48 38 14 88 post@dingruppen.no
Oversikt over kommunikasjonsstrategier

Kommunikasjonsstrategi

En kommunikasjonsstrategi kan være nyttig å ha for bedrifter som arbeider med kommunikasjon. En slik strategi tar for seg hva som skal sies til hvem, og hvordan dette skal gjøres.

Enhver bedrift har behov for å kommunisere med omverdenen. Hvordan skal potensielle kunder ellers få øynene opp for produktene og tjenestene som selges? Kommunikasjon handler om å formidle et budskap til en mottaker – for eksempel gjennom reklame.

Hva er en kommunikasjonsstrategi?

En kommunikasjonsstrategi er en strategi for bedriftens kommunikasjon med omverdenen. I de fleste tilfeller vil «omverdenen» være potensielle eller eksisterende kunder, samt andre interessenter.

Bedriftens kommunikasjonsstrategi tar gjerne utgangspunkt i en merkevareplattform og bedriftens kjerneidé. Det er dessuten viktig at strategien er både målrettet og konkret for at den skal kunne følges i praksis.

Du kan se på en kommunikasjonsstrategi som en god investering, og som en kreativ brief som kan benyttes når et kommunikasjonskonsept skal utvikles.

Mann som viser hvordan en skal lage strategi for kommunikasjon

Hvordan lage en kommunikasjonsstrategi?

Det å lage en kommunikasjonsstrategi trenger ikke være så vanskelig. Det viktigste er at strategien inneholder informasjon om hvem som skal nås, hvordan dette skal gjøres, og hva som skal formidles. 

Bedriftens kommunikasjonsstrategi bør blant annet inneholde en situasjonsbeskrivelse. Hvor er bedriften i dag, og hvor langt er det igjen til målet?

Det er også viktig å sette et konkret kommunikasjonsmål. Hva ønsker bedriften å oppnå med kommunikasjonen?

En kommunikasjonsstrategi bør også inneholde informasjon om hva slags tone og stil som skal benyttes når det kommuniseres. Det er lurt å ivareta bedriftens image når kommunikasjon utføres, enten bedriften er ung og hipp eller seriøs og tradisjonell.

Lokaliser målgruppen

Det er også smart å inkludere en målgruppeanalyse i din kommunikasjonsstrategi. Analyser hvem målgruppen er, hva som interesserer dem, og hvilke behov som må dekkes. Kan bedriftens produkter og tjenester dekke målgruppens behov? 

Du bør for eksempel sikte på en annen kommunikasjonsstrategi dersom målgruppen din består av unge mennesker, enn dersom målgruppen er den eldre garde. Hvorfor? Fordi yngre og eldre mennesker ofte har et ulikt vanemønster i sosiale medier og lignende.

Det er blant annet viktig å tenke over hvilke plattformer som er enklest å nå målgruppen gjennom – enten det er aviser, fysisk post, sosiale medier eller lignende.

Plattformer for kommunikasjon

I en vellykket kommunikasjonsplan er det altså svært viktig å tenke over hvordan kommunikasjonen skal foregå. Skal bedriften kommunisere via e-post, sosiale medier, Google og andre digitale plattformer?

En god kommunikasjonsstrategi bør inneholde digital kommunikasjon, da dette er veldig vanlig i dagens moderne tidsalder. De fleste i målgruppen din er sannsynligvis innom sosiale medier som Facebook eller Instagram flere ganger daglig, eller i det minste e-posten sin.

Mange bedrifter ønsker også å kommunisere via mer tradisjonelle plattformer – som for eksempel post (utsendelse av brosjyrer og lignende), annonser i aviser og reklameplakater. Dette kan også inkluderes i bedriftens kommunikasjonsstrategi. 

Hva er det viktigste å tenke på når bedriften skal bestemme seg for kommunikasjonsplattformer i en kommunikasjonsstrategi? Jo, målgruppen. Det er helt essensielt at du treffer målgruppen der den ferdes mest hyppig.

Hva er kjernebudskapet?

Når bedriften skal lage en kommunikasjonsstrategi, er det også viktig å tenke på hvilket budskap som skal formidles. Lag gjerne et kjernebudskap, og hold dere til dette. Som regel er det ikke nødvendig å kommunisere mer enn ett budskap.

Det er dessuten enklere å overbevise mottakerne når det er ett budskap, heller enn mange. Fokuser all energi på det ene budskapet, og sørg for at det blir mest mulig overbevisende. Husk å presisere hvilke fordeler kunden kan få ved å anvende produktet eller tjenesten. 

Inkluder en handlingsplan

En kommunikasjonsstrategi bør også inneholde en form for handlingsplan. Dette går ut på å skrive ned hvordan handlinger relatert til kommunikasjon skal foregå. Skal bedriften delta på stands, messer eller avholde foredrag? Eller skal det avholdes webinar?

Dette bør i så fall inkluderes i en egen handlingsplan i din kommunikasjonsstrategi. Presiser hvem som skal utføre disse handlingene innad i bedriften, når handlingene skal utføres, og annen praktisk informasjon.

Markedskommunikasjon vs strategi

Markedsstrategi og kommunikasjonsstrategi – forskjell?

En markedsstrategi er enkelt forklart en nøyaktig og strukturert plan for hvordan bedriften kan nå sine markedsmål. Dette omhandler blant annet planlegging av hva slags virkemidler som skal benyttes, hvilket marked som skal nås, og hvordan bedriften kan lykkes med dette.

En sentral del av bedriftens markedsstrategi er med andre ord å finne ut hvilken målgruppe som skal nås. Det er også viktig at bedriften spiller på sine beste sider, og slik sørger for at potensielle kunder handler der.

En viktig del av enhver markedsstrategi er også å finne ut hvilke konkrete aktiviteter som skal utføres innen markedsføring. Her kommer kommunikasjon inn i bildet. Det er derfor naturlig å si at en kommunikasjonsstrategi er en del av markedsstrategien.

Kommunikasjonsstrategien på sin side baseres på hvordan bedriften skal kommunisere med omgivelsene.

Hvordan lykkes med din kommunikasjonsstrategi?

Så snart du har laget en kommunikasjonsstrategi, gjelder det å praktisere den. Men hvordan kan du effektivt nå ut til målgruppen din gjennom planlagte kommunikasjonsplattformer? Jo, ved hjelp av tilpasset innhold av høy kvalitet!

Det hjelper lite å ha en god kommunikasjonsstrategi dersom du ikke deler innhold som tiltrekker og engasjerer målgruppen. Derfor er det viktig å lage innhold som fanger oppmerksomheten til potensielle kunder. Her er noen tips for vellykket innhold:

Content marketing

Mange inkluderer content marketing i sin kommunikasjonsstrategi. Content marketing eller innholdsmarkedsføring går ut på å lage innhold som er av høy interesse for mottakeren. Dette kan for eksempel være et lærerikt blogginnlegg eller en artikkel med tips.

Innholdsmarkedsføring er genialt, da potensielle kunder faktisk ønsker å lese innholdet. Du kan gjerne inkludere noen lenker til produkter og tjenester på bedriftens nettside, slik at potensielle kunder finner produktene du selger.

Content marketing kan for eksempel gjennomføres ved å dele interessante bloggposter via bedriftens sosiale medier. Benytt deg gjerne av både Facebook, LinkedIn og andre sosiale medier bedriften er registrert på.

Søkemotoroptimalisering – synliggjør innholdet

Søkemotoroptimalisering – eller SEO som det også kalles – er også nyttig å inkludere i din kommunikasjonsstrategi. For hvordan kan du sørge for at potensielle kunder i målgruppen faktisk ser innholdet du deler? Jo, ved å bli mer synlig på nett!

SEO handler om å lage innhold som søkemotorene prioriterer over annet lignende innhold. I praksis betyr dette at bedriftens innhold havner høyere opp i søketreffene på Google og i andre søkemotorer.

Dette gjør det lettere for målgruppen å finne bedriften når de søker etter relevante produkter og tjenester. Men, hvordan lager du egentlig SEO-innhold?

Vanlige SEO-tips er å inkludere relevante søkeord i innholdet du publiserer. Søkeord kan for eksempel inkluderes i metabeskrivelser, tekstinnhold, overskrifter og titler. SEO kan også oppnås ved å ha god struktur på teksten, og ved å publisere unikt innhold.

Annonser og annen reklame

Reklame og annonser bør også stå sentralt i bedriftens kommunikasjonsstrategi. En annonse kan for eksempel være en bannerannonse i en avis eller et magasin. Det er også populært med Facebook-annonser, LinkedIn-annonser og annonser i Google.

Når du lager en annonse bør du først og fremst fange mottakerens oppmerksomhet. Annonsen bør også inneholde informasjon om hva som gjør produktet eller tjenesten unik og verdt å kjøpe. Hvilke utfordringer kan produktet eller tjenesten løse?

Annonsen kan også inneholde en såkalt CTA (Call to Action), som oppfordrer den potensielle kunden til å utføre en handling. En CTA gjør det også enklere for kunden å handle produktet. Et eksempel på en CTA kan for eksempel være «Se alle mobiltelefoner på tilbud, her!». 

Du kan også sende ut tilbud og reklame i nyhetsbrev. Dette er populært blant mange store og små bedrifter, og gjøres som regel via e-post. Du kan også sende ut reklame på SMS eller lignende.

Mann som drar en pil opp i riktig retning

Kommunikasjon av høy kvalitet

Enten du går for annonser, nyhetsbrev, content marketing eller andre kommunikasjonsmetoder, er det viktig at innholdet er av høy kvalitet. For å lykkes med en kommunikasjonsstrategi kan det derfor være smart å få hjelp fra et tekstbyrå. 

Sender bedriften ut lite profesjonelle reklametekster, eller deler lite engasjerende bloggposter på sosiale medier? Da vil sannsynligvis ikke målene satt i bedriftens kommunikasjonsstrategi nås.

Hva kjennetegner innhold av høy kvalitet? Først og fremst bør det ha en god språklig flyt, være lettlest og uten grammatikkfeil eller skrivefeil. Det er også viktig at innholdet tilpasses bedriftens målgruppe. Det er blant annet viktig å kommunisere på riktig språk.

I noen tilfeller kan bedriften ha behov for oversettelser av eksisterende markedsføringsinnhold. Dette vil for eksempel være aktuelt dersom bedriften din skal nå ut til en målgruppe i et annet land. Da er det viktig at oversettelsen har høy språklig kvalitet.

Få hjelp til å mestre god kommunikasjon

En kommunikasjonsstrategi er noe enhver bedrift som kommuniserer med omverdenen bør ha. Denne strategien sier noe om hva bedriften skal kommunisere, samt hvordan dette skal gjøres. I tillegg sider strategien noe om hvem mottakeren er.

Kommunikasjon foregår gjerne via e-post, sosiale medier, utsendelse av post eller via reklame i aviser og lignende. Uansett hvordan du velger å kommunisere, er det viktig at innholdet er av høy kvalitet.

For å lykkes med en kommunikasjonsstrategi er det derfor smart å få hjelp av et kommunikasjonsbyrå eller tekstbyrå. Din Tekstforfatter lager innhold av høy kvalitet, og kan hjelpe deg med alt fra reklametekster til content marketing.

Kontakt oss i dag for mer informasjon, og motta samtidig en tekst på 500 ord – gratis!

Motta gratis 500 ord!