48 38 14 88 post@dingruppen.no
Gode løsninger der en forklarer, selger litt bedre enn bare et ord.

Løsningssalg

Løsningssalg er en salgsform som har blitt benyttet hyppig innen markedsføring opp gjennom årene.

Men er egentlig løsningssalg en effektiv salgsmetode sammenlignet med mer moderne markedsføringsteknikker?

Vi skal her se nærmere på hva løsningssalg er og hva det går ut på. I tillegg skal vi se på alternativer til løsningssalg!

Hva er løsningssalg?

Løsningssalg er enkelt forklart salg der selgeren benytter en problembasert tilnærming for å bestemme hvorvidt andre produkter og tjenester enn de kunden allerede benytter, kan bidra til å løse et problem hos kunden.

Salget har tradisjonelt sett hovedsakelig blitt benyttet innen B2B-salg, altså salg fra bedrift til bedrift.

Målet med salg er selvfølgelig alltid et håndtrykk og fullført salg.

Hva kjennetegner løsningssalg?

For bedrifter som benytter seg av løsningssalg, handler mye av salgsprosessen om å avdekke ofte komplekse problemer hos kunden.

Dette kan være tidkrevende, da selgeren nesten må ha mer kunnskap om kundens bedrift enn kunden selv.

Samtidig må selgeren identifisere nye muligheter (produktene og tjenestene som skal selges) og tilpasse dette til kunden.

Siden løsningssalg innebærer å finne løsninger på problemer, er det første selgeren må gjøre å identifisere et behov.

I noen tilfeller «skaper» selgeren et problem som egentlig ikke oppleves som et reelt problem for kunden.

Denne formen for salg er med andre ord ikke spesielt kundeorientert, og oppfattes av mange som utdatert.

Et håndavtrykk er målet med et godt anbud.

Alternativer til løsningssalg

Dersom løsningssalg blir litt for tidkrevende og komplisert for bedriften din, finnes det heldigvis mange alternativer.

De siste årene er det en rekke B2B-markedsføringsteknikker som gradvis har tatt over for de mer «gammeldagse» teknikkene med oppsøkende og direkte salg.

 

Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring – eller content marketing – er et godt alternativ til løsningssalg, er langt mer kundeorientert.

Innholdsmarkedsføring går ut på å dele relevant og spennende innhold som ledd i en markedsføringsstrategi.

Innholdet skal ha nytteverdi for mottakeren, og bidra til at eksisterende og potensielle kunder opparbeider tillitt til bedriften din.

Content marketing er dessuten mye enklere å benytte seg av enn løsningssalg.

Det spennende og interessante innholdet bidrar til at kundene faktisk ønsker å handle varer og tjenester hos bedriften din. Del nyttige artikler, bloggposter og lignende på nettsiden din og i sosiale medier.

 

Google AdWords og SEO

De fleste bedrifter som har behov for varer og tjenester starter med et søk i søkemotorer som Google.

Dersom din bedrifts nettside havner langt oppe på trefflisten, vil dette være vel så effektivt som løsningssalg.

Bedriften vil da klikke seg inn på siden din og få oversikt over produktene og tjenestene du tilbyr.

For å havne øverst i Googles treffliste, kan du betale for en såkalt Google-annonse. Dette er en betalt annonse som kan lages gjennom Google AdWords.

Du får mulighet til å inkludere søkeord og definere målgruppen din. Et annet alternativ er søkemotoroptimalisering (SEO), som gjør nettsiden mer synlig på en organisk måte.

 

Promotering i sosiale medier

Du kan også selge varer og tjenester via sosiale medier som Facebook eller LinkedIn. Dette kan gjøres ved å poste innlegg, eller ved å betale for annonser. Også her kan annonsene tilpasses målgruppen.

Sosiale medier og andre plattformer er gode for løsningssalg.

Få markedsføringshjelp!

Glem løsningssalg – nå er det SEO, sosiale medier og Google-annonser som gjelder.

Din Tekstforfatter lager kvalitetsinnhold som hjelper bedriften sin å selge varer og tjenester på en effektiv måte.

Kontakt oss i dag for informasjon om markedsføringstjenester, og motta 500 ord gratis!

Motta gratis 500 ord!