48 38 14 88 post@dingruppen.no
Krisekommunikasjon i sosiale medier

Krisekommunikasjon i sosiale medier

Krisekommunikasjon i sosiale medier kan bli en del av enhver bedrifts oppgaver. I disse tider har mange bedrifter kjent på kroppen at presset med krisekommunikasjon fort kan bli stort.

Enhver bedrift har et ansvar for å kommunisere til sine ansatte, eiere og kunder. Alt er fint når dette dreier seg om markedsføring, men det er ikke like gøy når det dreier seg om krisekommunikasjon.

For når krisen setter inn, hva skal du kommunisere da? Krisekommunikasjon i sosiale medier ble en prøvelse for mange i 2020. Vi gir deg her innsikt i hvordan du kommuniserer best i fremtiden.

Motta gratis 500 ord!

Hva er krisekommunikasjon?

Krisekommunikasjon handler om bedriftens budskap i det som regnes som en krise. Pandemier, naturkatastrofer, konkurser og mye annet kan regnes som en krise. Hva sier bedriften i disse krisene?

Interessenter forventer at bedriften kommuniserer et budskap, men det kan fort bli vanskelig. Sensitive emner, sårbare mottakere og mye mer må tas høyde for.

Slik lager du krisekommunikasjonsplan

For å sikre at krisekommunikasjonen blir best mulig, er det en god ide å sette opp en plan. Du kan ikke forutse absolutt alt, men en krisekommunikasjonsplan er allikevel til stor hjelp.

Hvordan skal for eksempel din bedrift kommunisere ved en pandemi? Hva med en politisk krise? Kanskje vil en krisekommunikasjonsplan si at bedriften ikke skal kommunisere til og med.

Mest sannsynlig er det derimot forhåndsinnøvde setninger som kommuniseres. Det er en grunn til at de største konsernene er så raske og klare i kommunikasjonen – de har øvd i årevis!

Få hjelp med kommunikasjon i sosiale medier

Det er aldri for sent å kommunisere

Sitter du nå midt i krisen og ikke har kommunisert til interessenter enda? Ikke hold tyst! Det er ingen god plan, og vit at det aldri er for sent å kommunisere til dine interessenter i krisen.

I de aller fleste tilfeller vil det være bedre å si noe enn å holde munnen. Det er derimot med forbehold om at du vet hva du sier og hvorfor du sier det.

Vi hjelper deg med krisekommunikasjon i sosiale medier

Trenger du hjelp til krisekommunikasjon i sosiale medier? Din Tekstforfatter har hjulpet mange bedrifter med vanskelige budskap ut i de sosiale mediene under krisetider.

Vi hjelper veldig gjerne også din bedrift med kommunikasjon under en krise. Kontakt oss for en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe deg!

Motta gratis 500 ord!