Markedsføring via blogg
Markedsføring via blogg er en effektiv form for digital markedsføring. Det er lenge siden blogger kun ble brukt til å dele tanker og bilder.
De senere årene har blogg utviklet seg til å bli et nyttig markedsføringsredskap, enten det er snakk om sponsede produkter, annonser eller annet.
Vi skal nå se nærmere på hvordan markedsføring via blogg kan mestres. Innholdet du markedsfører er viktigere enn du kanskje tror!
Motta gratis 500 ord!
Markedsføringsmetoder via bloggen
Dersom du har en blogg, kan denne benyttes til mange nyttige oppgaver. I tillegg til å engasjere og oppdatere omverdenen om viktige hendelser og opplevelser, kan den brukes til smart markedsføring.
Både innholdsmarkedsføring, annonsering og spons er vanlige former for markedsføring på blogg. Her er noen av våre beste tips til markedsføring via blogg:
Content marketing: Innhold som engasjerer
En blogg kan med fordel ta i bruk innholdsmarkedsføring eller content marketing.
Dette handler om å dele innhold i bedriftens egne kanaler – som f.eks. en blogg – med mål om å tiltrekke og genuint engasjere leserne.
Innhold til content marketing fremstår gjerne ikke som typisk reklame, noe som gjør at leseren får mer tillitt til det som skrives.
For mest mulig effektiv markedsføring via blogg, kan du gjerne inkludere noen lenker til tjenestene eller produktene bedriften selger.
Det viktigste innen content marketing for markedsføring via blogg, er at innholdet faktisk oppfattes som interessant av leseren.
Sørg for at teksten dekker leserens behov, enten det forklarer hvordan et produkt skal brukes, hvilke fordeler produktet kan gi – eller lignende.
Annonser og reklame: Relevante annonser
Ønsker du å publisere noen annonser som lenker til bedriftens nettside? Da kan du med fordel vurdere å plassere annonser på blogger som er relevante for bransjen.
Selger du for eksempel hundemat, kan en blogg om kjæledyr være passende for annonsen din.
Det viktigste er at annonsen oppfattes som interessant av målgruppen, og at målgruppen ferdes på bloggen.
Markedsføring via blogg er veldig effektivt, siden du kan nå en ganske tilspisset målgruppe.
Du kan også la annonsører dele annonser på bloggen din, for å få litt ekstra inntekter.
Sponsede produkter
Markedsføring via blogg foregår ofte via sponsede produkter. Dette ser vi spesielt i rosabloggernes verden.
Her deles det hyppig innlegg der bloggeren snakker varmt om et produkt eller en tjeneste som er sponset.
At produktet er sponset, betyr rett og slett at bloggeren har fått produktet gratis av en annonsør mot publisitet.
I mange tilfeller vil annonsøren også betale bloggeren for å snakke om produktet.
Ved sponset markedsføring via blogg er det viktig at bloggposten merkes med «Spons» eller «Annonse».
Bloggposten vil som regel inneholde en lenke til annonsørens nettbutikk, slik at leserne enkelt kan finne og kjøpe produktet.
Innhold til blogg-markedsføring
Har du behov for innhold som kan benyttes til markedsføring via blogg? Da er Din Tekstforfatter der for deg!
Vi skriver SEO-vennlig innhold som sørger for at innholdet er godt synlig i Google. I tillegg sørger vi for at innholdet fanger leserens interesse og holder på den.
Kontakt oss i dag for innhold du kan bruke til markedsføring på blogg eller i andre kanaler. Nå kan du motta 500 ord gratis og helt uforpliktende, ved å fylle ut skjemaet nedenfor.