Kommunikasjon innen markedsføring
Kommunikasjon innen markedsføring handler om å formilde et budskap om tjenester eller produkter.
For at forbrukerne skal få kunnskap om eller bli nysgjerrige på det du selger, er det viktig å velge riktig kommunikasjonsform og -plattform.
Når det kommer til kommunikasjon innen markedsføring, er det vanlig å bruke kommunikasjonsformer som content marketing eller rene reklametekster.
En rekke plattformer benyttes for formidling av innholdet, inkludert e-post og sosiale medier.
Motta gratis 500 ord!
Digital markedsføring
Kommunikasjon innen markedsføring gjøres i stadig større grad på digitale plattformer. Digital markedsføring omfatter blant annet markedsføring på sosiale medier, e-post, blogg, nettsider og søkemotorer.
Digital markedsføring kan også gjøres på andre plattformer enn internett. Vi kan for eksempel nevne markedsføring på SMS.
- Sosiale medier
- E-post
- Blogg
- Søkemotorer som Google
- Nettsider
- SMS
Effektiv og målrettet kommunikasjon
En av fordelene ved å benytte seg av digital markedsføring, er at det blir lettere å drive med målrettet markedsføring. Det er naturligvis ønskelig å treffe målgruppen din når du driver med kommunikasjon innen markedsføring.
I sosiale medier som LinkedIn eller Facebook kan du enkelt velge hvem som skal se markedsføringsinnholdet ditt. Annonser kan for eksempel vises til en spesifikk aldersgruppe som er bosatt et spesifikt sted.
Innhold i e-poster kommuniseres gjerne til et visst utvalg mennesker på e-postlisten. Dette kan for eksempel være kunder som har handlet innen de siste 10 dagene.
Tradisjonell markedsføring
Tradisjonelt sett har kommunikasjon innen markedsføring foregått ved hjelp av annonser i papiraviser og andre fysiske publikasjoner, brosyrer i postkassen og dørsalg.
Problemet med denne formen for markedsføring, er at det er vanskelig å treffe målgruppen sin.
Dette betyr at du kanskje bruker mye tid og ressurser på mennesker som ikke har noen interesse av det du selger.
Hvordan kommunisere et budskap?
Når det kommer til kommunikasjon innen markedsføring, er det viktig å formidle budskapet på en mest mulig effektiv måte.
Her vil det blant annet være nyttig å ha kunnskap om markedsføringspsykologi, språklige virkemidler og markedsføringsstrategier.
I tillegg er det greit å ha kunnskap om søkemotoroptimalisering (SEO). Har du for eksempel skrevet et blogginnlegg, vil dette bli mer synlig i Google om du fokuserer på SEO-metoder.
Teksten bør blant annet inneholde søkeord, metabeskrivelse og tittel, og samtidig være unik.
SEO sørger for at flest mulig ser innholdet du publiserer. Foruten SEO og overnevnte faktorer, er det viktig at budskapet formidles med et språk målgruppen forstår. Teksten skal ha god flyt og appellere til mottakere.
Det kan være utfordrende å ta hensyn til alle de overnevnte kriteriene. Mange bedrifter velger derfor å få hjelp med innhold til nettside og markedsføring fra et tekstbyrå.
Trenger du hjelp?
For best mulig kommunikasjon innen markedsføring bør du tenke på både markedsføringstype, markedsføringskanal og selve innholdet du deler.
Trenger du innhold til content marketing eller inbound marketing, eller kanskje annonser, blogginnlegg eller nyhetsbrev?
Da bør teksten skrives slik at den oppfyller alle kriterier, både når det gjelder SEO, språk, virkemidler og lignende.
Din Tekstforfatter hjelper deg med å lage gode markedsføringstekster som formidler budskapet ditt på en forståelig og fengende måte.
Kontakt oss via kontaktskjemaet på siden om du ønsker å motta en gratis prøvetekst på 500 ord!