Markedsføring av bedrift
Markedsføring av bedrift er nødvendig for at merkevarer, produkter og tjenester skal synliggjøres for målgruppen.
Markedsføring er et vidt fagområde, og omfatter alt fra content marketing og digital markedsføring, til dørsalg og nyhetsbrev på e-post.
Et så stort fagfelt kan virke uoversiktlig og forvirrende, men markedsføring av bedrift trenger heldigvis ikke være komplisert!
Dersom du lærer deg noen grunnleggende tips om markedsføring, vil du enkelt kunne markedsføre bedriften din på en effektiv måte.
Les videre for gode tips og mer informasjon om ulike markedsføringsmetoder!
Motta gratis 500 ord!
Hva handler markedsføring av bedrift om?
Markedsføring av bedrift omfatter all markedsføring som gjennomføres for å synliggjøre en bedrifts varer og tjenester overfor forbrukerne.
Markedsføring kan defineres som ulike tiltak som gjøres for å dirigere bedriftens tjenester og produkter hele veien fra produksjon til mottakerne.
Markedsføring handler om mer enn bare reklame og PR. Også produktdesign, emballering, produktgarantier, reklamasjonsmuligheter, priser, betalingsvilkår, transport og plassering er viktige virkemidler innen markedsføring.
Det er nok likevel reklame og PR som er det største fokusområdet for deg som driver med markedsføring av bedrift.
Markedsføringsmetoder
Det finnes mange gode markedsføringsmetoder du kan anvende for markedsføring av bedrift.
Du finner her en oversikt over de mest populære formene for markedsføring som benyttes av bedrifter:
- Søkemotoroptimalisering (SEO): Optimalisering av innhold slik at det blir mer synlig i søkemotorer som Google.
- Markedsføring via sosiale medier: Deling av annonser og innlegg i sosiale medier som Facebook og Twitter.
- Content marketing: Innhold som fremstår som ikke-selgende. Dette skal være innhold som faktisk interesserer leseren!
- E-postmarkedsføring: En effektiv markedsføringsmetode. For eksempel utsending av nyhetsbrev.
- Betalte annonser: Bedriften betaler aviser eller andre plattformer for å vise en annonse.
- Affiliate marketing: Andre nettsider lenker til din bedrifts nettside. Kan være både betalt og ikke-betalt.
- Inbound marketing: Relevant og interessant innhold som driver kundene til deg, heller enn omvendt.
Tradisjonell kontra digital markedsføring
Vi kan hovedsakelig dele markedsføring inn i to kategorier – tradisjonell markedsføring og digital markedsføring.
Førstnevnte viser til tradisjonelle former for markedsføring, som for eksempel stands, direkte salg (for eksempel dørsalg) og distribuering av brosjyrer til mottakerens postkasse.
Digital markedsføring blir stadig mer aktuelt når en snakker om markedsføring av bedrift. I dagens samfunn er det stadig flere som er aktive på digitale enheter som smarttelefoner, tablets og PC-er.
De fleste er aktive brukere av internett, og velger for eksempel å handle klær på nettbutikker fremfor tradisjonelle butikker.
I tillegg er sosiale medier og e-post noe de fleste benytter, noe som gjør digital markedsføring til foretrukne markedsføringsmetode for mange bedrifter.
Digital markedsføring omfatter markedsføring via elektroniske duppedingser som mobil, PC og nettbrett. Markedsføring av bedrift kan da foregå via blogger, e-post og sosiale medier.
I dag er så mange som 3,4 millioner nordmenn registrert på sosiale medier som Facebook, LinkedIn og Twitter, noe som gjør dette til ypperlige kanaler for markedsføring av bedrift.
Du kan nå ut til både yngre og eldre målgrupper på sosiale medier, og det er lett å rette markedsføringsinnholdet mot en svært innsnevret målgruppe om ønskelig.
Markedsføring av bedrift trenger for øvrig ikke å koste skjorta. Du kan for eksempel opprette en blogg på nettsiden til bedriften, og poste spennende innhold som oppleves som relevant og interessant av forbrukerne.
Dette innholdet bør skrives i henhold til SEO-prinsipper, slik at nettsiden din blir mer synlig i søkemotorer på nett. Dette kan gi deg mange nye kunder!
PR og omdømme
Enhver bedrift vil kunne nyte godt av litt positiv PR (public relations). Men hvordan kan markedsføring av bedrift skje gjennom PR?
Se for deg at du har lansert et nytt og revolusjonerende produkt. Du sender ut en pressemelding om dette produktet, noe som legges merke til av redaksjonen til lokalavisen.
Er du heldig, bestemmer kanskje avisens redaksjon seg for å lage en sak om produktet ditt.
Dette betyr at du får gratis omtale i en avis som potensielt kan nå ut til mange i målgruppen din, noe som igjen kan lede til økt salg.
God PR kan gjerne beskrives som ikke-betalt omtale som setter bedriften din i et godt lys. Dette er svært gunstig for alle som driver med markedsføring av bedrift, da folk flest har mer tillitt til innhold som ikke er betalt reklame!
Omtale i anerkjente aviser og TV-kanaler gjør innholdet ekstra troverdig. PR kan imidlertid også fås gjennom sosiale medier, blogger osv.
Content marketing
Når vi først snakker om troverdigheten som kan oppnås gjennom PR, er det også naturlig å igjen nevne content marketing – eller innholdsmarkedsføring som det gjerne kalles på norsk.
Content marketing er en genial markedsføringsmetode for deg som driver med markedsføring av bedrift.
Innholdsmarkedsføring handler om å markedsføre innhold som til en viss grad etterligner redaksjonelt innhold publisert av journalister.
Storytelling er et viktig aspekt innen content marketing, da det er viktig at innholdet som publiseres oppleves som både fengende og interessant for forbrukerne. Innholdet skal ikke fremstå like selgende som klassisk reklame.
Hele poenget med innholdsmarkedsføring er at du skal klare å nå ut til mennesker som normalt sett utviser skepsis mot reklame.
De fleste er mindre skeptiske til redaksjonelt innhold. Ved å overføre tilliten mottakerne har til denne type innhold videre til markedsføringsinnholdet ditt, kan du gjøre innholdet ditt mer troverdig.
Et eksempel på innholdsmarkedsføring er native annonsering, som enkelt forklart fremstår som ikke-kommersielt tekst- eller videoinnhold.
Innholdet publiseres da gjerne i en nettavis, og det blir brukt lik skrifttype og design for at annonsen skal skli best mulig inn med resten av nyhetene. Det er imidlertid viktig å merke annonsen som «reklame» eller «annonse».
Få hjelp til markedsføring av bedrift!
Uansett hvilke metoder du benytter for markedsføring av bedrift, er det viktig at du publiserer innhold av god kvalitet.
Skal du for eksempel sende ut reklame på e-post eller en pressemelding, er det viktig at teksten er lettlest og grammatisk korrekt.
I tillegg skal markedsføringstekst skrives på en måte som fenger mottakerne i målgruppen.
Din Tekstforfatter hjelper deg gjerne med skriving av markedsføringstekster, enten du trenger reklametekster, nyhetsbrev, pressemelding, native ads eller noe annet.
Kontakt oss gjerne for mer informasjon om våre skrivetjenester, eller dersom du har behov for at vi korrekturleser ditt markedsføringsinnhold. Markedsføring av bedrift har aldri vært enklere!
Fyller du ut skjemaet nedenfor, mottar du dessuten de første 500 ordene helt gratis hos oss!