48 38 14 88 post@dingruppen.no
Markedsføring og salg kan foregå gjennom mange kanaler.

Markedsføring og salg

Markedsføring og salg henger tett sammen. For at bedriftens varer og tjenester skal bli lagt merke til av potensielle kjøpere, er som regel markedsføring helt nødvendig.

Ved å vite hvordan du skal markedsføre merkevaren din, kan du potensielt oppnå økt salg og flere interessenter.

Vi skal nå se nærmere på noen populære markedsføringsmetoder!

Motta gratis 500 ord!

Hva er markedsføring og salg?

Før vi går videre skal vi besvare et sentralt spørsmål. Hva er egentlig markedsføring og salg?

Enkelt forklart er markedsføring diverse kommersielle aktiviteter som fører varene til en bedrift fra produksjon og ut til forbrukerne.

Slike aktiviteter kan for eksempel være produktutvikling, distribusjon og lignende.

For at markedsføring faktisk skal ende i salg for bedriften, er det smart å benytte seg av velprøvde markedsføringsmetoder.

Det finnes mange metoder for markedsføring og salg, og det gjelder å anvende de metodene som gjør det lettest å nå akkurat din bedrifts målgruppe.

Det finnes mange metoder for markedsføring i dag.

Markedsføring i sosiale medier

Mange kjøper varer eller tjenester fordi de har hørt mye bra om dem – for eksempel via sosiale medier, blogger og lignende. Har du en bedrift?

Da er det smart å opprette brukerkonto for den i sosiale medier som Facebook og Instagram. Her kan forbrukerne finne kontaktinformasjon, viktige oppdateringer (for eksempel og åpningstider) og annet.

Vær aktiv i sosiale medier og del informasjon om bedriftens varer og tjenester. I tillegg kan det være smart å dele engasjerende innhold som ikke er reklame, noe som kalles content marketing.

Ved å tilby innhold som faktisk interesserer følgerne dine, øker sjansen for at de deler innleggene dine videre.

 

Annonser i sosiale medier

Sosiale medier er også supre om du vil nå ut til målgruppen via annonsering. På Facebook og Instagram kan du enkelt publisere annonser, og det er mulig å rette disse mot en meget tilspisset målgruppe.

Ved å oppgi målgruppens geografiske beliggenhet, demografi og interesser, kan du i praksis nå hvem som helst med markedsføring og salg.

Det er enkelt å jobbe med markedsføring og salg via sosiale medier, men det kan være utfordrende å lage gode annonser.

Et tekstbyrå lager annonser til sosiale medier som øker sjansen for at salg blir et faktum. Få hjelp dersom du er usikker på hvordan annonser til sosiale medier lages.

Markedsføring og salg kan også gjøres via sosiale medier som LinkedIn. Dette er spesielt gunstig dersom du ønsker å nå ut til bedriftsmarkedet.

Få gjerne hjelp til B2B-markedsføring fra et tekstbyrå om du er usikker!

Sosiale medier er viktig for salget til bedrifter i 2020.

Søkemotoroptimalisering

Mange forbrukere baserer valgene sine på treff i søkemotorer som Google. Det er ikke uvanlig å «google» seg fram til varer og tjenester en er ute etter.

Som regel fokuserer forbrukerne på de øverste treffene i søkemotorene, så her gjelder det å synliggjøre nettsiden sin i Google.

Effektiv markedsføring og salg av varer starter ofte med søkemotoroptimalisering (SEO). Dette går ut på at innhold du legger ut på bedriftens nettside optimaliseres for å bli prioritert av søkemotorer som Google.

SEO praktiseres ved hjelp av en rekke teknikker, der de viktigste er som følger;

 

  • Unikt innhold
  • Bruk av søkeord
  • Metabeskrivelser
  • Titler
  • Bildetekst
  • God struktur i innholdet
  • Tiltak utenfor nettsiden (eksterne lenker osv.)

 

SEO gir bedriftens nettside mulighet til å bli mer synlig i søkemotorene på en organisk måte. Husk imidlertid på at prosessen ikke er unnagjort i en feil.

Du må hele tiden passe på at innholdet som publiseres er søkemotoroptimalisert. Dette kan være tidkrevende, og mange bedrifter velger derfor å få hjelp med SEO-innhold fra et digitalbyrå eller tekstbyrå.

Du blir best synlig på nettet gjennom Google.

Google-annonser

Dersom søkemotoroptimalisering er for tidkrevende og komplisert for deg, kan du oppnå økt synlighet i Google på andre måter.

Mange bedrifter har betalt plassering i Google, noe som innebærer at bedriftens nettside havner høyere opp i søketreff i søkemotoren.

Dersom du foretar et søk i Google, vil du ofte se at de øverste treffene er merket med «Annonse».

En Google-annonse kan enkelt lages gjennom Google Ads. Du kan da velge hvem annonsen skal vises til basert på faktorer som geografi, demografi og lignende.

Google Ads lar deg også inkludere relevante søkeord, og tilbyr et effektivt verktøy som hjelper deg å finne de beste søkeordene. Markedsføring og salg trenger ikke være komplisert!

Få gjerne et tekstbyrå til å skrive din Google-annonse. Dette vil som regel føre til mer effektiv markedsføring og salg som står i stil med bedriftens målsetninger.

Et tekstbyrå vil sørge for at viktige søkeord flettes inn i annonsen på en god måte, og tar i bruk effektive virkemidler som vekker interessen hos dine potensielle kjøpere.

Det ligger mye penger i gode annonser.

Reklame for bedrift

Reklame er sentralt innen markedsføring og salg. Både Google-annonser og annonser i sosiale medier som Facebook kan kategoriseres som reklame.

Reklame kan imidlertid forekomme i mange andre varianter også. Noen eksempler er TV-reklamer, brosjyrer, nyhetsbrev, bannerannonser i aviser og plakater med tilbud.

Markedsføring og salg kan få en skikkelig «boost» med god reklame, men det er viktig at reklamen tar i bruk diverse virkemidler.

Først skal du fange forbrukernes oppmerksomhet, og deretter er målet at forbrukerne skal få en genuin interesse for produktet eller tjenesten din.

De skal ønske å eie/bruke det du selger, og derfor kjøpe det. For å fange forbrukerens oppmerksomhet kan du for eksempel sjokkere, overraske eller til og med være litt kontroversiell eller provoserende.

For å gjøre forbrukeren interessert må du belyse hvordan produktet eller tjenesten kan løse forbrukerens utfordringer. Belys varens fordeler, slik at forbrukeren ønsker å kjøpe det. Dette er klassisk markedsføring og salg.

Resultater koster penger.

Få hjelp med markedsføring og salg!

Det er mange markedsføringsmetoder som er aktuelle når du ønsker å synliggjøre merkevaren din. Det kan være utfordrende å mestre markedsføring og salg, og prosessen kan i tillegg være tidkrevende.

Kjenner du deg igjen? Din Tekstforfatter lager innhold for markedsføring, enten det er SEO-tekster, Google-annonser, nyhetsbrev eller blogginnlegg.

Vi hjelper din bedrift med markedsføring og salg, slik at du kan bruke tiden din på andre viktige oppgaver.

Vår prioritet er å levere tekstinnhold av høy kvalitet, og vi sørger selvfølgelig for å ha målgruppen din i bakhodet når vi skriver.

Ta kontakt med oss hvis du har spørsmål om våre tjenester innen markedsføring og salg! Fyller du ut skjemaet nedenfor, mottar du de første 500 ordene helt gratis hos oss!

Motta gratis 500 ord!