Markedsføring av produkt
Markedsføring av et produkt er helt avgjørende for at det skal nå ut til potensielle kjøpere. Det finnes mange mulige markedsføringsteknikker i denne sammenheng, inkludert SEO og annonser.
Noen bedrifter liker å kombinere organisk markedsføring med betalte annonser, noe som kan sikre både langvarige og raske resultater.
I tillegg til dette, er det viktig å ha kunnskap om ulike produktnivåer. Dette gir deg en mer nyansert forståelse av produktet du skal markedsføre.
I denne guiden kan du lære om grunnleggende markedsføring av et produkt. Vi skal blant annet se nærmere på de fem produktnivåene, samt forskjellene på organisk og betalt markedsføring.
Finn også ut hvorfor tekstinnhold er helt avgjørende for å lykkes med markedsføringen!
Innholdsfortegnelse
Motta gratis 500 ord!
Fem produktnivåer du må kjenne til
Før du starter med markedsføring av et produkt, bør du gjøre deg kjent med de fem produktnivåene. Dette vil hjelpe deg med å forstå nøyaktig hva det er du markedsfører.
De fem produktnivåene er som følger: Kjerneproduktet, det konkrete produktet, det forventede produktet, det utvidede produktet og det potensielle produktet. La oss se nærmere på hvert av disse begrepene!
Nivå 1: Kjerneproduktet
Kjerneproduktet tar for seg det konkrete behovet som dekkes idet kunden kjøper produktet ditt. Kunden kan motiveres av ulike behov når et produkt skal kjøpes. Når du driver med markedsføring av et produkt, er målet ditt å overbevise kunden om at produktet dekker de gjeldende behov.
En kunde som kjøper en feriereise, har typisk sett et behov for avslapping og velvære. En kunde som kjøper pizza, har et behov for å tilfredsstille sulten. Kunder som kjøper ulltøy, har kanskje et behov for varme.
Nivå 2: Det konkrete produktet
Det konkrete produktet tar for seg det faktiske produktet. Selger du for eksempel feriereiser, er selve hotellet, destinasjonen og flyturen det konkrete produktet.
Selger du klær, er plaggets materialer, farger og snitt konkrete egenskaper som bør fremheves ved markedsføring av produkt.
Nivå 3: Det forventede produktet
Det forventede produkt er – som begrepet kanskje tilsier – det kunden forventer av det aktuelle produktet. Kjøper for eksempel noen en feriereise, forventer de gjerne at hotellrommet har en viss standard og at flybilletten er legitim.
Kunden din vil bli tilfreds dersom han eller hun oppdager at produktet innfrir de gitte forventningene.
Nivå 4: Det utvidede produktet
Det utvidede produktet tar for seg egenskaper som overgår kundens forventninger. Dette kan være verdiskapende faktorer ved siden av kjerneproduktet, og kan gi deg et stort konkurransefortrinn.
Et utvidet produkt kan for eksempel være en feriereise med ekstra høy hotellstandard, god romservice, inkludert transport mellom flyplass og hotell – eller lignende. Det utvidede produktet kan selges som et tilleggsprodukt, eller være inkludert i prisen.
Nivå 5: Det potensielle produktet
Det potensielle produktet kan betraktes som en visjon av hvordan produktet potensielt kan se ut i fremtiden. Her er produktutvikling og økonomiske ressurser relevant, og det er ikke sikkert produktet kan bli en realitet.
Med det potensielle produktet har du ofte mulighet til å tilfredsstille kundene på et høyere nivå, og du kan differensiere produkttilbudet ditt.
Hvilken posisjon har du i produkthierarkiet?
Alle produkter er del av et produkthierarki. Dette hierarkiet er bygget opp av produktvariant, produktgruppe og produktfamilie.
Produktfamilien kan betegnes som en rekke produkter som alle dekker et tilsvarende behov – som for eksempel munnskyllevann, tannbørste, tanntråd og tannkrem. Alle disse produktene dekker munnhygiene-behovet.
Produktgruppen betegnes som en produktkategori som dekker et gitt behov på en mer tilspisset måte. Vi kan for eksempel plassere tannbørster i en egen produktgruppe. Produktvarianten beskriver et spesifikt enkeltprodukt – som en tannbørste med elektrisk drift.
Ved markedsføring av produkt, bør du ha en idé om hvor produktet befinner seg i produkthierarkiet. Dette vil hjelpe deg med å avdekke hvilke konkrete behov produktet dekker.
Organisk vs. betalt markedsføring
Så snart du har kartlagt produktnivå og produkthierarki, har du mer kunnskap om hva som skal til for vellykket markedsføring av et produkt. Valget vil da som regel stå mellom to markedsføringsformer: Organisk eller betalt markedsføring.
Organisk markedsføring er markedsføring som baseres på søkemotoroptimalisering (SEO). Ved hjelp av optimalisering av nettsiden og dens innhold, kan du sørge for økt synlighet i Google. Dette er i tillegg helt kostnadsfritt – om du lager SEO-innholdet selv, vel å merke.
SEO er en nokså omfattende jobb, og mange bedrifter velger derfor å få hjelp til akkurat dette. Med SEO får du effektiv markedsføring av ditt produkt, siden produktet blir mer synlig i søkemotorene. Dette kan f.eks. oppnås med unike markedsføringstekster, god lesbarhet og relevante søkeord.
SEO kan være tidkrevende, men vil på sikt gi deg langvarige resultater. Ønsker du hurtige resultater av markedsføring av et produkt, er betalt markedsføring ypperlig. Da får du god synlighet enten du har annonsen din i Google eller i andre kanaler, men kun for en kortere periode (så lenge du betaler).
Gode tekster kan brukes i diverse kanaler
Velskrevne tekster er helt avgjørende når du skal drive med markedsføring av et produkt eller en tjeneste. Et tips er å investere i gode og engasjerende SEO-tekster som kan deles i flere ulike kanaler.
Du kan for eksempel ha tekst for innholdsmarkedsføring på bloggen til bedriften. Denne kan tiltrekke trafikk til nettsiden via Google. Del den samme teksten på Facebook eller LinkedIn, og oppnå økt trafikk fra disse plattformene også.
For at tekstinnhold faktisk skal tiltrekke potensielle kunder og andre interessenter, er det naturligvis viktig at teksten er både interessant og engasjerende. Den skal også tale til dine potensielle kunder, altså målgruppen.
Din Tekstforfatter hjelper deg
Enten du ønsker å satse på markedsføring av produkt via annonser eller organisk trafikk, er det helt nødvendig med tekstinnhold som er tilpasset målgruppen. Enten du skal ha en selgende annonse eller SEO-tekst til en blogg, kan det være utfordrende og tidkrevende å skrive teksten på egen hånd.
Din Tekstforfatter leverer skreddersydde markedsføringstekster til bedrifter som ønsker å markedsføre sitt produkt. Vi lager annonser til Google Ads eller Facebook Ads (blant annet), så vel som SEO-tekst til content marketing og lignende. All tekst skreddersys målgruppen din.
Bestill tekst fra oss dersom du vil oppleve hvor stor forskjell god tekst utgjør når produkter skal markedsføres. Ta kontakt i dag, og motta en gratis prøvetekst på 500 ord!