48 38 14 88 post@dingruppen.no
LinkedIn annonsering kan treffe B2B-kunder meget godt.

LinkedIn annonsering

LinkedIn annonsering er midt i blinken for bedrifter som ønsker å oppnå vellykket B2B-markedsføring.

Den største forskjellen mellom markedsføring på sosiale medier som Facebook og Instagram kontra LinkedIn, er at sistnevnte enklere lar deg nå ut til fagfolk og profesjonelle.

I dag er «alle» bedrifter på LinkedIn, noe som gir deg mange muligheter.

Vi skal nå se nærmere på hva LinkedIn annonsering er, og hvilke fordeler det har. I tillegg kan du lære mer om hvordan du enkelt kan opprette en annonse på dette sosiale mediet.

Les videre om du ønsker å nå ut til bedriftsmarkedet på en mest mulig effektiv måte!

Hva er LinkedIn annonsering?

LinkedIn er et sosialt nettverk som først og fremst benyttes i forretningsøyemed. Etter at dette sosiale mediet ble lansert i 2003, har plattformen fått så mange som 675 millioner brukere.

Her finnes det tusenvis av norske bedrifter, men også arbeidstakere og arbeidssøkende. Dette danner et solid grunnlag for B2B-markedsføring.

Ønsker du å kommunisere markedsføringen din mot bedriftsmarkedet, er LinkedIn annonsering et selvsagt valg.

LinkedIn annonsering er enkelt forklart annonser som publiseres på LinkedIn, enten det er i nettverkets nyhetsfeed eller via meldinger som havner direkte i mottakerens innboks.

En annonse på LinkedIn er nyttig enten målet ditt er å generere leads, skape bevissthet rundt en merkevare eller å selge varer eller tjenester.

B2B-markedsføring har aldri vært enklere, og du kan selv skreddersy din LinkedIn annonsering for best mulig resultat.

LinkedIn har blitt verdens største plattform for B2B.

Fordeler med annonser på LinkedIn

Det finnes en rekke fordeler ved å benytte seg av LinkedIn annonsering.

Du får mange av de samme godene som er tilgjengelig ved Facebook- og Instagram-annonsering, noe som blant annet inkluderer målretting av annonsen til spesifikke målgrupper.

Du kan dessuten se fram til et brukervennlig oppsett som er enkelt å ta i bruk. Her er noen av fordelene du kan vente:

 

Responsivt design

Annonsene du publiserer på LinkedIn tilpasses effektivt alle enheter, slik at de kan sees fra både mobil, nettbrett og desktop eller laptop.

Annonsen din vil automatisk tilpasses ulike skjermstørrelser og formater når du benytter deg av LinkedIn annonsering.

 

Nå målgruppen din – helt enkelt

En av de største fordelene med LinkedIn annonsering er at det er enkelt å nå spesifikke målgrupper, noe som bidrar til å øke konverteringsfrekvensen.

Brukerne på LinkedIn registrerer verdifull informasjon om hvem de er og hvilke mål de har i sine profildata, noe som gjør det mulig å treffe målgruppen din med høy presisjon.

Du kan justere målretting av din LinkedIn annonsering basert på faktorer som bransje, jobbtitler og funksjon i bedriften.

Annonsering på LinkedIn selges via en auksjon, der du byr mot annonsører som forsøker å nå ut til de samme målgruppene som deg.

 

Kontroll på kostnader

En annen fordel med LinkedIn annonsering er at det er veldig enkelt å ha kontroll på annonsekostnadene.

Du setter opp et eget budsjett tilknyttet en tidsplan, og kan deretter legge inn bud som det passer deg. Det beste av alt?

Du kan når som helst stoppe annonsene, noe som kan være praktisk om bedriften skal spare inn penger en periode.

Du velger selv om du vil betale basert på CPC («cost per click») eller CPM («cost per mille»). På godt norsk betyr dette at du betaler per klikk på annonsen, eller per tusen visninger.

I tillegg kan du velge å betale for leverte meldinger, dersom du går for LinkedIn annonsering via meldinger.

Har du styr på de sosiale mediene, kan du tjene mye penger.

Hvordan lage LinkedIn-annonser?

Dersom du tror LinkedIn annonsering er noe for deg, kan du enkelt sette i gang. LinkedIn har en side kalt «Kampanjeadministrator», og der kan du gjennom noen få steg legge ut din egen annonse.

Først og fremst må du opprette en brukerkonto hos LinkedIn – dersom du ikke allerede er registrert der. Klikk deretter på «Lanser kampanje».

 

Velg formål med annonsen

Første steg er å oppgi hva nøyaktig som er målet med annonsen. Målet ditt kan for eksempel være å få flere besøkende til nettsiden din, generere salg eller å få mottakeren til å laste ned din programvare.

Uansett hva som er formålet med din LinkedIn annonsering, vil du kunne oppnå gode resultater på denne sosiale plattformen.

 

Velg målgruppe

Neste steg er å oppgi hvem som er målgruppen til bedriften din.

Du kan for eksempel sikte din LinkedIn annonsering mot personer med en viss utdannelse, spesifikk erfaring, interesser, yrkestittel og lignende.

I tillegg kan du tilspisse målgruppen ved å oppgi demografiske kriterier som kjønn, alder og språk.

Du kan lagre innstillingene dine for målretting, slik at du ikke trenger å spesifisere de samme detaljene neste gang du skal rette annonser mot samme målgruppe.

Dette er en brukervennlig funksjon som kan spare deg for mye tid.

 

Velg annonseformat

LinkedIn annonsering kan presenteres i form av karusellvisning med flere bilder, enkeltbilder, video, rene skriftlige annonser, meldingsannonser eller dynamiske annonser.

Velg et annonseformat som får fram budskapet ditt på en mest mulig effektiv måte, og som appellerer til målgruppen din.

 

Velg annonsebudsjett

Det neste steget er å oppgi hvor stort budsjett som skal benyttes for din LinkedIn annonsering.

Her har du som nevnt gode muligheter for å tilpasse kostnadene til bedriftens budsjett, og du kan når som helst pause annonsene.

Velg hvorvidt du vil betale basert på CPC, CPM eller antall meldinger.

Målet med salg er selvfølgelig alltid et håndtrykk og fullført salg.

Vi hjelper deg med LinkedIn annonsering!

Planlegger du å markedsføre gjennom LinkedIn annonsering? Da gjelder det å ha annonseinnhold som er skreddersydd og optimalisert for målgruppen.

I tillegg er det viktig å huske på at selve annonseinnholdet skal være av høy kvalitet. Det skal være fritt for skrivefeil, grammatiske feil og dårlige formuleringer.

Din Tekstforfatter lager annonser for bedriften din. Vi sørger for at annonsene er både fengende og interessante for mottakerne dine.

Samtidig inkluderer vi virkemidler som gjør din LinkedIn annonsering mest mulig effektiv, for eksempel ved å bruke plussord.

Dersom du har behov for hjelp med LinkedIn annonsering, kan vi bistå raskt og effektivt.

Våre tekstforfattere er eksperter på markedsføringstekster, og vet hvordan du kan nå ut til mottakerne dine – enten det er B2B eller B2C.