48 38 14 88 post@dingruppen.no
Leserinnlegg

Leserinnlegg

Dersom du sitter inne med usagte meninger som omhandler viktige saker, og kjenner at tiden er inne for å dele dem, vil et leserinnlegg være det perfekte kommunikasjonsverktøyet for deg.

Med et leserinnlegg kan du endelig få frem din stemme, og skape verdifulle debatter. 

Mange tenker at aviser, magasiner og andre publikasjoner, er forbeholdt journalistenes skriverier, men det stemmer absolutt ikke.

Leserinnlegg er viktig stoff, som aviser gjerne trykker dersom de er formulert godt og tar for seg dagsaktuell tematikk.

I dag kan du få publisert ditt leserinnlegg både på nett og på papir. Dermed kan dine meninger nå ut til hele landet, og treffe folk som er enige med deg, samt folk som er uenige med deg.

Nettopp derfor er leserinnlegg så viktige – de er med på å skape debatt i samfunnet.

For å skrive et godt leserinnlegg finnes det visse ting du alltid bør ta høyde for og huske. Jo bedre ditt leserinnlegg er, desto større sjanse har du for å bli publisert.

Er du klar for å endelig få din stemme hørt? Da bør du så absolutt satse på et leserinnlegg.

Hvis du ikke får frem de rette ordene, kan en tekstforfatter ofte hjelpe deg på veien mot mål.

Motta gratis 500 ord!

Hva er egentlig et leserinnlegg?

Et leserinnlegg, kjent av mange som et leserbrev, et debattinnlegg, en kronikk eller et brev til redaktøren, er rett og slett et kort innlegg som publiseres i en avis eller et magasin, enten på nett, papir eller begge deler.

Flere redaksjoner setter i dag av faste plasser til leserinnlegg, da denne type stoff blir sett på som svært verdifullt for alle typer lesere.  

Leserinnlegg skal være en type meningsytring om en spesifikk og gjerne aktuell sak.

Denne type tekst kan også bli skrevet som en kritikk av tidligere artikler eller innlegg som har kommet frem i media, eller være et svar på kritikk.

Mange skriver også leserinnlegg som bidrar til en pågående politisk diskusjon. 

Nå som svært mange nordmenn har tilgang til internett, har alle på en måte fått individuelle arenaer hvor de kan ytre seg i offentligheten gjennom sosiale medier.

Selv om dette har blitt svært vanlig, holder likevel tradisjonelle leserinnlegg en stor verdi.

Vi kan for eksempel se at dersom man får leserinnlegget sitt på trykk i en velkjent avis, vil innlegget kunne nå ut til langt flere lesere, og det vil også i større grad bli tatt mer på alvor.

Norske aviser, magasiner og andre typer medier, har nemlig opparbeidet seg en viss grad av troverdighet og tillitt.

Det fører derfor til at leserinnlegg som publiseres av anerkjente medier blir sett på som mer seriøse og legitime.

Hvorfor skriver man leserinnlegg?

Hvorfor skriver man leserinnlegg?  

Flere nordmenn lurer kanskje på hva poenget med leserinnlegg egentlig er, eller hvorfor folk i det hele tatt tar seg bryet med å skrive leserinnlegg. Vel, det finnes det svært mange gode grunner til. 

Først og fremst har vi alle ulike meninger når det kommer til store og små ting som påvirker livet vårt.

Alt fra politikk, kultur og religion, til mer hverdagslige dilemmaer som sex og samliv, mote, alkohol og mye mer, er ting folk snakker om i det daglige – og engasjerer seg i.

Det er disse dagligdagse samtalene som kan belyses mer gjennom gode leserinnlegg.

Ved å sette ord på sine meninger, vil man i stor grad gjøre det mulig for andre å kjenne seg igjen i det du sier.

Man kan skape samhold gjennom leserinnlegg, og man kan skape debatter som settes i søkelyset.

Det er utrolig viktig for et velfungerende demokrati, hvor ytringsfrihet vektlegges i stor grad.

Et av hovedpoengene med leserinnlegg er å bidra til den offentlige debatten, samt ta opp saker som engasjerer, frustrerer, gleder og skremmer.

Gjennom leserinnlegg kan man også inspirere andre til å bry seg mer, og ta handling når det kommer til spesifikke problemstillinger.

Klarer du å sette ord på følelsene dine, vil du nemlig kunne overbevise flere om side om side med deg i din kamp.

Leserinnlegg er dermed en utrolig effektiv måte å skape små og store endringer i samfunnet på. 

Hvis du er usikker på din egen stemme og din egen penn, bør du for det første ha større tiltro til deg selv.

Det at du nå sitter og leser om hvordan du skal skrive gode leserinnlegg, sier alene at du er engasjert i noe – og gjerne vil belyse det i offentligheten. 

For det andre er det viktig å stresse ned. Du trenger nemlig ikke skrive et leserinnlegg helt på egenhånd.

Ved hjelp av gode tekstforfattere kan du få frem dine meninger, på en måte som får folk til å lytte, lese og tenke.

Dine meninger har betydning. Ikke vær redd for å ytre dem.

Leserinnlegg

Hvordan skriver man gode leserinnlegg? 

Det finnes utallige måter å skrive gode leserinnlegg på, og ulike skribenter velger forskjellige teknikker og virkemidler.

En ting har likevel alle leserinnlegg til felles. Deres mål er å engasjere og inspirere lesere, uansett hva de handler om.

For å oppnå et velskrevet leserinnlegg er det lurt å alltid skape en god balanse mellom fakta og følelser.

På den ene siden skal du ikke fremstå som for følelsesmessig involvert i saken du skriver om, men du skal heller ikke virke kynisk eller kjedelig.

Her handler det om å få på plass det rette språket, som formilder saken på en optimal måte. 

Ønsker du å skrive et leserinnlegg som slår an og blir husket, er det også smart å skrive om en sak som er viktig for deg.

Her bør du også få frem hvorfor du mener det er viktig å snakke mer om denne saken, på en måte som gjør teksten din enkel å forstå for forskjellige lesere.

Gjør derfor poengene dine lettfattede, og benytt deg av et levende språk som banker inn budskapet ditt i leserne.

Sist, men ikke minst – når du skriver et leserinnlegg et det kanskje aller viktigst at du klarer å forholde seg saklig til tematikken, og til de eventuelle personene du nevner i teksten.

Du bør aldri henge ut noen du er uenig med, eller gå til personangrep på noen. Dette blir som regel sett på som høyst useriøst og ufint, og fører til at hele leserinnlegget ditt mister verdi og tyngde. Hold deg for god til å skrive nedsettende om andre.

Strukturer leserinnlegg

Hvordan bør et leserinnlegg struktureres?

Når man forfatter et leserinnlegg, er det som regel lurt å forholde seg til en slags mal, eller følge et satt rammeverk.

Har du opparbeidet deg et gjennomtenkt oppsett, vil du kunne få frem dine poeng på en mer effektiv og strukturert måte, som enklere klarer å treffe leserne godt.

Å følge en slags mal betyr ikke at du må skrive likt som alle andre, men at du passer på å ha med viktige elementer som gjør teksten din mer oversiktlig.

I et velutviklet leserinnlegg er det for eksempel svært vanlig å ha med: 

  • En kort, men spennende tittel som fanger blikket til leseren
  • En ingress som fenger, sier noe om saken din, og skaper en vilje til å lese videre
  • En hoveddel som får frem dine argumenter på en tydelig måte, begrunner dem godt, samt poengterer hvorfor problemstillingen du tar opp er viktig
  • En avslutning eller konklusjon, som kanskje oppfordrer leseren til å engasjere seg, eller forteller konkret hvordan du mener situasjonen kan bedres

Leserinnlegg kan være både korte og lange, men som regel ønsker de aller fleste aviser, magasiner og publikasjoner at man fatter seg i korthet – og får frem essensen av saken på under 500 ord.

I dag opererer de fleste aviser, magasiner og andre typer publikasjoner med tegnrestriksjoner.

Dersom du ikke ønsker å bruke mye tid på å skrive et godt leserinnlegg, som så mister halvparten av innmaten sin når den går gjennom desken, kan det være smart å spørre hva restriksjonene er i aktuelle avisen du ønsker å komme på trykk i.  

Mann som peker på tavle

Vi i Din Tekstforfatter kan hjelpe deg med ditt leserinnlegg

Selv om man kanskje brenner for en sak, er det ikke alle som har skriveferdighetene som kreves for at en avis takker ja til et leserinnlegg. 

Ønsker du å få ut et budskap, spre dine tanker og meninger eller skape debatt, men mangler de verktøyene du trenger for å få ned tankene dine på papir, kan vi i Din Tekstforfatter gjerne hjelpe deg.

Hos oss finner du flinke skribenter som har lang og bred erfaring med alle typer tekster. Våre tekstforfattere har også bakgrunn fra journalistikk, markedsføring og byrå. 

Skribentene våre har tidligere skrevet både artikler og kronikker som har vært på trykk i ulike aviser, og vi vil gjerne gjøre det mulig for deg å oppnå det samme.

Spør du oss om hjelp, passer vi på at dine meninger kommer tydelig frem, og at teksten blir så god som den kan bli.

Har du noen spørsmål angående hvordan vi arbeider med leserinnlegg? Ikke nøl med å kontakte oss for mer informasjon.

Hvis du er klar for å skrive ditt leserinnlegg, trenger du bare fylle ut skjemaet nedenfor, så tar vi oss av resten.  

Motta gratis 500 ord!