48 38 14 88 post@dingruppen.no
Innholdsplan

Innholdsplan

En innholdsplan er nyttig for alle som ønsker å nå ut til en målgruppe med relevant og konverterende innhold. Innholdsplanen gjør det lettere å vite hva slags innhold du bør publisere!

For at en innholdsplan skal bli mest mulig virkningsfull, bør du blant annet ha kjennskap til målgruppen din. Det kan også være nyttig med brainstorming og smart organisering av innhold etter kontekst.

Det viktigste er å treffe målgruppen med godt innhold i riktige kanaler til riktig tid. Samtidig er det viktig å nå ut til potensielle kunder med treffende innhold som er tilpasset deres kundereise.

Motta gratis 500 ord!

Hold orden i kaoset

Stadig flere bedrifter har fått øynene opp for innholdsmarkedsføring. Det er ingen tvil om at tekstinnhold er blant de beste måtene å oppnå økt synlighet på nett. Samtidig kan du nå ut til målgruppen med engasjerende innhold, enten du selger produkter eller tjenester.

Har du imidlertid ingen innholdsplan, er det fort gjort at du deler innhold uten mål eller mening. Det å lage innhold er nemlig ikke nok alene. Dersom du vet nøyaktig hvor og når innholdet ditt skal publiseres, øker du sjansen for å nå ut til kundene dine.

En god innholdsstrategi og -plan vil også gi deg mer oversikt. Uten en plan blir det gjerne til at du deler innhold du har brukt mye tid på til helt feil tidspunkt. Og da er det ikke sikkert du når ut til målgruppen i like stor grad som du kunne ha gjort.

Her er noe av det viktigste du bør tenke på når du skal lage en innholdsplan:

  • Ha en innholdsplan som er forankret i bedriftens øvrige strategier
  • Hvem skal du nå ut til (kjenn målgruppen din!)
  • Hva er målet med å dele innholdet (omdømmebygging, økt salg eller noe annet?)
  • Hvor når du målgruppen (Facebook, LinkedIn, blogg…)?
  • Tilnærming (bruk av emojier, seriøs vs. tilbakelent tonefall osv.)
  • Hvor ofte skal innhold deles?
  • Hvor mye innhold må produseres?
  • Søkemotoroptimalisering: Gjør innholdet mer synlig i søkemotorene
  • Analyser effekten av markedsføringen

Innholdsplan blogg

Dersom du har en blogg på bedriftens nettside, har du en ypperlig plattform som kan brukes for å nå ut til potensielle kunder med innhold. Husk at tekstinnhold som deles på bloggen, også kan deles på sosiale medier som Facebook.

Når du skal lage en innholdsplan for bloggen din, er det greit å undersøke hvilke kundesegmenter som besøker bloggen din mest hyppig.

Er det kanskje den yngre målgruppen? Da kan du gjerne tilpasse blogginnleggene dine deretter, og bruke et mer ungdommelig språk med emojier.

Innholdsplan sosiale medier

Innholdsplan sosiale medier

Dersom du først og fremst planlegger å dele innhold i sosiale medier, er det også greit å ha en tydelig innholdsplan. Finn for eksempel ut av hva slags tidspunkt som er mest gunstige å dele innhold på, dersom du skal nå ut til målgruppen din. 

Det er også viktig at innholdet som deles fremstår som interessant og engasjerende for målgruppen. Dette er selve grunnidéen bak innholdsmarkedsføring. Mottakerne skal ha lyst til å klikke seg inn på nettsiden din for å lære seg mer.

Del gjerne bloggposter du har delt på bedriftens nettside. I dette innholdet kan du godt flette inn lenker til produkter eller tjenester du selger.

Når du skal dele innhold i sosiale medier er det også lurt å tenke over hvor ofte du skal dele innhold. Deler du for ofte, kan dette fort oppleves som spam. Deler du for sjelden, kan det hende at du ikke oppnår nok synlighet. Prøv å holde deg til maksimalt ett eller to innlegg per dag.

Planlegg for suksess

For de fleste bedrifter ligger nøkkelen til suksess i god planlegging. Dette gjelder også når det kommer til deling av innhold, enten det er på sosiale medier eller en blogg. Med en innholdsplan kan bedriften din enklere nå ut til målgruppen med treffende og relevant tekstinnhold.

Dersom du ønsker hjelp til å lage små eller store mengder tekstinnhold, kan Din Tekstforfatter hjelpe. Vi lager SEO-innhold som er tilpasset målgruppen din. Slik kan du oppnå mer synlighet i Google, samtidig som innholdet oppleves som engasjerende for mottakerne. 

Kontakt oss i dag dersom du ønsker å motta en gratis prøvetekst på 500 ord!

Motta gratis 500 ord!