi sikre deg kampanjeartikler, bloggartikler, gode innlegg på sosiale medier, og mye mer.

Vi kan også være til hjelp når det kommer til kreative idéer, innholdsplaner, strategier, SEO og video!

Mange forskjellige programmer og elementer inngår i innholdsmarkedsføring.

Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er en type markedsføring som benytter seg av velutviklet medieinnhold for helt bestemte målgrupper, slik at man enklere kan bygge gode kunderelasjoner.

Svært ofte ser man at innholdsmarkedsføring etterligner journalistiske sjangre som for eksempel artikler, og at innholdsmarkedsføring også gjerne benytter seg av virkemidler man finner i journalistikken.

Innholdsmarkedsføring kan også favne om alt fra magasiner, nyhetsbrev, blogger, nettsider, artikler i sosiale medier, korte og lange videosnutter, annonser og mye mer.

Det er viktig å poengtere at denne type markedsføring ikke er det samme som betalt innhold forkledd som redaksjonelle artikler eller videoer.

Hele poenget med god innholdsmarkedsføring er å gi en kunde innhold som hun eller han allerede er interessert i. Derfor må du også ha god kjennskap til din målgruppe!

Content marketing er viktig for en god og profesjonell nettside.

Fungerer bedre enn tradisjonell reklame

Hele poenget med innholdsmarkedsføring er å tilby kunder interessant informasjon de faktisk har nytte av eller finner underholdende. På mange måter kan vi si at denne type markedsføring ikke setter deg i sentrum, men kundene.

Det skal ikke handle om ditt produkt eller din tjeneste, men kundenes liv, og hvordan du kan gjøre hverdagen deres bedre med det du har å tilby. På den måten skiller denne type markedsføring seg fra typisk reklame.

Selv om innholdsmarkedsføring skal gjøre mye av den samme jobben som reklame, mener likevel mange at fremgangsmåten og effekten er langt mer effektiv.

Dette har nok mye å gjøre med at der reklame fremstår masete, virker innholdsmarkedsføring givende. Samtidig er det også ofte enkelt å finne ut hvem avsender bak innholdsmarkedsføringen er. Dette er også med på å gjøre denne markedsføringen troverdig.

Hvis du vil lage effektiv innholdsmarkedsføring bør du alltid sikte på å gi kundene dine noe av verdi. Tenk kvalitet over kvantitet – alltid.

Tenk deg godt om, slik at du kan utvikle idéer som skaper nyttig, inspirerende, problemløsende eller kanskje lærerikt innhold. Hvis du klarer å skape noe kundene dine faktisk ønsker å lese, lytte til eller se på, da har du fått det til.

 

Forklarende eksempel på god bruk av denne typen markedsføring

Ta oss se nærmere på et eksempel. Tenk deg at du lever av å selge svømmebasseng.

Tradisjonell reklame hadde kanskje fått deg til å finne et fint bilde av et basseng du kan tilby, skrive kort om bassenget, få med pris tydelig og oppfordre til salg. Denne annonsen hadde du kanskje benyttet deg av i en avis, eller frontet på din nettside.

Hvis vi skal tilnærme oss samme situasjon gjennom en innholdsmarkedsførings-strategi, ville du gått frem på en ganske så annerledes måte. Disse stegene kunne man typisk valgt å følge:

1 – Du definerer målgruppen din. Dine salgstall forteller deg hvem som faktisk kjøper svømmebasseng hos deg. Hvor gamle de er, hvor de er lokalisert osv.

For å bedre definere målgruppen vil du gjennom analyser også kunne finne ut av deres sivilstatus, familiestatus, yrkesstatus, hvilke interesser de har og hvorfor de drømmer om å eie et basseng.

2 – Du utvikler personas som skal representere din kjøpegruppe. Ofte har man ikke en statisk kjøpegruppe, og man vil ha behov for ulike personas.

3 – Du utvikler en søkeordsanalyse som kan fortelle deg litt om hva folk faktisk søker på når det kommer til basseng. Dette er alltid et fint utgangspunkt for videre utvikling av en innholdsplan.

4 – Du setter deg ned med dine personas og din søkeordsanalyse – og utvikler en publiseringsplan eller en innholdsplan. Denne type plan bør være strategisk, enkel å forstå og oversiktlig.

5 – Du får en god oversikt over hvor dine kunder er mest aktive. Leser de mest tradisjonelle aviser, magasiner eller andre typer blader? Eller er de oftest innom sosiale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn?

6 – Du begynner ditt publiseringsløp – og får ut innholdet du har planlagt nøye, i de rette kanalene, til de rette menneskene.

Content marketing må ikke undervurderes i 2020.

Hva bør være med i en god innholdsplan?

Det er ikke alltid like lett å utvikle en god innholdsplan. Ofte nøyer man seg med å notere hvilket innhold som skal ut når, men denne typen plan kan inneholde så mye mer! Du kan for eksempel:

  • Sette inn dato for planlagt ferdigstilling av innholdet
  • Sette inn dato for planlagt publisering av innholdet
  • Sette inn tittelforslag på innholdet
  • Sette inn hvilken type innhold det er snakk om (artikkel, kampanjeartikkel, tekst til sosiale medier, video, podcast, kurs, osv.)
  • Sette inn forslag til hvilken målgruppe eller persona innholdet skal rettes mot
  • Sette inn viktige søkeord du bør rangere på
  • Sette inn en oversikt som viser hvor innholdet skal publiseres
  • Sette inn en oversikt som viser når alt er ute og ferdigstilt

En velutviklet innholdsplan vil være med på å gjøre din innholdsmarkedsføring mye mer ryddig. Du vil lettere unngå dobbeltarbeid, og du kan enkelt holde oversikt over hva som har blitt gjort, og hva som mangler. På den måten kan du få ut ditt innhold jevnt og trutt.

 

Når bør du benytte deg av innholdsmarkedsføring?

Skal du begynne å jobbe mer aktivt med markedsføring av deg, din bedrift eller dine tjenester? Vel, da bør du i dagens samfunn absolutt vurdere å benytte deg av innholdsmarkedsføring.

Denne typen markedsføring er ellers noe du bør vurdere dersom du har et behov for å øke egen synlighet.

Uansett om du skal drive innholdsmarkedsføringen din på YouTube, i firmabloggen, i sosiale medier eller gjennom en nettavis, vil denne markedsføringsmodellen være svært SEO-vennlig, og kan dermed bidra til å gjøre deg mer synlig for søkemotorer.

Svært mange starter i dag sin kjøpereise gjennom søkemotorer som Google eller Bing. Å være godt synlig her vil dermed generere flere mulige kunder.

Det kan også være en stor fordel å benytte seg av innholdsmarkedsføring når du trenger en strategi som øker salg og omsetning. Med synlighet i søk og godt innhold vil du tiltrekke deg kunder, engasjere de og til slutt ende opp med en bedre konverteringsrate.

Husk også at fornøyde kunder som føler seg sett, hørt og hjulpet av deg oftere vil bli trofaste kunder som handler igjen, eller som anbefaler deg til venner og familie.

SEO, tekst, bilder, og mye mer er fordeler ved innholdsmarkedsføring.

Hva koster innholdsmarkedsføring?

Det er helt umulig å fastsette en pris på innholdsmarkedsføring generelt. Prisen vil nemlig avhenge av mange ulike faktorer.

Det vil eksempelvis alltid finnes store forskjeller i bransjen, og forskjellige byråer vil kunne tilby forskjellige priser.

Det er også vanlig at man selger innholdsmarkedsføring ulikt. Noen vil tegne lenger avtaler og mer utfyllende kontrakter, mens andre foretrekker å kjøpe innholdet som skal brukes i denne typen markedsføring stykkevis.

Hvor mye innholdsmarkedsføring koster kommer også an på hva man vil ha gjort for seg. Det er for eksempel mye billigere å kun kjøpe tekster eller videoer, for så å ta seg av resten av markedsføringen selv, enn det er å kjøpe en fullservice-avtale.

Et byrå utarbeider søkeordsanalyser, personas, innholdsplaner, tar seg av produksjonen av innholdet, samt publiseringen og etterarbeidet.

 

Skal du gjøre det selv eller få hjelp av flinke fagfolk?

Å ta seg av sin egen innholdsmarkedsføring kan fint fungere for noen, men ikke for alle. Det er en stor jobb å sette seg inn i denne type markedsføring dersom man ikke har noen tidligere erfaring.

Man må bruke mye tid på å prøve og feile, og i prosessen passe på å lære seg ekstremt mye for å etterhvert utvikle vellykket innhold.

Utrolig mange bedrifter opplever i dag god effekt av sin innholdsmarkedsføring hvis de bruker utdannede fagfolk, byråer eller tekstforfattere som virkelig vet å skape godt og engasjerende innhold.

Det er ikke uten grunn man i dag kan ta helt egne utdanninger for å bli en tekstforfatter for eksempel.

Hvis du er usikker på om du skal teste ut innholdsmarkedsføring på egenhånd, eller be om hjelp med en gang, anbefaler vi at du tenker gjennom følgende:

  • Hvor mye erfaring har jeg med å lage det innholdet jeg ønsker?
  • Hvordan fungerer min nåværende markedsføringsstrategi?
  • Hvilke idéer til innhold har jeg klar?
  • Vet jeg hvem målgruppen min er, og hvordan jeg skal nå dem på en effektiv måte?
  • Har jeg egentlig tid til å drive markedsføringen av min bedrift på egenhånd?

 

Bloggen er gjerne hjemmet for innholdsmarkedsføring i dag.

Hva med en mellomting?

Det er selvsagt også mulig å benytte seg av en mellomløsning når det kommer til innholdsmarkedsføring. Du trenger ikke enten velge å gjøre alt selv, eller la et byrå ta seg av hele jobben for deg.

Det er for eksempel mulig å benytte seg av fagfolk til noe av arbeidet, som du kanskje synes er mest komplisert, tidkrevende, eller utenfor din ekspertise. Deretter kan du gjøre resten.

Hva med å for eksempel bestille inn selve innholdet, så kan du selv distribuere det i de kanalene du vet fungerer? Eller kanskje du trenger mer hjelp med den tekniske biten av annonsering, og ønsker å lene deg på noen her?

Det finnes mange ulike løsninger man kan benytte seg av, som både kan spare deg for tid og penger. Hvis du ikke helt vet hvordan du bør legge opp innholdsmarkedsføringen din kan du også alltids spørre ekspertene om råd.

Finner du den rette samarbeidspartneren vil det være enkelt å få et ærlig svar, slik at du selv kan utføre de oppgavene du er komfortabel med, mens noen andre tar seg av resten.

Skriver du raskt, får du publisert ganske mye content marketing innen kort tid.

Hvorfor velge Din Tekstforfatter?

Din Tekstforfatter er et rendyrket tekstbyrå som kan tilby alt innen tekstforfatting. Vi oversetter også fra norsk til engelsk, og fra engelsk, dansk og svensk til norsk.

Hos oss er du sikret grundig research, slik at vi kan sette oss inn i din bransje og hvordan dine kunder tenker.

Deretter vil vi alltid skreddersy hver eneste tekst etter dine ønsker og behov. Vi er nøye med korrektur, og søker alltid et plettfritt språk.

Vi i Din Tekstforfatter er i tillegg til dette lynraske på tastaturet – og kan levere opptil 10.000 ord innen 7 virkedager. Det betyr at vi kan stille opp for deg, uansett når du måtte trenge oss.

Vi vet at det kan oppstå hastesaker, og er mer enn villige til å hive oss rundt for å sikrestille at du får den teksten du trenger, når du trenger den. Vårt mål er at du skal være fornøyd med din tekst. Derfor tilbyr vi også ubegrenset gratis redigering etter levering.

Ta gjerne kontakt med oss, for en hyggelig og uforpliktende prat om innhold, tekst og innholdsmarkedsføring!

Fyll ut skjemaet nedenfor og motta 500 ord med innholdsmarkedsføring helt gratis!

Motta gratis 500 ord!