48 38 14 88 post@dingruppen.no

Lenkebygging i praksis

Lenker er selve essensen i hvordan vi navigerer over nett. Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er det lenker som fører deg rundt på nett. Enten det er fra en nettside til en annen, eller rundt omkring på en side, så klikker vi oss videre ved hjelp av lenker. Det er nettopp derfor Google verdsetter disse så høyt. Lenkebygging er dermed en strategi du bør prioritere høyt.

Men det finnes mange myter der ute. Visste du for eksempel at Google ikke er noen stor fan av lenkebygging for lenkebyggingens skyld? Dersom du kun forsøker å bygge lenker til ditt nettsted for å forbedre SEO, så stiller Google seg svært negativt til dette. Men var det ikke sånn at Google virkelig verdsatte lenker sier du kanskje da? Vi skal se nærmere på lenkebygging og hvordan lenker kan hjelpe deg!

Lenkebygging fungerer på mange måter som et stort nettverk av tau bundet sammen.
En stor nettside kan ha nærmest uendelig med lenker pekende fra og til sitt domene.

Lenker fungerer som stemmer

Ideen bak hvorfor Google verdsetter lenker er at disse sier noe om kvaliteten på din side. Dersom en rekke andre nettsider velger å lenke til deg, så er i teorien din side god. Det vil si, det er bedre om andre gode nettsider linker til deg enn helt nye nettsider uten autoritet. Mer om det senere!

Siden en lenke fungerer som en stemme for at ditt innhold er verdt å vise frem til andre, så vil Google fremme sider som har mange lenker pekende mot seg. Dette er kanskje den aller viktigste delen av Google sin algoritme. Det er derfor lenkebygging er en såpass populær praksis innen søkemotoroptimalisering.

Google verdsetter lenker høyt når deres algoritme gir deg søkeresultater.
Nordmenn Googler ett eller annet flere ganger hver eneste dag.

Hvilke lenker er mest verdt?

Lenker er derimot ikke verdt det samme. En lenke fra VG er for eksempel verdt uendelig mye mer enn en lenke fra den nye nettsiden som familiemedlemmet ditt startet. Til tider kan det nok derimot virke urealistisk å begynne jakten på lenker blant nettsider som har best autoritet i markedet.

Autoritet vil si at Google mener dette er en nettside folk flest stoler på. Dette bygges ofte opp med høy trafikk og mange lenker pekende mot dette domenet. Når du får en lenke fra et slikt nettsted, så overføres mye av den ”kraften” som ligger i domenet du får lenken fra til ditt eget domene.

Merk at en lenke kan være veldig kraftfull i form av trafikk. Plasserer du en lenke på en blogg om katter, så har det tross alt ingenting å si om bloggen hadde liten autoritet, så lenge du fikk mange relevante kunder. Lenkebygging er tross alt ofte mer relatert til søkemotoroptimalisering enn å øke salg direkte.

Lenker bærer en helt egen verdi som må analyseres.
Dataanalyser er essensielle for å avgjøre hvor mye en lenke potensielt vil være verdt.

Hvordan påbegynner jeg lenkebygging?

Den beste måten å få lenker på er å skape kvalitetsinnhold. Da vil etterhvert andre få opp øynene for din nettside og ønske å peke sine besøkende mot den. Dette er derimot en strategi som vel og merke vil ta veldig lang tid. Siden må tross alt først oppnå en viss mengde trafikk, noe som ikke er enkelt med en side som ikke ranker høyt i Google fra før av!

Derfor er det ofte lurt å starte mer direkte med lenkebygging. Selv om en kanskje kan gjøre litt narr av å starte med familie og venner, så er ikke dette verdens verste ide. Merk at den du spør om en lenke fra derimot bør ha en relevant side.

Dette er ikke nødvendigvis grunnet at trafikken skal være relevant. For dersom du kun bryr deg om lenkebygging, så er ikke salgene viktig. Da er det kraften som overføres fra lenkene du skal bry deg om. Denne kraften kan derimot være kraftig redusert dersom du får lenker fra en rekke forskjellige domener uten substans til hva din egen nettside holder på med.

Best Practice for lenkebygging

Det er oftest slik innen lenkebygging at en kan se de røde flaggene selv. Mange lenker fra helt urelaterte domener bør ikke bare være et rødt flagg for Google – dette bør også være noe du selv ser at er galt. Hvorfor skulle for eksempel en nettbutikk for babyprodukter i en test for tåteflasker helt plutselig gi en lenke til din nettside vedrørende grafisk design?

Samtidig er måten du får lenken på også veldig viktig. Her er det sterkt anbefalt å unngå betalte lenker kun for lenkens skyld. Det finnes tross alt mange måter å motta gratis lenker på der ute. Skal du betale for lenker, så er det en veldig viktig mal du skal følge for å unngå straff fra Google.

Best practice for lenkebygging finner du gjennom grundige analyser.
Analyser av diverse data er din beste venn når du jobber med lenker.

Betalte lenker og sponset innhold

Betalte lenker skal være merket som sponset innhold. Det er ingenting galt med betalte lenker, og dersom en SEO-guru forteller deg at det er det, så blander de nok begrepet med en uetisk praksis.

Den praksisen går ut på å fremme helt urelaterte lenker på helt urelaterte domener, uten noen form for advarsel til leserne. Ofte blir derimot ikke disse artiklene lest av mennesker engang, og de er først og fremst laget for at algoritmene skal trigges.

I motsetning kan et sponset innlegg på en blogg være en flott måte å fremme bedriften på for salg, samtidig som en får en lenke. Mange blogger og nettsider lar deg kjøpe sponsede innlegg. Noen tilbyr permanente lenker, mens andre kun gir deg ett år av gangen. Kostnadene kan variere fra noen hundrelapper til flere titalls tusen.

Sponset innhold er en fin måte å begynne din lenkebygging. Faktisk kan det godt sammenlignes med å investere i betalt søkemotoroptimalisering til å begynne med. Allikevel, akkurat som du ønsker å dominere organisk søk i det lange løp, så ønsker du også organiske lenker fremover.

De som er best på lenker bruker sponset innhold kun i det korte løp.
Sponsede innlegg er gode i det korte løp.. men i et langtidsperspektiv kan det bli tøft.

Gjesteblogging hos relevante blogger for lenkebygging

En av de kanskje mest effektive metodene for å fremme lenkebygging i starten er å tilby gjesteinnlegg hos andre nettsider. Her kan du ofte få kraftig redusert prisen på sponset innhold, og noen nettsider lar deg til og med publisere helt gratis, dersom du selv skriver innlegget.

Det finnes mange nettsider og bloggere som åpner for dette. Ditt beste valg er å se innen din egen bransje. Muligens har meget relevante nettsider, slik som samarbeidspartnerne dine, muligheter for gjesteblogging. Da er også mulighetene mye større for at de sier ja til ditt forslag.

I innlegget skal du sørge for at det passer til publiseringsdomenet helst. Skal du få innlegget gratis og uten at det merkes som sponset innhold, så kan det tross alt ikke være reklame for bedriften. Holder du på med salg av utejakker, så kan for eksempel et innhold om essensielt utstyr for villmarka på en fritidsblogg være relevant.

Her er det viktig at du ikke nødvendigvis trekker frem navnet på bedriften din. Husk på at lenkebygging ikke trenger å handle om direkte salg fra lenken. Om du søker noe trafikk, men helst en relevant lenke for bedre SEO, så er det beste å satse på naturlig innhold.

Du kan da i det ovennevnte eksempelet lage en liste over forskjellig utstyr som en må ha med på turen, der jakken er en av disse. Dessuten bringer dette opp et viktig punkt. Hvordan skal lenken til ditt nettsted egentlig se ut?

Lenkebygging avhenger mye av hvor god du er på å bruke riktig ankertekst.
Hvordan du koder inn lenken din har mye å si for hvor god den vil være.

Slik formaterer du ankerteksten til en lenke

En lenke kan være assosiert med tekst eller bilde. Noen ganger er lenken integrert direkte i teksten, mens enkelte blogger heller foretrekker at du legger lenken i din bloggerbio. Fordelen med å legge en lenke i teksten er at du kan formatere det som heter en ankertekst.

Ankerteksten er rett og slett de ordene som lenken ”er på”. Det vil si, de ordene som ofte er blå og viderefører deg når du klikker på dem! En ankertekst for en snekker bedrift kan være noe så enkelt som ”snekker i Oslo”, mens en rørlegger kan benytte ankerteksten ”fikser dine rør” for eksempel.

Hvordan du formaterer ankerteksten er veldig viktig. Dersom du for eksempel kun har ankertekster som sier ”beste elektriker i Oslo”, så kan dette oppfattes som mistenksomt. Derfor er det av mange regnet som en god ide å variere disse noe. Allikevel er best practice å skaffe seg lenker med ankertekster som relaterer til nøkkelord en ønsker å ranke for.

Ankertekst er en viktig del av hvordan du formaterer en lenke.
Det finnes mange ord du kan velge i ankerteksten din!

Begynn med lenkebygging i dag!

Lenkebygging er en varsom prosess som du ikke bør hoppe rett inn i uten kunnskap. I verste fall kan du bli straffet. Et godt tips er å styre unna de røde flaggene. Det er faktisk ingen nettsider som skal til topps i Google med en gang og utkonkurrere de beste bedriftene i sin bransjen. Den tanken kan du legge fra deg med en gang.

I stedet er lenkebygging og forbedret SEO en lang og slitsom prosess. Den kan kreve godt med tålmodighet, men gjennom for eksempel gjesteblogging, så kan du gjøre prosessen noe enklere.

Ønsker du flere tips, eller en liste over mulige gjesteblogger i Norge, så vil vi gjerne hjelpe deg. Lykke til med din lenkebygging!