48 38 14 88 post@dingruppen.no
En kommunikasjonsplan dekker alt bedriften gjør.

Kommunikasjonsplan

Kommunikasjonsplan er nyttig for deg som ønsker å oppnå ønsket virkning med kommunikasjonen din.

Kommunikasjon er alfa og omega for enhver bedriftseier som vil nå ut til ansatte og andre interessenter med et budskap.

Vi skal nå se nærmere på hva en kommunikasjonsplan er, hva som er målet med planen og hvordan den skrives!

Hvordan du kommuniserer med andre, er viktig for din suksess.

Dette er en kommunikasjonsplan

En kommunikasjonsplan er et verktøy som hjelper deg å kommunisere.

I din kommunikasjonsplan vil du for eksempel planlegge hva som skal kommuniseres når, slik at riktig budskap når ut til riktig tid.

I tillegg vil planen kunne si noe om hvem budskapet skal kommuniseres til. Slik kan en kommunikasjonsplan hjelpe deg å nå spesifikke mål.

Det finnes mange kanaler for kommunikasjon som du er nødt til å vurdere.

Hvorfor benytte en plan for kommunikasjon?

Kommunikasjon handler om å formidle eller dele informasjon og idéer. Dette gjøres stort sett ved hjelp av skriftlig eller muntlig språk.

Før du kommuniserer budskapet ditt, er det viktig å vite hva du skal si – og til hvem du skal si det – før du begynner å kommunisere.

Å gi feil informasjon til feile personer kan være ødeleggende for en bedrift.

Med en kommunikasjonsplan får du en tydelig og avgrenset plan for hvordan kommunikasjonen skal foregå.

Dette kan for eksempel være nyttig i krisesituasjoner. Krisehåndtering handler blant annet om å ha en kommunikasjonsplan.

Hvem skal kontaktes dersom en katastrofe (f.eks. brann) skulle oppstå, og hva skal informeres om?

Telefonen bestemor og bestefar brukte en gang i tiden er ikke egnet for kommunikasjon lenger.

Hvordan skrive en kommunikasjonsplan?

I din kommunikasjonsplan er det visse elementer som bør tas med.

En bedrift vil gjerne inkludere informasjon om ulike kommunikasjonshandlinger, som for eksempel seminarer, nyhetsbrev, aktivitet i sosiale medier, bloggposter, dialog, eventer og lignende. 

Når du har en idé om hva bedriftens kommunikasjonsplan skal inkludere av tiltak, kan du begynne å tenke på ressurser.

Hvor mye penger og tid skal investeres på de aktuelle tiltakene? Hva skal oppnås (f.eks. god PR elle økt salg)?.

Du bør også konkretisere hvem målgruppen er, da dette er avgjørende for at kommunikasjonen skal treffe.

En kommunikasjonsplan skal også si noe om når de ulike tiltakene skal gjennomføres. Har du for eksempel et ønske om å avholde seminarer eller arrangementer?

Da bør dette opplyses om i din kommunikasjonsplan. Tenk også over hvorvidt du kan nøye deg med ett tiltak, eller om flere bør iverksettes på én og samme gang.

De ansatte bør helst diskutere tiltak i plenum.

Trenger du hjelp?

Blir du svett i pannen av å tenke på bedriftens kommunikasjonsplan? Du er ikke alene. Da er det godt å vite at hjelpen ikke er langt unna!

Din Tekstforfatter hjelper bedrifter og privatpersoner med å skrive tekster i alle slags sjangre.

Vi hjelper deg mer enn gjerne med å skrive en kommunikasjonsplan for bedriften, slik at budskapet ditt når fram som tiltenkt.

En kommunikasjonsplan bør ha et godt og tydelig språk, være ryddig utformet og samtidig inneholde alle viktige punkter.

Vi har dyktige skribenter som skriver tekst av høy kvalitet, enten du trenger reklametekster, markedsføringsmateriale eller en kommunikasjonsplan.

Kontakt oss i dag hvis du ønsker mer informasjon om våre teksttjenester! Fyller du ut skjemaet nedenfor, mottar du de første 500 ordene helt gratis!

Motta gratis 500 ord!