Markedsføringsmetoder
Markedsføringsmetoder handler om hvordan du markedsfører produkter eller tjenester til forbrukerne.
Det finnes en rekke ulike markedsføringsmetoder som kan benyttes.
Her inkluderes for eksempel direkte markedsføring, B2B-markedsføring, og markedsføring via et opparbeidet nettverk.
Vi skal nå se nærmere på ulike markedsføringsmetoder og hvordan disse fungerer!
Innholdsfortegnelse
Ulike markedsføringsmetoder
Valg av markedsføringsmetode handler i stor grad om hva som passer bedriften din best. Hva som passer best er avhengig av produktet eller tjenestens natur, bedriftens struktur og hvordan de ansatte arbeider.
Noen ganger vil direkte markedsføringsmetoder – som reklame på e-post – passe best, mens andre ganger er det mer naturlig å ha interaktiv kontakt med kjøper.
Direkte markedsføring
En av Norges vanligste markedsføringsmetoder er såkalt direkte markedsføring.
Det er her snakk om direkte markedsføring mellom kjøper og selger, for eksempel via markedsføringskanaler som SMS, e-post, telefon eller produktkataloger.
Driver for eksempel bedriften din med telefonsalg, kan dette defineres som direkte markedsføring.
Sisteleddsmarkedsføring
Dersom produktene bedriften din selger markedsføres fra detaljisten, kalles dette sisteleddsmarkedsføring.
En nærbutikk i nærheten av et nabolag markedsfører gjerne produktene sine til det lokale markedet.
Et stort kjøpesenter markedsfører til motsetning sine produkter til et større geografisk område.
Eventmarkedsføring
Dersom produkter og tjenester markedsføres via utstillinger eller messer, kalles gjerne dette for «eventmarkedsføring».
Du får her mulighet til å komme direkte i kontakt med potensielle kjøpere, og får slik mulighet til å besvare eventuelle spørsmål umiddelbart.
Eksempler på eventmarkedsføring er båtmesser, bilmesser og lignende.
Dialogmarkedsføring
Hvis du har toveis kontakt med potensielle kjøpere, kalles dette dialogmarkedsføring.
Dette er interaktiv kontakt som tilrettelegger for at kjøperen kan stille spørsmål om produktet eller tjenesten du selger.
Dialogmarkedsføring overlapper med andre ord eventmarkedsføring til en viss grad, så vel som direkte markedsføring.
Markedsføring B2B
Markedsføring bedrifter imellom, gjerne kalt «B2B» eller «bedrift-til-bedrift», inkluderer for eksempel store innkjøp som foretas mellom profesjonelle parter.
Dersom du markedsfører produktene dine direkte til institusjoner, det offentlige eller bedrifter, kan dette omtales som B2B-markedsføring.
Intern markedsføring
Dersom bedriften din for eksempel har kundeservice som er avgjørende for å oppnå et konkurransefortrinn på markedet, kan interne markedsføringsmetoder være effektivt.
Dette handler om at markedsføring rettes direkte mot egne medarbeidere via utvikling av gode holdninger og kursing.
Slik skapes en kundeorientert og selgende servicekultur.
Indirekte markedsføring
Indirekte aktiviteter som kan gjøre merkevaren eller bedriften din mer kjent, for eksempel gjennom sponsing, kalles indirekte markedsføringsmetoder.
Slike aktiviteter kan bidra til god PR for bedriften, uten at bedriften selv markedsfører direkte til forbrukerne.
En annen form for indirekte markedsføring er at fornøyde kunder forteller andre om produktet eller tjenesten.
Markedsføringsnettverk
En bedrift kan også ha et støttende nettverk av bedrifter eller personer som markedsfører produktene og tjenestene sine.
Nettverket kan for eksempel bestå av distributører, reklamebyrå, trofaste kunder eller organisasjoner.
Vi hjelper deg!
Uansett hvilke markedsføringsmetoder du velger, kan Din Tekstforfatter hjelpe deg å lage markedsføringsinnhold.
Vi skriver reklametekster, nyhetsbrev for e-postmarkedsføring og mye mer! Våre markedsføringstekster er SEO-vennlige og rettes direkte mot målgruppen din, noe som effektiviserer salg og markedsføring.
Enten du markedsfører varene dine via sosiale medier, e-post, content marketing, affiliate marketing, annonser eller inbound marketing, kan vi hjelpe deg.
Vi tilbyr nå 500 ord gratis, slik at du kan teste tjenestene våre før du eventuelt velger å bestille mer. Kontakt oss i dag for mer informasjon om ulike markedsføringsmetoder!