48 38 14 88 post@dingruppen.no
Lokal markedsføring handler om å finne hvor i verden du spesifikt skal treffe kunder.

Lokal markedsføring

Lokal markedsføring er aktuelt for deg som driver en bedrift der målgruppen befinner seg innenfor et lokalt, begrenset område.

Kanskje du driver en butikk i Oslo? Da vil det kanskje ikke være noe poeng i å markedsføre butikken for forbrukere i Bodø eller London.

For store, internasjonale bedrifter gir det mening å markedsføre internasjonalt, da produktene og tjenestene selges overalt.

Et eksempel på et slikt selskap er Coca-Cola. En liten, lokal bedrift derimot, bør heller ha målrettet markedsføring mot lokale forbrukere.

Vi skal nå se nærmere på hvordan du kan mestre lokal markedsføring. Dette trenger heldigvis ikke være så avansert!

Motta gratis 500 ord!

SEO for lokal markedsføring

«Alle» bedrifter ønsker å bli mer synlige i Google, men søkemotoroptimalisering (SEO) er ikke bare forbeholdt store bedrifter med kunder flere steder. SEO handler om ulike teknikker som gjør en nettside mer synlig i søkemotoren.

Google har de siste årene forbedret algoritmen sin, slik at en som søker etter skobutikk i Oslo, ikke vil få treff på skobutikker i Bergen. Dette er mulig takket være GPS-basert lokalisering, og åpner for lokal markedsføring.

Google identifiserer hvor forbrukeren søker fra, og matcher søket med lokale bedrifter i nærheten. Søkeresultatene til forbrukeren vil sorteres etter hva Google anser som mest relevant.

Fordelen med dette er at du ikke trenger å konkurrere om rangering i Google med tusenvis av bedrifter i hele Norge – kun dem som er i umiddelbart nærhet!

For å dukke opp høyest mulig i søkeresultatene ved lokal markedsføring, er det viktig å tenke på følgende:

 

  • Sørg for unikt tekstinnhold
  • Anvend relevante søkeord
  • Ha metabeskrivelser
  • Bruk titler
  • Ha beskrivende overskrifter
  • Pass på at nettstedet ditt har SSL-sertifikat
Annonser er en viktig del av lokal markedsføring.

Annonser i sosiale medier og Google

Lokal markedsføring kan også gjøres på andre måter enn ved å benytte seg av SEO. Har du et budsjett som tillater det, kan du ha betalte annonser i Google, Facebook, LinkedIn eller lignende.

Du betaler da plattformen for å vise annonsen til en spesifikk målgruppe.

Fordelen med annonser i sosiale medier og søkemotorer, er at du enkelt kan bestemme hvem som skal kunne se annonsene.

Du kan oppgi hvem som er målgruppen, og da kan du blant annet velge kundens geografiske tilholdssted.

Skilt kan være et alternativ til digital markedsføring.

Skilt, bannere og brosjyrer

Det høres kanskje «gammeldags» ut å henge opp skilt og bannere i lokalområdet, men dette kan absolutt være effektivt! Dersom du tenker over det, finnes det mange dagligvarebutikker og lignende som har skilt utenfor butikken med gode tilbud.

Du kan også drive med lokal markedsføring ved å sende brosjyrer i postkassen til kunder i nærområdet. Husk at du også kan sende nyhetsbrev med tilbud på e-post, dersom du har en e-postliste med tidligere kunder.

Til syvende og sist handler tekstforfatting kun om penn og papir som lager magi sammen.

Oppsummering: Slik mestrer du lokal markedsføring

Lokal markedsføring er markedsføring som utøves i nærområdet. Dette er spesielt aktuelt for bedrifter med en lokal målgruppe.

Det finnes flere gode markedsføringsmetoder for deg med en lokal bedrift. Vi kan nevne både SEO, annonser og skilt.

Dersom du er usikker på hvordan du skal lage SEO-innhold eller annonser som virkelig fenger målgruppen, kan Din Tekstforfatter hjelpe deg.

Vi produserer tekstinnhold for mange norske bedrifter, og hjelper gjerne deg også. Ta kontakt for 500 ord gratis!

Motta gratis 500 ord!