48 38 14 88 post@dingruppen.no
Spre dine salgsargumenter i flere kanaler.

Markedsføring for dummies

Markedsføring for dummies er for deg som ikke har noen spesielle forkunnskaper om markedsføring.

Konseptet markedsføring kan kanskje virke komplisert og vidt, men det er nokså enkelt så snart du får oversikt over ulike begreper.

I denne guiden kan du lære mer om hva markedsføring er, og hvordan det anvendes i praksis.

Motta gratis 500 ord!

Hva er markedsføring?

Markedsføring er et ganske vidt begrep som omfatter en rekke aktiviteter bedrifter gjennomfører med mål om å selge varer og tjenester.

Innunder paraplybetegnelsen markedsføring finner vi både transport av varer, plassering av varer i butikkhyller, prissetting og produktutvikling.

Det de aller fleste forbinder med markedsføring, er imidlertid PR, reklame og salg – altså salgsfremmende tiltak.

Siden markedsføring for dummies skal gi et enkelt bilde av hva markedsføring er, velger vi her å fokusere på salgsfremmende tiltak som reklame.

Produktbeskrivelse som nettbutikk bruker til markedsføring.

Reklame – overbevisning av potensielle kjøpere

De fleste bedrifter har en eller annen form for reklame. Siden dette er markedsføring for dummies, skal vi gi deg en enkel og tydelig forklaring på hva reklame egentlig er.

Reklame er kommunikasjon av et produkt eller en tjeneste med kommersielt motiv. Bedriften som står bak produktene eller tjenestene som reklameres for, betaler som regel en plattform for å vise reklamen.

Reklame kan vises i mange ulike plattformer, som for eksempel nettleseren Google, aviser, sosiale medier, brosjyrer, blogger og andre nettsider.

Reklame kan også sendes direkte til potensielle kjøpere (kalt målgruppen) på SMS, e-post eller lignende.

Noe av det som kjennetegner reklame, er at produktet eller tjenesten fremstilles på en mest mulig positiv måte.

Annonsøren forsøker å belyse ulike fordeler ved produktet. Det benyttes gjerne virkemidler for å nå ut til mottakeren på en mest mulig effektiv måte.

Nyhetsbrev er en effektiv måte å nå dine kunder på.

Markedsføring for dummies: Hvordan lage reklame?

Når en bedrift skal lage reklame, vil den ofte få hjelp av et tekstbyrå eller et reklamebyrå. Dette skyldes at mange bedriftseiere har kunnskap om produktet eller tjenesten de selger, men ikke vet hvordan de skal markedsføre.

Markedsføring for dummies er altså nyttig for svært mange bedriftseiere. Dersom du ikke føler deg helt trygg på markedsføring, anbefaler vi å overlate jobben til noen som har erfaring på området.

Noen velger å lage reklame selv. Dette er fullt mulig, men du bør ha god kunnskap om språklige virkemidler, språklig flyt, rettskriving, grammatikk og ikke minst – målgruppen din.

For at reklamen skal treffe dine potensielle kunder best mulig, er det helt avgjørende at den er tilpasset målgruppen. Dette kan et tekstbyrå hjelpe deg med.

En penn skriver på papir.

Markedsføring for nybegynnere: Slik setter du i gang

Dersom du ønsker å starte med markedsføring av bedriftens varer og tjenester, er det forholdsvis enkelt å sette i gang.

Det første du bør gjøre er å finne ut hvem målgruppen din er. Hvor bor de, hvor gamle er de, hvor handler de og hvordan kan du nå dem?

Deretter gjelder det å lage markedsføringstekster som trekker frem alle positive sider ved produktet eller tjenesten din.

Hvordan kan produktet ditt gjøre hverdagen enklere for kunden? Hvorfor skal kunden ønske å eie produktet?

Til syvende og sist handler tekstforfatting kun om penn og papir som lager magi sammen.

Vi skriver for deg!

Dette var en ganske enkel innføring i markedsføring for dummies.

Dersom du fortsatt føler at konseptet markedsføring er litt tungvint, kan Din Tekstforfatter skrive markedsføringstekstene for deg.

Vi har lang erfaring innen markedsføring, og lager selgende tekster som gir bedriften din økt ROI og konverteringsrate.

Fyll ut skjemaet nedenfor, og motta 500 ord gratis!

Motta gratis 500 ord!