48 38 14 88 post@dingruppen.no
Markedsplan for en bedrift er gjerne ganske altomspennende.

Markedsplan for en bedrift

Markedsplan for en bedrift er nyttig i mange tilfeller. Dette gjelder spesielt for bedrifter som har behov for oversikt over alle planlagte markedsaktiviteter i noen måneder fremover.

En markedsplan bør blant annet inneholde bedriftens målsetninger for det neste året, samt informasjon om ansvarsfordeling, målgrupper og lignende.

En velskrevet markedsplan vil gi bedriften oversikt over hvordan ressursene tas i bruk, og om dette gjøres på en målrettet og bærekraftig måte.

Ved å tydeliggjøre kostnader for markedstiltak og diverse aktiviteter, vil du som bedriftseier eller gründer enklere kunne nå bedriftens mål. En markedsplan for en bedrift kan være gull verdt som sådan!

Å skrive en markedsplan for en bedrift kan være nokså utfordrende for noviser på dette feltet, og du kan få god hjelp av en markedsplan mal.

Men selv med en mal kan utfordringene stå i kø – for hva skal egentlig en markedsplan inneholde av informasjon? Og hvordan skal den skrives? Dette skal vi nå se nærmere på!

Google vil gi deg mange kilder til gratis maler og eksempler.

Hvordan skrive markedsplan for bedrift?

Det første du bør gjøre om du trenger en markedsplan for en bedrift, er å finne en gunstig mal for dette formålet.

Om du søker etter mal for markedsplan i Google eller andre søkemotorer, vil du finne mange gode alternativer – ofte gratis. Dette gjør det lettere for deg å se hvordan bedriftens markedsplan bør bygges opp.

Finn gjerne et eksempel på en markedsplan for en bedrift i samme bransje, og se hvordan konkurrenter har utformet markedsplanen sin.

Her er det selvfølgelig ikke meningen å kopiere andre, men det er likevel lov å la seg inspirere. Det er imidlertid viktig at bedriften din har en egen strategi for markedsføring og andre viktige markedstiltak.

Dersom du er usikker på hvordan du skal lage en god markedsplan for en bedrift, er det også lov å spørre om hjelp.

Kontakt gjerne et profesjonelt tekstbyrå, og få noen til å skrive din markedsplan for deg. Da er du sikker på at markedsplanen holder høy kvalitet, og at den har et godt språk uten skrivefeil og grammatiske feil!

Det er lurt å utarbeide planer sammen med andre i bedriften.

Innhold i planen

Det viktigste med en markedsplan for en bedrift er at den gir leseren informasjon om bedriftens planlagte aktiviteter i markedssammenheng, inkludert kostnadene for disse aktivitetene.

Planen gir også informasjon om markedsandeler, samt verdien på disse. Her er noen viktige elementer som kan tas med i en markedsplan:

 

  • Informasjon om bedriftens aktører og markedsandeler (også kalt «markedssammendrag»)
  • En tydelig definisjon av tjenester og produkter bedriften markedsfører
  • Kartlegging av produktene og tjenestenes plassering på markedet
  • Informasjon om konkurrentenes fordeler og ulemper
  • Kommunikasjonsstrategi
  • Pakking og distribuering av produkter (både nasjonalt og internasjonalt)
  • Lanseringsstrategi (tenk blant annet på budsjett for markedsføring)
  • PR-strategi
  • Reklamebudsjett og strategi for reklame i ulike medier
  • Pris på tjenester og produkter bør vurderes og sammenlignes mot konkurrentenes
  • Lag et forbrukerløfte
  • Langsiktige mål for bedriften
  • Bedriftens plan over tid (lag en oversiktlig tidsplan)
God struktur er viktig når et team planlegger bedriftens markedsaktiviteter.

Vi hjelper deg med din markedsplan!

Din Tekstforfatter har lang erfaring med å skrive tekster i ulike sjangre, og vi hjelper deg derfor gjerne med å skrive bedriftens markedsplan.

Vi mener at en markedsplan for en bedrift bør være lettlest, tydelig og oversiktlig. Kontakt oss i dag for mer informasjon om hvordan vi kan gjøre din markedsplan klar for «take-off»!

Fyller du ut skjemaet nedenfor, får du de første 500 ordene for din markedsplan helt gratis!

Motta gratis 500 ord!