Markedsføring – virkemidler
Innen markedsføring benyttes virkemidler for å skape ønsket effekt. En snakker gjerne om «de fem P-ene» innen markedsføring, nemlig produkt, påvirkning, pris, plass og personale.
Alle disse er relevante aspekter å ta hensyn til for mest mulig effektiv markedsføring.
Vi skal her se nærmere på hva markedsføring er, og hva de fem P-ene går ut på.
Bli kjent med virkemidler innen markedsføring, og sørg for at din neste kampanje blir en suksess.
Innholdsfortegnelse
Motta gratis 500 ord!
Hva er målet med markedsføring?
Markedsføring går ut på å benytte forskjellige virkemidler med mål om at kunder skal gjennomføre et kjøp av en vare eller tjeneste.
Det er også ønskelig at kunden vender tilbake, gang på gang. Fornøyde kunder er derfor viktig innen markedsføring.
En av de viktigste oppgavene innen markedsføring, er å sørge for en optimal sammensetning av ulike markedsføring virkemidler.
Virkemidler innen markedsføring: De fem P-ene
De fem P-ene beskriver de mest vanlige virkemidler innen markedsføring. Målet med å anvende disse virkemidlene er at kunden skal ønske å foreta et kjøp.
I tillegg er det viktig å gjøre kundene fornøyde, noe de fem P-ene også tar hensyn til. Hva er viktig å tenke på når det kommer til pris, påvirkning, produkt, plass og personale?
Påvirkning
Påvirkning av potensielle og eksisterende kunder kan oppnås ved hjelp av reklame som annonser, PR, personlig salg og diverse andre tiltak av salgsfremmende karakter.
Her er det blant annet viktig å passe på at innhold som deles med kunder i form av markedsføringstekster er av høy kvalitet. Innholdet skal selge, engasjere og fange potensielle kunders oppmerksomhet.
Produkt
Innen markedsføring virkemidler finner vi også produkt. Her er det viktig å tenke på alt fra innpakning og emballasje, til produktets utforming og kvalitet.
I tillegg til dette, er det viktig å ta hensyn til kundens muligheter for reklamasjon, og eventuelle produktgarantier.
Plass
Et annet virkemiddel innen markedsføring, er plass. Dette handler enkelt forklart om produktets salgssteder, lager, lokalisering.
Foruten dette, er det viktig å tenke over transport, leveringsmuligheter og logistikk. Kunden bør enkelt og raskt kunne få tak i produktet.
Pris
Et annet viktig markedsføring virkemiddel, er å ta hensyn til produktet eller tjenestens pris. Det er viktig å finne et prisnivå som verken er for lavt eller for høyt.
Også rabatter, kampanjepriser og tilbud er viktige virkemidler innen markedsføring. I tillegg til dette kan betalingsvilkår spille inn, samt tilgjengelige betalingsmetoder.
Personale
Markedsføring og dets virkemidler kan også kobles til personale. Det er for eksempel viktig å kunne yte god kundeservice, samt veiledning til kunder ved behov.
God kommunikasjon handler også om godt tekstinnhold, videoer og lignende. Personalet bør også kunne håndtere reklamasjoner på en god måte.
Markedsføring – tips
Markedsføring og virkemidler henger i hop, og vi skal her gi deg noen tips til hvordan du kan lykkes med påvirkning av kunden.
Kvalitetsinnhold innen markedsføring er alfa og omega. Du kan med fordel benytte deg av innholdsmarkedsføring, som handler om at du deler innhold som kunden faktisk finner relevant og interessant.
Det er smart å benytte seg av digital markedsføring. Dette kan for eksempel være deling av innlegg i sosiale medier eller content marketing via blogg. Det er også smart å fokusere på søkemotoroptimalisering av innhold for bedre ranking i Google.
Oppsummering
Innen markedsføring finnes det mange virkemidler, og disse omtales gjerne som de fem P-ene. Både produkt, pris, plassering, personale og påvirkning av mottakeren spiller inn.
Kanskje spesielt viktig er det å fokusere på kvalitetsinnhold til annonser, reklame og nettsiden. I dagens samfunn er digital markedsføring en viktig del av mange bedrifters markedsføringsstrategi.
Dersom du trenger hjelp med å lage kvalitetsinnhold til markedsføring, kan Din Tekstforfatter være til hjelp. Vi kan skrive alt fra annonser og nyhetsbrev, til produktbeskrivelser og kategoritekster.
Kontakt oss i dag for mer informasjon om markedsføring og virkemidler, og motta en gratis prøvetekst på 500 ord!