Markedsføring i Norge
Markedsføring i Norge skiller seg ikke nevneverdig fra markedsføring andre steder i verden.
De samme tendensene er synlige over store deler av verden – mer og mer av markedsføringen foregår digitalt.
Digital markedsføring handler om markedsføring som foregår på digitale plattformer.
Dette er en praktisk måte å drive markedsføring i Norge på, siden man enkelt kan rette markedsføringsinnholdet mot ulike målgrupper.
I denne artikkelen ser vi nærmere på markedsføring i Norge!
Motta gratis 500 ord!
Hva er markedsføring?
Markedsføring er en fellesbetegnelse på aktiviteter som utføres av kommersielle virksomheter.
Målet med disse aktivitetene kan for eksempel være markedspåvirkning, distribusjon av produkter eller produktutvikling.
Det som kanskje forbindes aller mest med markedsføring i Norge, er ulike former for reklame. Reklame kan være alt fra annonser og nyhetsbrev til innlegg på sosiale medier.
Markedsføring – tips til nybegynneren
Det finnes mange gode tips innen markedsføring, og disse kan med fordel benyttes av nybegynnere.
Det gjelder blant annet å ha en god markedsføringsstrategi, og vite hvem du skal kommunisere budskapet til (finn målgruppen din).
Ellers er det veldig viktig å benytte seg av riktig plattform for markedsføring i Norge. Du kan nå ut til norske forbrukere på alt fra SMS, søkemotorer og sosiale medier, til e-post, brosjyrer, dørsalg og telefon.
Det er heller ikke forbudt å la seg inspirere av konkurrentene sine. Pass imidlertid på at du ikke kopierer markedsføringsinnhold fra konkurrentene dine.
Unikt innhold prioriteres av søkemotorer som Google, og kan bidra til at nettsiden din søkemotoroptimaliseres.
Det er også lurt å ha en profilmal. Her har du oversikt over bedriftens logoer og hvilke farger som skal anvendes i markedsføringsmateriell.
Det er viktig å være konsekvent, da dette bidrar til at forbrukerne lettere kjenner igjen merkevaren din.
- Ha en markedsføringsstrategi
- Velg riktig plattform for markedsføring
- Finn målgruppen din
- La deg inspirere av konkurrenter
- Ha unikt tekstinnhold (SEO-vennlig)
- Bruk en profilmal – vær konsekvent i bruk av språk, farger og lignende
Populære former for markedsføring i Norge
Bedrifter benytter seg av en rekke ulike former for markedsføring i Norge. De siste årene har det som nevnt blitt mer og mer vanlig med digital markedsføring, fremfor tradisjonell markedsføring som dørsalg.
Dersom du ønsker å «henge med» i utviklingen, og vil nå ut til forbrukerne mest mulig effektivt, er med andre ord digital markedsføring et godt valg.
Du kan for eksempel prøve deg på følgende former for digital marketing:
- Inbound marketing
- Blogg (ha gjerne en egen blogg på bedriftens nettside!)
- Sosiale medier (innlegg og annonser)
- Søkemotoroptimalisering
- E-postmarkedsføring
Søkemotoroptimalisering – viktig innen markedsføring
Søkemotoroptimalisering, eller SEO som det også kalles, handler om å gjøre nettsiden mer synlig i Google eller andre søkemotorer.
Hvorfor er dette så viktig? Jo, fordi svært mange kjøp starter med et søk i nettopp Google.
Sørg for at tekstene dine blir søkemotoroptimalisert før de deles på nettsiden. Du bør for eksempel flette søkeord inn i teksten og passe på at innholdet er unikt.
I tillegg bør teksten ha beskrivende overskrifter, samt en metabeskrivelse og tittel med søkeord.
Få hjelp med markedsføring i Norge!
Har du en bedrift som trenger hjelp med markedsføring i Norge eller utlandet? Din Tekstforfatter kan hjelpe deg.
Vi kan hjelpe deg med markedsføringsmateriell på språk som norsk og engelsk, og lager alt fra annonser til nyhetsbrev.
Våre tekstforfattere passer på at all tekst til markedsføring er skreddersydd for målgruppen din.
Kontakt oss i dag for mer informasjon, og så samtidig 500 ord gratis – som en liten smakebit!