Krisekommunikasjon og mediehåndtering
Krisekommunikasjon og mediehåndtering sikrer at du opprettholder omdømmet til bedriften. Er krisen på vei eller allerede her? Da er det viktig at du kommuniserer på riktig måte.
Kriser, slik som Covid-19, oppstår med jevne mellomrom. Det vil i enhver krise være bedrifter som påvirkes negativt. Disse kan fort få en vanskelig oppgave med å overleve.
Men dersom en overlever krisen, skal livet til bedriften gå videre. Da er det viktig at man har kommunisert godt i krisen og håndtert media riktig. Men hvordan gjør du egentlig det?
Motta gratis 500 ord!
Hvordan skal du håndtere små og store kriser?
Informasjon sprer seg raskt i dagens samfunn, og det betyr at journalistene får nyss om krisen din bare et par blunk etter at du gjør det. Derfor må du være klar til å håndtere kriser.
Det viktigste innenfor krisekommunikasjon og mediehåndtering, er å ikke vente til krisen faktisk treffer. For i selve krisen, vil du ønske å fokusere på alt annet enn en krisekommunikasjonsplan.
Men dersom du ikke har en krisekommunikasjonsplan, og krisen plutselig inntreffer, må du hive deg rundt raskt. Kanskje har journalisten allerede ringt deg når du leser dette?
Kommuniser internt først
Det første du skal gjøre i en krise, er å kommunisere internt. Vær tydelig med de ansatte og investorer om hva som har skjedd, og gi dem retningslinjer på hvordan de selv skal kommunisere offentlig.
Deretter kan du kommunisere med mediene, vel viten om at andre i bedriften ikke ødelegger din krisekommunikasjonsplan eksternt. Det blir som å sette oksygenmaske på seg selv først på flyet.
Krisekommunikasjon handler om tydelighet
Krisekommunikasjon og mediehåndtering vil kun lykkes dersom du er tydelig. Sørg for at de ansatte forstår deg klart og tydelig når du kommuniserer internt.
I din krisekommunikasjonsplan, bør det være lagt inn en innsats på at budskapene dine er tydelige for allmennheten. Samtidig er det ok å holde tilbake på noen detaljer her og der.
Det er viktig at du er åpen og ærlig til offentligheten, men informasjon som ikke trenger å deles, må ikke på død og liv deles. Vurder nøye hva du lar komme ut, og tenk over omdømmeeffekten.
Vi hjelper deg med krisekommunikasjon og mediehåndtering
Trenger du hjelp til krisekommunikasjon og mediehåndtering? Da er du ikke alene. Hver eneste uke mottar vi forespørsler fra bedrifter som trenger hjelp til å kommunisere tydelig i tøffe kriser.
Din Tekstforfatter har derfor lang erfaring innen feltet. Kontakt oss dersom du trenger hjelp til krisekommunikasjon og mediehåndtering!