48 38 14 88 post@dingruppen.no
Markedsføring av egen bedrift

Markedsføring av egen bedrift

Markedsføring av egen bedrift er grunnleggende om du skal synliggjøre bedriftens produkter, merkevare eller tjenester. Det finnes mange markedsføringsmetoder. Hvilke er best?

Uten markedsføring risikerer du at bedriften din forsvinner i mengden. I dag er de fleste bedrifter synlige både på sosiale medier og i søkemotorene.

Det kan oppleves utfordrende å holde tritt med konkurrentene, men det er absolutt ingen umulighet.

Med noen enkle tips i bakhodet, kan du sørge for effektiv markedsføring av egen bedrift – og økt synlighet. Og det er nettopp det markedsføring handler om: Å synliggjøre produkter og tjenester for målgruppen. Samtidig skal du overbevise dem om at dine produkter er bedre enn konkurrentenes.

Motta gratis 500 ord!

Markedsføring for små bedrifter

Små bedrifter har gjerne ikke et stort markedsføringsbudsjett. Heldigvis trenger det ikke å koste mangfoldige tusen å markedsføre bedriften. Markedsføring av egen bedrift kan være noe så enkelt som å dele innlegg i sosiale medier, noe som i de fleste tilfeller er helt gratis.

Ønsker du derimot å nå ut til flest mulig, kan det være lurt å investere noen kroner i markedsføring. Annonser og søkemotoroptimalisering kan være gull verdt dersom du vil nå ut til flest mulig. Det trenger heller ikke å koste all verdens.

Med annonser i Google kan du oppnå effektiv og enkel markedsføring av egen bedrift. Du betaler kun for faktiske klikk på annonsen (pay-per-click). Med annonser på Facebook kan du sette et valgt budsjett, slik at du får full kontroll på kostnadene.

Markedsføring av nytt firma

Markedsføring av egen bedrift kan kanskje være ekstra utfordrende for nyetablerte firmaer, siden budsjettet kanskje ikke er spesielt stort. Samtidig er det helt nødvendig å markedsføre nye bedrifter, om potensielle kjøpere skal vite at produktene i det hele tatt eksisterer.

Nye firmaer kan dra nytte av søkemotoroptimalisering (SEO), som blant annet går ut på at nettstedets innhold optimaliseres for søkemotorene. Dette kan gi økt synlighet i Google, noe som er svært gunstig når potensielle kunder søker etter relevante produkter.

SEO-tekster på egen blogg er et populært valg, og kan samtidig være en nokså kostnadsbesparende markedsføringsmetode sammenlignet med dyre annonser. Du kan imidlertid dra nytte av annonser i Google og på Facebook om budsjettet tillater det.

Markedsføring på nett

Markedsføring på nett er ikke lenger et valg

Som du kanskje skjønner, er markedsføring på nett nærmest en selvfølge i 2021. Der bedrifter tidligere markedsførte seg via fysiske brosjyrer og plakater, foregår i dag det meste av markedsføringen på nett. Hvorfor? Fordi det er her du lettest kan nå ut til kundene!

I dag er nærmest «alle» på Facebook og andre sosiale medier, og majoriteten av oss bruker dessuten Google når vi skal handle på nett. Bruker du kun tradisjonell og «gammeldags» markedsføring, risikerer du kort og godt å gå glipp av mange kunder.

Markedsføring av egen bedrift på nett er dessuten miljøbesparende. Tenk på alt papiret du sparer ved å ikke sende ut tusenvis av brosjyrer i postkassen til folk.

Markedsføring på nett har også den fordelen at du enklere kan nå ut til målgruppen din. Både Facebook og Google lar deg spisse annonser og annen markedsføring til en skreddersydd målgruppe. Her spiller både demografi, geografi og andre faktorer inn. 

Markedsføring tips for 2021

I 2021 er godt og SEO-vennlig tekstinnhold viktigere enn noensinne. Det er hard konkurranse mellom bedrifter på nett, og alle ønsker å rangere høyest mulig på populære søkeord. Med gode SEO-tekster kan du enkelt forklart få et vanvittig konkurransefortrinn.

Nettsiden din bør altså være SEO-vennlig. For å få dette til, bør du blant annet ha mobilvennlig innhold som har høy grad av leselighet. Unikt tekstinnhold, god bruk av relevante søkeord og optimal tekststruktur er avgjørende.

I 2021 er også stemmesøk en viktig faktor innen SEO. Mange potensielle kunder søker ved hjelp av stemmen sin, og da bør du inkludere long-tail-søkeord som er tilpasset dette. Man bruker som regel helt andre søkeord-sammensetninger ved stemmesøk vs. manuelle søk. 

Ønsker du å oppnå økt synlighet på kort tid, kan også en velskrevet annonse være nyttig. Annonsen bør være tilspisset slik at den taler til målgruppen din. Her kan målgruppeanalyse være et smart hjelpemiddel.

Få hjelp til dine tekster

Motta hjelp til dine tekster

Markedsføring av egen bedrift er avgjørende for at potensielle kunder skal ønske å handle hos deg. I det store og det hele handler markedsføring om å synliggjøre bedriften for målgruppen. Det finnes flere metoder for å oppnå denne synligheten.

Du kan blant annet markedsføre egen bedrift ved hjelp av tekstinnhold som er SEO-vennlig og tilpasset målgruppen. Dette er en langsiktig og organisk markedsføringsmetode. Ønsker du raske resultater, kan en annonse i Google eller på Facebook være gull verdt. 

Det å lage tekstinnhold til markedsføring kan være utfordrende. Heldigvis er det hjelp å få – enten bedriften er veletablert eller ny. Din Tekstforfatter leverer skreddersydde annonser og SEO-tekst til alle bedrifter. Kontakt oss i dag om du ønsker en prøvetekst på 500 ord – gratis!

Motta gratis 500 ord!