Landingsside
En landingsside er perfekt for alle bedrifter som ønsker å konvertere besøkende på nettstedet til leads. Et lead kan beskrives som en person som utviser interesse for bedriftens tjenester eller produkter, og er derfor en potensiell kunde.
Hvordan blir en besøkende på nettsiden til et lead? Vedkommende må ha utført en aktivitet på bedriftens nettside eller andre kanaler som gjør at bedriften kan identifisere han eller henne. Dette kan for eksempel være å fylle ut et skjema.
Her kan en landingsside være et nyttig verktøy, da den kan bidra til at den besøkende på nettstedet gir fra seg kontaktinformasjon. Bedriften kan deretter bearbeide denne informasjonen videre med målrettet markedsføring.
Vi skal nå se nærmere på hva en landingsside er, og hvordan den kan brukes innen markedsføring.
Motta gratis 500 ord!
Hva er en landingsside?
En landingsside kan betraktes som en nettside besøkende lander på – eller ankommer. Dette er en spesifikk side på nettstedet til bedriften, der hensikten er å konvertere besøkende til leads. Siden lar ofte bedriften motta den besøkendes kontaktinformasjon via et skjema.
Bedriftens landingsside blir ofte utviklet og designet for at den skal hjelpe bedriften å nå et spesifikt forretningsmål. Dette innebærer for eksempel at nettsiden har spesifikt innhold. Siden bør være fri for distraherende elementer, slik at fokuset rettes mot innholdet.
Et eksempel på en landingsside er at bedriften har et innholdstilbud, for eksempel i form av et webinar eller en e-bok. For at den besøkende skal kunne motta innholdet, må han eller hun gi fra seg relevant informasjon – som for eksempel en e-postadresse.
Hvordan kommer besøkende til siden?
Som regel ankommer besøkende landingssiden din ved at de klikker på en annonse som peker direkte til bedriftens landingsside. Det er også vanlig at besøkende havner på landingssider når de utfører et søk i Google.
Det er med andre ord viktig å tenke på søkemotoroptimalisering (SEO) for dem som kommer via Google-søk. SEO innebærer at du har innhold på nettstedet som havner høyere i søkeresultatene fordi Google anser innholdet som relevant.
For at besøkende skal lande på en landingsside via annonser, er det viktig med godt annonseinnhold. Annonsen skal pirre forbrukerens nysgjerrighet, slik at vedkommende ønsker å klikke seg inn på nettstedet ditt.
Søkemotoroptimalisering er viktig
Dersom du ønsker SEO-innhold på bedriftens landingsside, er det flere tiltak som kan utføres. Innholdet bør for eksempel inneholde relevante søkeord, noe som kan inkluderes i både metabeskrivelser, titler og overskrifter.
SEO kan også oppnås ved å ha god struktur i tekstene dine. Google elsker struktur, og klarer å kjenne igjen innholdet ditt når du er flink å bruke H1, H2 og H3 i tekstene dine.
Hvordan lage en landingsside?
For at en landingsside skal bli best mulig, bør du sette deg i forbrukernes sko. Hva ønsker kunden, eller hva vil vedkommende lære mer om? Sørg også for at bedriftens landingsside har gode og beskrivende overskrifter.
Velskrevet tekstinnhold er også viktig, og du trenger ikke ha mer enn ett budskap i innholdet. Det er også lurt å inkludere en oppfordring, altså en call to action (CTA).
Vi hjelper deg!
En landingsside er en nettside som personer lander på, der målet er å konvertere vedkommende til et lead. For å kunne oppnå dette må du ha innhold som engasjerer besøkende på siden. Dette for at besøkende skal legge igjen kontaktinfo eller lignende.
Din Tekstforfatter har lang erfaring med markedsføring, og kan hjelpe bedriften din med å lage en god landingsside. Kontakt oss i dag for mer informasjon, og fyll ut skjemaet for å motta 500 ord gratis!